DR understøtter ikke Firefox

Willem Kulk

Danmarks Radio har meddelt at man ikke vil understøtte Firefox da den
ikke er særligt udbredt i Danmark.
Er vi Frefox brugere blevet en minoritetsgrupp?

Kim Ludvigsen

Den 14/11/2019 kl. 23.49 skrev Willem Kulk:
> Danmarks Radio har meddelt at man ikke vil understøtte Firefox da den
> ikke er særligt udbredt i Danmark.

Det behøver de heller ikke, bare de overholder de forskellige
web-standarder, så vil Firefox nok virke helt fint med DR's sider.

> Er vi Frefox brugere blevet en minoritetsgrupp?

Det er vi nok.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Pico

Hvad er det Danmarks Radio ikke vil understøtte i Firefox?
Jeg kan da godt se programmer fra DR i Firefox.

--
MVH
Pico

Bertel Lund Hansen

https://www.w3schools.com/browsers/default.asp

--
/Bertel

Martin Larsen

On 14/11/2019 17.49, Willem Kulk wrote:

> Danmarks Radio har meddelt at man ikke vil understøtte Firefox

Hvor har de meddelt det henne?

Det virker fint nok for mig.

> Er vi Frefox brugere blevet en minoritetsgrupp?

Det har I været i mange år :-)

Jeg brugte en gang mest FF men har i årevis foretrukket Chrome/Chromium
af mange årsager.

Den vigtigste er nok at den for webudviklere slår FF med flere længder i
alle dens fantastiske værktøjer.

Og så har det traditionelt været meget lettere at lave udvidelser til
Chrom* end FF. Nutildags er FF dog mere eller mindre kompatibel med
Chrom* hvad udvidelser angår.

Bertel Lund Hansen

Martin Larsen skrev:

> Jeg brugte en gang mest FF men har i årevis foretrukket Chrome/Chromium
> af mange årsager.

Jeg er ved at afprøve Vivaldi sm bruger Chrome-motor. Den
tiltaler mig mere end Firefox som er ved at være klumpet. Men jeg
savner at blive fri for at klikke ok til beskeden at websiden er
åbnet i en browser (læs: ok til cookies). Jeg kikkede på Chromes
udvidelser som skulle kunne virke i Vivaldi, men jeg fandt ikke
det jeg søgte. Er der en løsning?

Andre ideer til gode udvidelser er også velkomne.

--
/Bertel

Martin Larsen

On 16/11/2019 11.47, Bertel Lund Hansen wrote:

> Men jeg
> savner at blive fri for at klikke ok til beskeden at websiden er
> åbnet i en browser (læs: ok til cookies).

Det er også den mest sindssyge bestemmelse der nogensinde er lavet.
Alle, dvs. 99.99% klikker bare ok uden at læse det med småt om hvilke
cookies der bliver sat og hvorfor Så derfor har bestemmelsen overhovedet
ingen fornuftig funktion.

> Jeg kikkede på Chromes
> udvidelser som skulle kunne virke i Vivaldi, men jeg fandt ikke
> det jeg søgte. Er der en løsning?

> Andre ideer til gode udvidelser er også velkomne.

Uha, jeg bruger dælme mange. Jeg skal komme med en kurateret liste næste
gang jeg har lidt mere tid.

Jeg holder også meget af lave udvidelser selv, mange bare til eget brug.

Kim Ludvigsen

Den 16/11/2019 kl. 17.55 skrev Martin Larsen:

> [...]
> Alle, dvs. 99.99% klikker bare ok uden at læse det med småt om hvilke
> cookies der bliver sat og hvorfor Så derfor har bestemmelsen overhovedet

Jeg vil endda sige, at den har negativ betydning for sikkerheden. Ikke
fordi folk bare klikker ja i cookie-boksen uden at læse om cookierne,
for de er alligevel ikke specielt farlige, men fordi man vænner brugerne
til bare at klikke OK på alt, hvad der popper op.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Bertel Lund Hansen

Kim Ludvigsen skrev:

> for de er alligevel ikke specielt farlige, men fordi man vænner brugerne
> til bare at klikke OK på alt, hvad der popper op.

