Min Firefox er smadret

Kurt Hansen

Indtil i forgårs kørte jeg på 67.0 på min stationære Mac (High Sierra
10.13.6 (17G7024).

Jeg blev revet med af en tråd, hvor FF Developer Edition blev nævnt. Jeg
downloade den og installerede den. Det skulle jeg aldrig have gjort.

Under installationsprocessen så jeg godt, at den automatisk ville
opdatere til 67.0.1, men det gav ikke anledning til mistanke, så det
sagde jeg ja til. Det skulle jeg heller ikke have gjort, for nu kunne
jeg ikke komme videre uden at logge ind med en anden enhed. Sådan en har
jeg ikke. Jeg har min Mac og slut-prut.

Alt var væk. Bogmærker, gemte logins og vil-du-rende-Karl-i-røven. Jeg
havde nu en rå 67'er.

Jeg installerede Developer i går. Jeg har en Timemachine backup:

/Volumes/Backup/Backups.backupdb/Kurts
iMac/2019-06-04-063110/500SSD/Users/kh/Library/Application
Support/Firefox/Profiles.

På min harddisk har jeg omdøbt
/Users/kh/Library/Application Support/Firefox/Profiles
til
/Users/kh/Library/Application Support/Firefox/Profiles-igår

- og kopieret backup'en fra i forgårs over i stedet for.

Jeg har downloadet "firefox-67-0.dmg". Ikke fra Mozilla, for den giver
mig automatisk 67.0.1, men fra eet eller andet obskurt site; denne
version viste sig dog, efter installationen, at være på et asiatisk sprog.

Det bedste ville sådan set være at jeg restorer Firefox fra en to dage
gammel backup, alt inklusive.

Kan det ikke lade sig gøre, så vil det næstbedste være at hente en 67.0
(ikke 67.0.1) og restore sikkerhedskopien af profilen fra forleden.

Please help!!!

P.S. Og nej ... jeg orker ikke at skifte til at bruge Chrome eller
Safari. Jeg har travlt med mit arbejde og orker ikke at bruge tid på at
sætte mig ind i nye programmer og vaner!
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Bertel Lund Hansen

Kurt Hansen skrev:

> Kan det ikke lade sig gøre, så vil det næstbedste være at hente en 67.0
> (ikke 67.0.1) og restore sikkerhedskopien af profilen fra forleden.

Hvis du alligevel skal makke med at sætte Firefox op fra bunden,
så overvej at fjerne alt og installere en portable version:

http://www.freesmug.org/portableapps:firefox

Jeg aner dog intet om sikkerheden på det site (eller generelt om
Mac).

Det vil give dig den fordel at du kan zippe hele mappen når
Firefox er sat helt op, og så kan du når som helst pakke en
komplet og uspoleret Firefox ud hvis der sker noget sært med den
du bruger. Hvis du lige tømmer cachen før zipning, bliver filen
ikke så stor som ellers.

--
/Bertel

Kim Ludvigsen

Den 06/06/2019 kl. 08.46 skrev Kurt Hansen:
> [...]
> jeg ikke. Jeg har min Mac og slut-prut.
>
> Alt var væk. Bogmærker, gemte logins og vil-du-rende-Karl-i-røven. Jeg

Du skulle gerne have fået info undervejs om, at den nye Firefox
(Developer Edition) benytter sin egen profil for at undgå
kompatibilitetsproblemer. Du har ganske givet stadig den gamle profil,
og den vil blive brugt, hvis du benytter den almindelige version af
Firefox.

Du kan læse mere om de nye dedikerede profiler her:
https://support.mozilla.org/da/kb/dedikerede-profiler-firefox-installation

Jeg ved ikke, hvor meget du har fået ødelagt i dit forsøg på at redde
din profil - men det er godt, at du har omdøbt i stedet for at slette.

Prøv at tjekke den omdøbte profil. Mit gæt er, at der ligger to profiler
i profilmappen - en til din gamle Firefox og en til developer-udgaven.
Hvis det er tilfældet, kan du omdøbe "Profiles-igår" til "Profiles". Du
skal så bare have startet din almindelige (gamle) Firefox, så skulle alt
være i orden.

Jeg aner ikke, hvordan en Mac fungerer, så jeg ved ikke, om
Developer-versionen har erstattet alle genveje til Firefox, så de nu
benytter developer - du må lige selv prøve at finde og få startet den
almindelige version.

I værste fald har du en backup, men prøv ovenstående først.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Kim Ludvigsen

> [...]

> mig automatisk 67.0.1, men fra eet eller andet obskurt site; denne
> version viste sig dog, efter installationen, at være på et asiatisk sprog.

Jeg glemte lige i mit andet svar:

ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG hent programmer fra obskure sites. Hent kun fra
officielle sites. Hvis du er heldig, er det en reel Firefox, du har
hentet, men den kan være fyldt med alt muligt skidt. Jeg vil anbefale,
at du skanner din computer for virus, spyware osv.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Kurt Hansen

> [...]
> mig automatisk 67.0.1, men fra eet eller andet obskurt site; denne
> version viste sig dog, efter installationen, at være på et asiatisk sprog.

Hvor downloader jeg en 67.0 (ikke 67.0.1) på dansk til High Sierra?

Kim Ludvigsen

Den 06/06/2019 kl. 13.35 skrev Kurt Hansen:

> Hvor downloader jeg en 67.0 (ikke 67.0.1) på dansk til High Sierra?

Dit problem skyldes ikke forskellen mellem 67.0 og 67.0.1 - det er
forskellen mellem den almindelige version og developer-versionen, der
har påvirket din profil. Du kan roligt hente og installere version
67.0.1 på dansk her:
https://www.mozilla.org/da/firefox/

Hvis du har genomdøbt den gamle profil, bør alt virke fint med
67.0.1-versionen.

OBS! Hvis du har omdøbt/omdøber din profil, mens en version af Firefox
kører (evt. i baggrunden), så kan det give uforudsete resultater.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Kurt Hansen

Undskyld at jeg er lidt ordknap, men jeg vil blot fortælle at det er
lykkedes mig at genskabe "lortet" fra en backup :-)

Kim Ludvigsen

Den 06/06/2019 kl. 14.34 skrev Kurt Hansen:

> Undskyld at jeg er lidt ordknap, men jeg vil blot fortælle at det er
> lykkedes mig at genskabe "lortet" fra en backup :-)

Dejligt, backup er altid en god ting!

Skan lige din computer for en sikkerheds skyld, så du ved, om den
asiatiske version har efterladt grimme ting.

--
Mvh. Kim Ludvigsen