Sikring af Firefox?

Jan Hansen

Jeg plejede at have en plugin, Popup-Blocker 1.0.7.
Den virker ikke mere.
I about:addons står "Popup-Blocker er blevet deaktiveret af sikkerheds eller stabilitets årsager". Jeg har ikke mulighed for at aktivere den igen.
Findes der en liste over hvilke IP jeg skal blokere, for at undgå Firefox gør yderligere skade på min computer? Når Firefox kan starte op uden der er forbindelse til internettet, har jeg overhovedet ingen brug for, at det kan "ringe hjem".
Indtil nu har jeg sendt mozilla.org og underdomæner til en lokal IP.
Det fik imidlertid ikke Firefox til at bruge længere tid på at starte op, så jeg kan ikke forestille mig, det er så simpelt.

--
mvh Jan.
Help Microsoft stamp out piracy. Give

Kim Ludvigsen

Den 06/06/2019 kl. 17.22 skrev Jan Hansen:
> [...]
> Findes der en liste over hvilke IP jeg skal blokere, for at undgå Firefox gør yderligere skade på min computer? Når Firefox kan starte op uden der er forbindelse til internettet, har jeg overhovedet ingen brug for, at det kan "ringe hjem".

Umiddelbart virker det nu som om, Firefox netop har forsøgt at undgå
skade på din computer.

Der findes flere forskellige popup-blokkere, måske du kan bruge en af de
andre?
https://addons.mozilla.org/da/firefox/search/?q=Popup%20Blocker

Der findes en hjælpeartikel om alle de forbindelser, som Firefox laver i
baggrunden, og hvordan man kan slå dem fra. Jeg er åbenbart ikke så god
til at finde på de rette søgeord, så jeg tager lige fat i ham, der har
oversat artiklen. Jeg vender tilbage.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Kim Ludvigsen

> [...]

> Findes der en liste over hvilke IP jeg skal blokere, for at undgå Firefox gør yderligere skade på min computer? Når Firefox kan starte op uden der er forbindelse til internettet, har jeg overhovedet ingen brug for, at det kan "ringe hjem".

Du kan finde en liste over alle de forbindelser, som Firefox opretter af
sig selv, på nedenstående side. Der er også hjælp til, hvordan du slår
de forskellige forbindelser fra:
https://support.mozilla.org/da/kb/saadan-undgaar-du-firefox-automatisk-opretter-forbindelser

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Jan Hansen

Kim Ludvigsen skrev:

> Du kan finde en liste over alle de forbindelser, som Firefox opretter af
> sig selv, på nedenstående side. Der er også hjælp til, hvordan du slår
> [...]

Mange tak for linket. Desværre står der ikke, hvilke IP adresser, der bliver brugt.
Virker indstillingerne på den side i de udgaver af Firefox, som civilbefolkningen har adgang til?
I et forsøg på at få Popup-Blocker til at virke igen, faldt jeg over indstillingen
xpinstall.signatures.required false
Desværre virker det ikke i min Firefox 50, selvom indstillingen er i about:config. Jeg så senere på
https://stackoverflow.com/questions/31952727/how-can-i-disable-signature-checking-for-firefox-add-ons
at det kun virker på "Nightly and Developer channel". Det er vist ikke noget, jeg har adgang til. Selv hvis jeg skulle finde sådan en udgave i alt.binaries.et_eller_andet, så kan jeg ikke længere installere Quickjava, og jeg kan ikke forestille mig, Quickjava kan genbruges men mindre det er samme Firefox version. Det er muligt at professionelle brugere kan klare sig uden Quickjava, men en stribe faneblade med about:config med de mest brugte indstillinger i søgefeltet, er vist lidt for avanceret for mig. Jeg er vant til, at jeg bare skal trykke på en knap, når jeg vil se en side uden alle mulige overlays og popups, eller se hvordan en side ser ud med og uden flash aktiveret.
Desværre fik jeg ikke lavet en sikkerhedskopi af profilen på den computer, inden jeg på brugervenligste vis blev beskyttet imod Popup-Blocker. Derfor ville jeg gerne blokere de anvendte IP i firewall både på computer og i routeren, så gentagelser kan undgås.
Det var noget værre roderi, da jeg for 7-8 år siden installerede en pakkesniffer, så jeg kunne følge med i hvad der foregår. Desværre er der nok ingen vej udenom at prøve igen.

Kim Ludvigsen

Den 06/06/2019 kl. 21.28 skrev Jan Hansen:

> Mange tak for linket. Desværre står der ikke, hvilke IP adresser, der bliver brugt.

Der står, hvordan du kan slå de forskellige ting fra, så du har vel ikke
brug for IP-adresser.

> Virker indstillingerne på den side i de udgaver af Firefox, som civilbefolkningen har adgang til?

Ja. Artiklen er rettet mod almindelige (omend paranoide) brugere.

> I et forsøg på at få Popup-Blocker til at virke igen, faldt jeg over indstillingen
> xpinstall.signatures.required false
> Desværre virker det ikke i min Firefox 50, selvom indstillingen er i about:config.

Er der en bestemt grund til, at du bruger en så gammel Firefox? Du kan
absolut ikke være sikker på, at tingene virker i den. Især ikke når det
gælder udvidelser.

> [...]
> at det kun virker på "Nightly and Developer channel". Det er vist ikke noget, jeg har adgang til. Selv hvis jeg skulle finde sådan en udgave i alt.binaries.et_eller_andet

Du henter vel ikke legitime programmer i alt.binaeries?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Jan Hansen

Kim Ludvigsen skrev:

> Der står, hvordan du kan slå de forskellige ting fra, så du har vel ikke
> brug for IP-adresser.

Når Firefox slår plugins fra uden jeg har bedt om det, ville det være for enfoldigt at have nogen som helst tillid til udviklerne. Jeg vil derfor gerne kunne blokere effektivt for deres hærgen, inden der kommer flere "overraskelser".

> [...]
>
> Er der en bestemt grund til, at du bruger en så gammel Firefox? Du kan
> absolut ikke være sikker på, at tingene virker i den. Især ikke når det

Udvidelserne HAR virket. Når de helt af sig selv holder op med at virke, skyldes det, at programmet er inficeret med bagdøre, der giver andre mulighed for at ændre filer på min computer.

Firefox toppede, da brugerne havde mulighed for at slå både java og javascript fra i menuen. Når man var tvunget til at have java på for at bruge netbank, gav det et alvorligt sikkerhedsproblem, at det ikke kunne slås fra, hvis man brugte browseren andre steder. Det bliver ikke bedre af bortforklaringer om, at det er java og ikke firefox, der er noget galt med. Den geniale plugin Quickjava genindførte lidt sikkerhed. Fra version 57 var det endegyldigt slut med Quickjava, og dermed med min interesse for Firefox.
Det er tilfældigt, at jeg nåede til version 50, inden jeg fik slået det opdatering fra en gang for alle.

Det lykkedes mig via dit link at få Popup-Blocker til at virke igen. Jeg har nu lavet en ny backup af profilen, og anvender den fremover.
Så kan de nye udgaver for min skyld stå og opdatere sig 24 timer i døgnet på en 20 mbit linie.