Det har måske ikke den store betydning. Jeg er i gang med at læse
en bog der hedder "Surveillance Capitalism". Det er en vigtig
bog. Jeg er lang tid om at læse den for jeg bliver nedtrykt af
det hun skriver.

https://www.publicaffairsbooks.com/titles/shoshana-zuboff/the-age-of-surveillance-capitalism/9781610395694/

Hun argumenterer for at de betingelser som man bliver
præsenteret for af f,.eks. Google, ikke kan gøres gældende fordi
der ikke er tale om en kvalificeret stillingtagen - uanset om man
læser betingelserne eller ej. Hun anfører at selv jurister blot
klikker ok.

Firmaerne jorder os med betingelser som ingen almindelig borger
har en jordisk chance for at overskue. Derfor er de ikke
bindende.

Men det hjælper selvfølgelig ikke noget. De snesevis af sagførere
som Google kan føre i marken, kan vi ikke stille noget op
overfor.

--
/Bertel

Bertel Lund Hansen

Martin Larsen skrev:

> Det er også den mest sindssyge bestemmelse der nogensinde er lavet.

Nej, det er den næstmest sindssyge bestemmelse. Den mest
sindssyge er den om at baglygterne på bilerne ikke må tænde
automatisk. Den har kostet menneskeliv.

--
/Bertel

Kim Ludvigsen

Den 16/11/2019 kl. 18.22 skrev Bertel Lund Hansen:

> [...]
> der ikke er tale om en kvalificeret stillingtagen - uanset om man
> læser betingelserne eller ej. Hun anfører at selv jurister blot

Ofte er det vel også fordi, man reelt ikke har noget valg, hvis man vil
bruge den pågældende tjeneste/program/osv. Og det bliver især svært,
hvis det er noget, som "alle" andre bruger.

Netop beskyttelse af privatlivsoplysninger og et åbent internet er efter
min mening den største grund til fortsat at støtte Firefox. Med en åben
spiller på markedet bliver det sværere for de andre at låse det helt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Kim Ludvigsen

I Thailand er der slet ikke automatisk lys på bilerne, heller ikke
kørelys. Det er ganske ofte, jeg møder biler, hvor føreren enten har
glemt at tænde lyset, eller hvor han er så fuld, at han ikke har
opdaget, at det er blevet mørkt. Det gør det ekstra spændende at bevæge
sig ud i trafikken her.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Martin Larsen

On 16/11/2019 12.00, Kim Ludvigsen wrote:

> men fordi man vænner brugerne til bare at klikke OK på alt, hvad der
> popper op.

Jeg kan ikke være mere enig.

--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk

Martin Larsen

On 16/11/2019 12.27, Bertel Lund Hansen wrote:

> Den mest
> sindssyge er den om at baglygterne på bilerne ikke må tænde
> automatisk.

Jeg forstår nok ikke helt udsagnet. Vi skal jo have lys på hele døgnet,
så hvordan kan de så tænde automatisk?

Klaus Alexander Seistrup

Bertel Lund Hansen skrev:

> jeg savner at blive fri for at klikke ok til beskeden at
> websiden er åbnet i en browser (læs: ok til cookies).

Jeg anvender

https://www.i-dont-care-about-cookies.eu/

som angiveligt fungerer i Firefox, Chrome, Opera og Pale Moon.

--
🐸 Klaus Alexander Seistrup

Bertel Lund Hansen

Kim Ludvigsen skrev:

> Netop beskyttelse af privatlivsoplysninger og et åbent internet er efter
> min mening den største grund til fortsat at støtte Firefox.

Det er en mindre væsentlig beskyttelse. Den største rovdrift på
vores privatliv foregår ved at Google, Amazon og Facebook
registrerer hele vores færden og trækker dybt private oplysninger
ud om os via statistik. Den rovdrift kan vi p.t. ikke beskytte os
imod.

De tre spillere arbejder nu henimod at kunne manipulere os.

Google hjalp Obama med at blive valgt, og en af deres ledende
medarbejdere pralede med at de vidste hvad folk ville stemme før
de havde besluttet sig.

Læs bogen.

> Med en åben spiller på markedet bliver det sværere for de
> andre at låse det helt.

De er ligeglade med Firefox' beskyttelse. Tænk f.eks. på hvorfor
Startpage kan få lov uhindret at barbere Googles reklamer væk fra
svarsidermne. Fordi de er ligegyldige. Det vores søgninger, klik
og tidsforbrug der er penge værd, og dem hjælper startpage med at
levere (fodri de ikke kan undgå det).

