Firefox er ved at blive dårlig

Bertel Lund Hansen

Firefox, som jeg har brugt i en del år nu, er ved at være rigtig dårlig.
Ved opstart kan den finde på at holde en pause hvor den kun har tegnet
en ramme hvori den ene halvdel er hvid og den anden viser noget af mit
baggrundsbillede fra skrivebordet.

Det ville dog være til at leve med, men den hænger hvis jeg vil bruge
Google Maps, og det bruger jeg flittigt, både på computer og mobil.

For at være sikker, installerede jeg Chromium og prøvede med den. Den er
hurtigere, og den har ingen problemer med Google Maps.

Jeg har dog ikke kunnet finde en udvidelse der slukker for
cookiespørgsmål, og jeg skal også have luret hvordan jeg får importeret
mine bogmærker.

--
Bertel

Kim Ludvigsen

Den 01.05.2022 kl. 10.32 skrev Bertel Lund Hansen:
> Firefox, som jeg har brugt i en del år nu, er ved at være rigtig dårlig.

Jeg er ikke sikker på, hvordan det virker med den portérbare Firefox,
nedenstående gælder for den almindelige version.

Du kan prøve at nulstille Firefox. Dine data bevares, men du skal
installere udvidelser igen, så lav først en liste over dine udvidelser.
Hvis du har ændret indstillinger, nulstilles de også, så dem kan det
også være en ide at lave en liste over.

Efter nulstillingen så prøv at bruge Firefox, inden du
installerer/ændrer noget for at se, om det hjalp. Og i så fald, prøv at
installere få udvidelser ad gangen og tjek undervejs, om tingene stadig
virker, så du kan afsløre en eventuel drillende udvidelse/indstilling.

Læs mere i nedenstående artikel, der også har en mere udførlig liste
over de ting, en nulstilling ændrer:
https://support.mozilla.org/da/kb/nulstil-firefox-nem-loesning-paa-de-fleste-problemer

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Bertel Lund Hansen

Den 01.05.2022 kl. 19.08 skrev Kim Ludvigsen:

> Jeg er ikke sikker på, hvordan det virker med den portérbare Firefox,

Siden jeg gik over til Linux, har jeg brugt den almindelige version. Jeg
ved ikke engang om der findes en portabel version til Linux. Samtidig
med skiftet har jeg ændret vaner så jeg lader systemet bestemme hvordan
tingene skal køre.

> Du kan prøve at nulstille Firefox.

Tak for ideen. Måske prøver jeg det.

--
Bertel

Bertel Lund Hansen

Den 02.05.2022 kl. 08.11 skrev Bertel Lund Hansen:

> Tak for ideen. Måske prøver jeg det.

Jeg har lige prøvet, og det ser ud til at have virket. Besværet er til
at overskue, for det var kun udvidelserne og nogle få indstillinger der
skulle rettes til.

Chromium er nu henvist til 2.pladsen, men jeg beholder den som
reservebrowser.

--
Bertel