Firefox fucker det hele op.

Bertel Lund Hansen

Det er godt nok et en uges tid siden at Firefox sidst blev
opdateret, men nu vil jeg beskrive hvad den har rodet med.

Den fjernede alle mine udvidelser - ganske diskret.
Den stillede om på nogle af mine opsætningsvalg.
Og så gør den mærkeligt ved de logins som jeg har bedt den huske.

Jeg bruger et Turneringslederforum jævnligt. Derfra modtager jeg
en mail hver gang der er kommet et nyt indlæg. I mailen er et
link. Hvis jeg klikker på linket, åber dette nye indlæg i min
browser. S¨å er jeg naturligvis ikke logget ind og kan derfor
ikke svare.

Før sidste opdatering kunne jeg så klikke på "Home" (eller det
der svarer til) og derfra logge ind. De to felter til brugernavn
og kode blev udfyldt når jeg klikkede på felterne og derefter
aktiverede koderne [1].

Det kan jeg ikke mere. I min nuværende Firefox er jeg nødt til at
lukke browseren helt ned, starte forummet på forsiden og derfra
logge ind som beskrevet. Hvis jeg er på siden via maillinket og
prøver at gå til hovedsiden og logge ind, kan jeg vælge at se
gemte logins ... men der er ikke nogen.
Hvis jeg starter på forsiden og vil logge ind, kan jeg vælge at
se gemte logins - og så er der det der skal bruges til forummet.

[1] For en del år siden var Opera stadig min foretrukne browser,
og jeg savner jævnligt dens funktionalitet (version 12.6 var den
sidste velfungerende Opera). De gemte logins stod der helt
automatisk på plads uden at man skulle gøre noget ud over at
klikke på knappen.
Opera havde også en side hvor man i adkillige bokse kunne skrive
oplysninger som man tit skulle bruge til at fylde i felter (navn
og adresse er typiske eksempler). Det har Firefox ikke. Den
bestemmmer egenmægtigt om den gider huske den slags, og så dukker
det op med uregelmæssige mellemrum ved visse sider - helt
uforudsigeligt. Æv!

PS. Problemet er ikke specifikt for forummet. Der er flere andre
login-sider hvor der sker det samme.

--
/Bertel

Klaus Alexander Seistrup

Bertel Lund Hansen skrev:

> PS. Problemet er ikke specifikt for forummet. Der er
> flere andre login-sider hvor der sker det samme.

Er der nogen hjælp at hente ved at indtaste “about:config” i URL-feltet og
så udsøge de indstillinger der har noget med udfyldning af felter, brug af
adgangskoder, osv. at gøre? Måske er der en indstilling der havde ‘true’
som standardværdi før, som er sat til ‘false’ nu (eller omvendt)?

--
🐸 Klaus Alexander Seistrup

Kim Ludvigsen

Den 30/09/2019 kl. 09.24 skrev Bertel Lund Hansen:

> Den fjernede alle mine udvidelser - ganske diskret.
> Den stillede om på nogle af mine opsætningsvalg.

Du har ikke fået oprettet en ny profil? De nyere versioner af Firefox
opretter en ny profil, hvis der ikke er tale om en "rigtig" opdatering,
fx hvis du installerer en anden version (beta, nightly osv.). Det er for
at undgå problemer med kompatibiliteten og for at man kan have flere
versioner installeret samtidig uden problemer. Hvis du stadig har dine
bogmærker er det dog ikke der, problemet ligger.

Jeg vil tro, at problemet opstår hos dig, fordi du ikke bruger den
rigtige Firefox. En dag burde du bide i det sure æble og installere den
rigtige Firefox. Du vil stadig kunne placere din profil et andet sted,
der skal blot ligge en henvisning på profilens standardplacering.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Bertel Lund Hansen

Kim Ludvigsen skrev:

> Hvis du stadig har dine bogmærker er det dog ikke der,
> problemet ligger.

Bogmærker er ikke ødelagt (endnu).

> Jeg vil tro, at problemet opstår hos dig, fordi du ikke bruger den
> rigtige Firefox.

Hvad mener du med "rigtige"? Er det fordi jeg bruger en portabel
version?

--
/Bertel

Kim Ludvigsen

Den 30/09/2019 kl. 10.52 skrev Bertel Lund Hansen:

> Hvad mener du med "rigtige"? Er det fordi jeg bruger en portabel
> version?

Den er ikke udgivet af Mozilla, men er en ompakket version. Jeg ved
ikke, hvor meget der er blevet ændret i forhold til de officielle
versioner, men mit gæt er, at det er en eller flere af ændringerne, der
driller.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Bertel Lund Hansen

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> ikke, hvor meget der er blevet ændret i forhold til de officielle
> versioner, men mit gæt er, at det er en eller flere af ændringerne, der

Det er første gang en opdatering giver problemer.

--
/Bertel

Kim Ludvigsen

Den 30/09/2019 kl. 16.58 skrev Bertel Lund Hansen:

> Det er første gang en opdatering giver problemer.

Har du prøvet at tjekke, om andre af de portable brugere har oplevet
samme problem? Det behøver selvfølgelig ikke at være de portable
ændringer, der har skylden, men det er bare lidt specielt at sige, at
Firefox fucker op, når du bruger en andens version af programmet.

Du kan evt. prøve at hente den rigtige Firefox. Den vil som standard
danne en ny, tom profil. Du kan så opsætte Firefox Sync i begge
versioner (hvis den mulighed er der i Portable), så du får dine data
over i den rigtige. Virker det nu i den, er det sikkert noget i
Portable, der driller.

Hvis du vil prøve at køre med den rigtige, kan du flytte din profil til
dit data-drev, du skal så blot have lavet en henvisning til den i
profiles.ini-filen. Vend tilbage, hvis du vil prøve og du vil have
nærmere beskrivelse.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Bertel Lund Hansen

Bertel Lund Hansen skrev:

> Den fjernede alle mine udvidelser - ganske diskret.

Nu fandt jeg ud af hvad der er sket. Det var ganske rigtigt en ny
profil der var blevet oprettet. Jeg rettede i profiles.ini og
slettede den overflødige profil, og så var problemet væk.

--
/Bertel

Kim Ludvigsen

Den 02/10/2019 kl. 16.31 skrev Bertel Lund Hansen:
> [...]
> profil der var blevet oprettet. Jeg rettede i profiles.ini og
> slettede den overflødige profil, og så var problemet væk.

Lad endelig være med det næste gang! Når der oprettes en ny profil, er
det fordi, der er en risiko for, at databehandlingen i den nye version
ikke er kompatibel med den gamle version. Problemet er dog størst, hvis
du går tilbage til den gamle version igen, eller hvis du har flere
samtidige installationer af Firefox/"Firefox".

Det er bedst at benytte en Firefox-konto til at synkronisere data mellem
de forskellige profiler. I så fald importeres data i det rigtige format
i den nye version.

--
Mvh. Kim Ludvigsen