Apple indsamler lige så mange data som de andre gør - men de
bruger dem kun til at forbedre deres produkter! Hatten af for
det.

--
/Bertel

Bertel Lund Hansen

Kim Ludvigsen skrev:

> I Thailand er der slet ikke automatisk lys på bilerne,

Okay - men så er man vant til at det er sådan. I Europa kørte vi
rundt i mange år med automatisk lys, og det gør de fleste
stadigvæk (de får evt. mekanikeren til at ordne baglyset). Derfor
er det et problem at nogle enkelte ikke får tændt baglyset.

Jo.

--
/Bertel

Bertel Lund Hansen

Martin Larsen skrev:

> Jeg forstår nok ikke helt udsagnet. Vi skal jo have lys på hele døgnet,
> så hvordan kan de så tænde automatisk?

Efter at bilfabrikanterne havde vænnet sig til EU's første
bestemmelse, sørgede de for at kørelys og baglys på alle nye
biler tændte når de blev startet. Fint nok.

Så bestemte EU senere at vi skulle spare på energien, og det
skulle klares ved at baglyset *ikke* automatisk blev tændt. Det
skulle man selv huske at gøre når det blev mørkt.

Jeg gætter på at de fleste bilister nu har sørget for at bede
mekanikeren om igen at slutte baglyset til automatikken. Jeg ved
ikke om nye biler igen bliver forsynet med automatisk baglys.

Det er mit postulat at det har kostet menneskeliv. Jeg kan ikke
bevise det. Men jeg er ikke i tvivl. Der har været nogle
underlige sammenstød hvor nogle personerblev dræbt.

--
/Bertel

Kim Ludvigsen

Den 16/11/2019 kl. 22.40 skrev Bertel Lund Hansen:

> [...]
> registrerer hele vores færden og trækker dybt private oplysninger
> ud om os via statistik. Den rovdrift kan vi p.t. ikke beskytte os

Firefox blokerer noget af det, og mere vil blive blokeret i fremtiden. I
nogle tilfælde blokeres fx Facebooks funktioner, der kan følge
Facebook-brugere (og ikke-brugere) rundt på nettet. Læs mere her:
https://support.mozilla.org/da/kb/udvidet-beskyttelse-mod-sporing?as=u&utm_source=inproduct

Jeg er lidt splittet med hensyn til fordelen ved at blokere sporing.
Dem, du nævner, er de problematiske indsamlere, mens jeg er stærkt
utilfreds med blokeringen af tredjeparts cookies fra tjenester, der ikke
ved, hvem vi er, fordi vi ikke er tilmeldt deres tjeneste. Blokering af
den slags cookies er med til at ødelægge økonomien på nettet og
undergrave de mindre problematiske indsamlere til fordel for Google osv.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Bertel Lund Hansen

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> Jeg anvender

> ⌘ https://www.i-dont-care-about-cookies.eu/

Åh, jeg vidste ikke at de bare lå på nettet. Jeg troede at dem
jeg kender, var inde i en Firefox-kravlegård.

Er der noget til Chrome der svarer til "Privacy Badger"?

--
/Bertel

Klaus Alexander Seistrup

Bertel Lund Hansen skrev:

> Er der noget til Chrome der svarer til "Privacy Badger"?

https://chrome.google.com/webstore/detail/privacy-badger/pkehgijcmpdhfbdbbnkijodmdjhbjlgp

(Har jeg læst dit spørgsmål forkert?)

--
🐸 Klaus Alexander Seistrup

Bertel Lund Hansen

Klaus Alexander Seistrup skrev:
Nej, jeg har bare ikke fundet ud af hvor man finder alle disse
udvidelser.

Jeg installerede udvidelsen - og så kom Windows Defender med en
advarsel om visse funktioner deri og bad mig tage stilling til om
jeg ville tillade den.

Det skete ikke da jeg installerede den i Firefox. Er der nogen
grund til bekymring?

--
/Bertel

Klaus Alexander Seistrup

Bertel Lund Hansen skrev:

> jeg har bare ikke fundet ud af hvor man finder alle disse
> udvidelser.

Næh…

Den der “I don't care about cookies” har jeg selv haft installeret i
et par år, vil jeg tro, så jeg kiggede bare i menuen for at se hvor
man kan finde den henne. Jeg husker ikke hvordan den kom ind i huset
i første omgang, men måske er det bare noget der er fløjet forbi på
Twitter el.lign.

