[Firefox] Sidste opdatering

Bertel Lund Hansen

Firefox er ved at irritere mig, men jeg er så vant til den at det
bliver svært at skifte. Måske skulle jeg indlede forhandlinger
med mig selv om et Frexit?

Allerede fra næstsidste opdatering dukkede problemet med
forsinkelse op. Når pc'en lige er startet, går der ti sekunder
fra jeg klikker på Firefoxgenvejen til den er klar. Derefter
virker den normalt - indtil jeg har brugt visse programmer. Så
kommer problemet igen.

Med den sidste opdatering er det gjort mere besværligt at bruge
alternative søgemaskiner. Jeg bruger DuckDuckGo som primær, og
har Google som en alternativ. Når jeg skriver i søgefeltet,
kommer der et nedfaldsvindue jhvor jeg kan klikke på
Google-ikonet. Tidligere gik søgningen så straks i gang. Nu er
jeg nødt til at trykke på [Enter] for at aktivere den. Jeg kan
ikke engang bruge musen. Der er en label med "Google", men der
sker ikke noget når jeg klikker på den.

Men højdepunktet er at den viser en ret bred stribe med "Firefox
kan ikke vise denne side" tværs hen over en side som den ellers
fint kan vise. Det sker når jeg åbner netbanken til min
Coop-konto. De bruger - at dømme efter udseendet - præcis samme
netbankmaskine som f.eks. Arbejdernes Landsbank som jeg også
bruger, og den har Firefox ingen problemer med.

Det sker i øvrigt allerede mens jeg skal logge på med nem-id, og
skiltet bliver så hængende derefter. Men det sker ikke på andre
sider.

--
/Bertel

Klaus Alexander Seistrup

Bertel Lund Hansen skrev:

> Allerede fra næstsidste opdatering […]
> ⋮
> Med den sidste opdatering […]

Nu angiver du ikke nogen konkrete versioner. Jeg anvender Firefox v84
på Linux uden de problemer du nævner.

--
Klaus Alexander Seistrup
🚀 gemini://port1965.eu/

Kim Ludvigsen

Den 26.12.2020 kl. 09.42 skrev Bertel Lund Hansen:

> [...]
> fra jeg klikker på Firefoxgenvejen til den er klar. Derefter
> virker den normalt - indtil jeg har brugt visse programmer. Så

Jeg ved ikke, hvad det kan skyldes - bruger du stadig den portable
version? I så fald kan det være den, der driller.

Selvom du ikke kan lide de almindelige udgaver af programmer, så kunne
du prøve at installere den almindelige Firefox; ikke for at bruge det
som sådan men for at tjekke om de pågældende funktioner virker i den
almindelige udgave.

Jeg har lige tjekket søgefunktionen og login-siden til coop bank [*], og
de virker uden problemer i Firefox 84.0.1 til Linux.

* Denne side: https://coopbank.dk/log-paa-netbank/

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Jan Hansen

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> netbankmaskine som f.eks. Arbejdernes Landsbank som jeg også
> bruger, og den har Firefox ingen problemer med.

Coopbank virker stadig i firefox 50 med det "smarte" nye udseende,
de indførte 7. december. Måske de nye udgaver af firefox undersøger,
om en side er hacked, og formoder det skyldes et angreb, når der
står, at man fremover skal betale 0.6% i rente af hver en øre, der
er på kontoen.

--
mvh Jan.
Help Microsoft stamp out piracy. Give

Bertel Lund Hansen

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> Nu angiver du ikke nogen konkrete versioner.

Windows 10 og Firefox (84.01 64 bit) - begge helt opdaterede.

--
/Bertel

Bertel Lund Hansen

Kim Ludvigsen skrev:

> Selvom du ikke kan lide de almindelige udgaver af programmer, så kunne
> du prøve at installere den almindelige Firefox;

Det prøvede jeg, og den starter med det samme. Det kan
sammenlignes med den portable version, for jeg lavede en frisk
installation parallelt med den jeg har, og den var også langsom.

Men Firefoxteamet er godt nok smarte. Da jeg åbnede downloadsiden
og klikkede på "Hent Firefox", så fik jeg følgende besked:

Du har allerede Firefox.

Genialt.

--
/Bertel

Jørgen Nielsen

lørdag, 26-12-2020, Bertel Lund Hansen skrev:
> [...]
> fra jeg klikker på Firefoxgenvejen til den er klar. Derefter
> virker den normalt - indtil jeg har brugt visse programmer. Så

Ikke et problem her. Kan det være en konflikt med "visse programmer".

> [...]
> kommer der et nedfaldsvindue jhvor jeg kan klikke på
> Google-ikonet. Tidligere gik søgningen så straks i gang.

Sådan virker det stadig her.

> [...]
>
> Det sker i øvrigt allerede mens jeg skal logge på med nem-id, og
> skiltet bliver så hængende derefter. Men det sker ikke på andre

Denne side fungerer fint her
<https://coopbank.dk/log-paa-netbank/>

Jeg er ikke kunde så jeg kan ikke logge ind.

Windows 10 Version 20H2 (operativsystemets build 19042.685)
Firefox 84.0.1 (64-bit)

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Bertel Lund Hansen

Kim Ludvigsen skrev:

> Selvom du ikke kan lide de almindelige udgaver af programmer, så kunne
> du prøve at installere den almindelige Firefox;

Jeg rullede et systemimage fra april 2020 ud. Det bevirkede at
Firefox (som forblev fuldt opdateret) igen startede omgående, men
efter opdatering af Windows 10, var den præcis lige så langsom
som før.

"Firefox Can’t Open This Page" dukker også op som før, foreløbig
kun på Coopsiden.

Det er altså en kombination af Firefox og min opsætning af
Windows der driller.

--
/Bertel