Mht. “Privacy badger” tastede jeg bare ordene ind i en søgemaskine,
og den stod øverst blandt resultaterne.

> Windows Defender [kom] med en advarsel […]. Er der nogen grund
> til bekymring?

Jeg kender hverken til Windows eller Windows Defender, så det må andre
svare på, men generelt får man advarsler om sådanne udvidelser fordi
de kan læse alle de sider man går ind på – og så er det op til én selv
om man stoler så meget på udviklerne at man tør lade udvidelsen kigge
med i ens aktiviteter på nettet.

Privacy Badger kommer fra EFF, som jeg stoler på som udgangspunkt.
Hvis de begyndte at lave snavs, ville hele deres korthus ramle sammen
i løbet af ganske kort tid, tænker jeg.

Men som sagt, jeg kender ikke Windows Defender og jeg ved ikke hvad du
konkret er blevet advaret imod.

--
🐸 Klaus Alexander Seistrup

Bertel Lund Hansen

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> Men som sagt, jeg kender ikke Windows Defender

Det gør jeg sådan set heller ikke. Det er en indbygget
beskyttelse i Windows. Den prøver vist at holde øje med virus og
andet skadeligt.

--
/Bertel

Pico

Med Windows 10 får du indbygget sikkerhed og konstant beskyttelse, du
kan stole på, herunder Windows Defender Antivirus, Windows Firewall og
meget mere. Hvis din enhed er opdateret, er du sikker på at have de
nyeste funktioner og den bedste beskyttelse, uden at det koster dig noget.

https://www.microsoft.com/da-dk/windows/comprehensive-security

--
MVH
Pico

Martin Larsen

On 16/11/2019 16.40, Bertel Lund Hansen wrote:

> Apple indsamler lige så mange data som de andre gør - men de
> bruger dem kun til at forbedre deres produkter! Hatten af for
> det.

Hvor ved du det fra? Fordi de siger det?

--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk

Martin Larsen

On 16/11/2019 16.47, Bertel Lund Hansen wrote:

> Så bestemte EU senere at vi skulle spare på energien, og det
> skulle klares ved at baglyset*ikke* automatisk blev tændt. Det
> skulle man selv huske at gøre når det blev mørkt.

Ok. Det vidste jeg ikke. Vi har en gammel bil hvor man selv skal tænde
lyset. Dvs. den står bare altid med lys tændt (når altså der er tænding på)

--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk

Willem Kulk

Den 14-11-2019 kl. 17:49 skrev Willem Kulk:
> Danmarks Radio har meddelt at man ikke vil understøtte Firefox da den
> ikke er særligt udbredt i Danmark.
> Er vi Frefox brugere blevet en minoritetsgrupp?

Ja man drøfter mange ting på grund af mit indlæg.
Min besked startede med at der var problemer med den nye TV-Guide.
Jeg kunne ikke i skyningen ikke finde tilbage til Firefox problemer hos DR.
Dette skriver de på kontaktsiden hos DR:

Hvorfor kan jeg ikke tilgå den nye DRTV side med Firefox-browseren?

På grund af begrænset udbredelse i Danmark, understøtter DR ikke
Firefox-browseren. Vi understøtter Chrome, Edge, Internet Explorer og
Safari.

Dette var hvad jeg brokkede mig over.
På trods at de ikke understøtter Firefox, kan jeg fint tilgå DRTV og se
udsendelser.

Martin Larsen

On 19/11/2019 11.02, Willem Kulk wrote:

> Dette skriver de på kontaktsiden hos DR:

Adressen er https://dr.custhelp.com/

De skriver også at den gamle TV-guide stadig kan bruges:
https://www.dr.dk/tjenester/program-guide/

--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk

Willem Kulk

Den 19-11-2019 kl. 21:01 skrev Martin Larsen:

> Adressen er https://dr.custhelp.com/
>
> De skriver også at den gamle TV-guide stadig kan bruges:
> https://www.dr.dk/tjenester/program-guide/

Tak for tippet, det havde jeg ikke fundet ud af.

Bertel Lund Hansen

Martin Larsen skrev:

> Hvor ved du det fra? Fordi de siger det?

Herfra:

https://www.publicaffairsbooks.com/titles/shoshana-zuboff/the-age-of-surveillance-capitalism/9781610395694/

Bogen kan findes gratis her (pdf eller online):

https://ardhindie.com/pdf/the-age-of-surveillance-capitalism

--
/Bertel

Erik Ginnerskov

Den 15-11-2019 kl. 08:53 skrev Bertel Lund Hansen:

> https://www.w3schools.com/browsers/default.asp

Ser man bort fra Chrome, er Firefox stadig størst. Men skyldes Chromes
massive føring så, at den er installeret på samtlige Smartphones med
Android som styresystem?

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Erik Ginnerskov

Den 19-11-2019 kl. 11:02 skrev Willem Kulk:

> På grund af begrænset udbredelse i Danmark, understøtter DR ikke
> Firefox-browseren. Vi understøtter Chrome, Edge, Internet Explorer og
> Safari.

Øh, de understøtter ikke Firefox på grund af den begrænsede udbredelse.
Men statistikker siger, at Firefox er større end både Edge, Internet
Explorer og Safari

Carl Drud

Erik Ginnerskov <eg...@mail.dk> writes:

> Ser man bort fra Chrome, er Firefox stadig størst. Men skyldes Chromes
> massive føring så, at den er installeret på samtlige Smartphones med
> Android som styresystem?

Næppe. Herunder link til statestik for DK for desktop.

https://gs.statcounter.com/browser-market-share/desktop/denmark

--
Carl

Martin Larsen

On 20/11/2019 19.51, Carl Drud wrote:

> Næppe. Herunder link til statestik for DK for desktop.

> https://gs.statcounter.com/browser-market-share/desktop/denmark

FF liger kun et mulehår efter Edge og en del højere end IE. Så at DR TV
har valgt ikke at understøtte FF er temmelig uforståeligt.

--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk

Martin Larsen

On 20/11/2019 09.26, Bertel Lund Hansen wrote:

> Herfra:

> https://www.publicaffairsbooks.com/titles/shoshana-zuboff/the-age-of-surveillance-capitalism/9781610395694/

Det overbeviser mig ikke.

> Bogen kan findes gratis her (pdf eller online):

Men ikke mere gratis end at man skal indtaste sit kreditkort. Det virker
altid urovækkende.

--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk

Martin Larsen

On 20/11/2019 16.42, Erik Ginnerskov wrote:

> Øh, de understøtter ikke Firefox på grund af den begrænsede udbredelse.
> Men statistikker siger, at Firefox er større end både Edge, Internet
> Explorer og Safari

Ja det undrer også mig.

Prøv at sende en henvendelse til dem.

--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk

Carl Drud

Martin Larsen <martin+spam...@bigfoot.com> writes:

> FF liger kun et mulehår efter Edge og en del højere end IE. Så at DR TV
> har valgt ikke at understøtte FF er temmelig uforståeligt.

Ja mon ikke. Og hvorfor dog blive ved med at understøtte IE.

--
Carl

Bertel Lund Hansen

Martin Larsen skrev:

> FF liger kun et mulehår efter Edge og en del højere end IE. Så at DR TV
> har valgt ikke at understøtte FF er temmelig uforståeligt.

Og at de tror at de skal understøtte andet end simple standarder,
er irriterende - og lidt pinligt.

--
/Bertel

Bertel Lund Hansen

Martin Larsen skrev:

> Men ikke mere gratis end at man skal indtaste sit kreditkort. Det virker
> altid urovækkende.

Åh, jeg har ikke selv hentet den på den måde, så det vidste jeg
ikke. Jeg købte den som ebog før jeg fandt den på nettet.

Jeg trækker min anbefaling af gratisversionen tilbage.

--
/Bertel

Martin Larsen

On 21.11.2019 20.06, Carl Drud wrote:

> Og hvorfor dog blive ved med at understøtte IE.

Sikkert fordi de selv sidder fast i IE derinde. Tro det eller ej, visse
af deres interne systemer kræver IE 6.

(En i familien er radiovært i DR)

--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk

Martin Larsen

On 21.11.2019 21.26, Bertel Lund Hansen wrote:

> Og at de tror at de skal understøtte andet end simple standarder,
> er irriterende - og lidt pinligt.

Ja.

Men i realiteten virker det vel også i FF. Jeg har i al fald ikke
oplevet problemet.

--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk