[Firefox] Restore af bogmærker i bogmærkelinjen

Kurt Hansen

Jeg har opgraderet mit oprydningsprogram til Mac. Selv om jeg mener at
jeg havde kontrollere alle parametre/indstillinger inden trykkede på OK,
så slettede den mange af mine bogmærker i bogmærkelinjen; der bliver
bare vist et globus ikon.

Næste gang må jeg kigge mere grundigt før jeg gør noget.

Hvor er disse bogmærkelinjelinks lagret og hvordan kan jeg evt.
genetableret dem?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Kim Ludvigsen

Den 17-09-2018 kl. 14:38 skrev Kurt Hansen:

> Hvor er disse bogmærkelinjelinks lagret og hvordan kan jeg evt.
> genetableret dem?

De ligger i din profil, men om de kan gendannes afhænger af, hvor meget
dit oprydningsprogram har slettet.

Prøv, om du kan gendanne dine bogmærker inde fra Firefox:
Klik på menuknappen.
Klik på Arkiv
Klik på Bogmærker
Klik på Vis alle bogmærker nederst i panelet.
Du får åbnet vinduet Arkiv.
Klik på Funktioner => Gendan.

Firefox laver automatisk sikkerhedskopier, og hvis du oprydningsprogram
ikke har slettet dem, får du vist en liste med dem. Klik på den nyeste
sikkerhedskopi for at gendanne den.

Hvis listen er tom, er der desværre ikke noget at gøre, medmindre du har
en kopi/backup et andet sted.

Jeg kan anbefale dig at benytte Sync i Firefox. Dine bogmærker,
indstillinger og hvad du ellers vælger af brugerdata synkroniseres så
til Mozillas server, hvorfra du altid nemt kan hente dem igen, hvis
noget som dette sker. Funktionen er ikke ment som en backup, men som
synkronisering mellem forskellige enheder, men den fungerer nu ganske
fint som backup alligevel.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Kurt Hansen

Den 17/09/2018 kl. 15.09 skrev Kim Ludvigsen:

> De ligger i din profil, men om de kan gendannes afhænger af, hvor meget
> dit oprydningsprogram har slettet.
>
> Prøv, om du kan gendanne dine bogmærker inde fra Firefox:
> Klik på menuknappen.

Menuknappen?

--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Kim Ludvigsen

Den 17-09-2018 kl. 15:33 skrev Kurt Hansen:

> Menuknappen?

Det er den med de tre streger, den ligger i din værktøjslinje i Firefox,
og et klik på den åbner en menu.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Kurt Hansen

> Hvis listen er tom, er der desværre ikke noget at gøre, medmindre du har
> en kopi/backup et andet sted.

Jeg har automatisk backup hver time, men i hvilken mappe dskal jeg lede
og hvordan restorer jeg?

Den med menuknappen virkede desværre ikke. Alt var slettet :-(

Jan Hansen

Den Mon, 17 Sep 2018 14:38:50 +0200 skrev Kurt Hansen <ku...@invalid.dk>:

> [...]
> jeg havde kontrollere alle parametre/indstillinger inden trykkede på OK,
> så slettede den mange af mine bogmærker i bogmærkelinjen; der bliver

Du mener forhåbentlig at billederne ved bogmærkerne er slettet, og der er
globus i stedet for. Klik på globusen, så bliver sidens favicon hentet igen
og indsat i stedet for globus, hvis siden har et sådant.
Findes siden ikke mere, så højreklik på globussen og vælg slet.

--
mvh Jan.
Help Microsoft stamp out piracy. Give

Kurt Hansen

Endnu værre: ALLE mine bogmærker er slettet - osse dem der ikke har fået
erstattet deres ikon med en globus.

Nu er gode dyr rådne. Jeg har ikke brugt "synkronisering", men jeg har
en lokal backup (med TimeMachine / TimeCapsule). Hvilken mappe skal jeg
lede efter og overskriver jeg bare fra backup'en til min harddisk?

Kurt Hansen

Den 17/09/2018 kl. 16.27 skrev Jan Hansen:

> [...]
> og indsat i stedet for globus, hvis siden har et sådant.
> Findes siden ikke mere, så højreklik på globussen og vælg slet.

Nå ja, selvfølgelig kan man vælge at slette alle de links der er blevet
slettet, men det var jo lissom ikk' meningen.

Se <pnodlm$5le$3...@dont-email.me> (tror jeg nok).

Kurt Hansen

Ok, det virker ikke. Jeg kan ikke finde ud af hvordan man henviser til
et Message-ID i Thunderbird.

Kim Ludvigsen

Den 17-09-2018 kl. 16:27 skrev Jan Hansen:

> Du mener forhåbentlig at billederne ved bogmærkerne er slettet, og der er
> globus i stedet for.

Ja, det er jo noget helt andet. Jeg kan ikke ud fra Kurts svar regne ud,
hvad der egentlig er gået galt/hvad problemet er.

Kurt, prøv lige at forklare lidt nærmere, hvad du mangler, eller hvad
der er væk, inden vi begynder med vejledning til, hvor dine bogmærker er
i kopien.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Kurt Hansen

Det lykkedes mig at genskabe bogmærkerne fra en backup og nu har jeg
aktiveret Sync.

Nu skal jeg så have fundet ud af hvorfor det skete i den nye CleanMyMac X.

Kurt Hansen

Aaaaaargh, alle mine adgangskoder er også væk :-(

Kan jeg ikke geninstallere hele min profil fra en backup?

Jan Hansen

18 Sep 2018 08:22:21 +0200 skrev Kurt Hansen <ku...@invalid.dk>:

> Kan jeg ikke geninstallere hele min profil fra en backup?

joh, men når nu de lavede den svinestreg med at ændre formatet
på password-filerne i version 55, så der ikke er nogen vej tilbage,
skal du bruge en backup, der lavet senere.

Når du har fået bogmærker tilbage, gætter jeg på, du har fundet
profil mappen. Men for det tilfældes skyld, at du skulle have
brugt et eller andet fikst med "importer" eller "gendan" eller
sådan noget, er her en genudsendelse:

> Kim Ludvigsen skrev Sat, 18 Nov 2017 06:59:27 +0700:
> Der er en meget nemmere metode:
> Åbn Firefox.
> Klik på menuknappen.
> Klik på Hjælp.
> Klik på Teknisk information.
> Rul ned til Profilmappe, og klik så på knappen Åbn mappe.
> Luk Firefox, før filerne kopieres over.

Listen med relevante filer er stadig på:
<https://support.mozilla.org/en-US/kb/recovering-important-data-from-an-old-profile#w_your-important-data-and-their-files>

Jeg kan dog ikke garantere, at sidste uges
vejledning kan bruges i denne uges firefox version.

PS. Det "CleanMyMac X" har forhåbentlig vist et vindue
med oplysninger om, hvor du skal sende penge hen, for at
få dine bookmarks og passwords tilbage. Er de ikke ude
efter penge, er der en vis sandsynlighed for, at harddiskens
MBR også er blevet cleanet.

Kim Ludvigsen

Den 18-09-2018 kl. 09:30 skrev Jan Hansen:
> 18 Sep 2018 08:22:21 +0200 skrev Kurt Hansen <ku...@invalid.dk>:
>
> Listen med relevante filer er stadig på:
> [...]

Den er oversat til dansk, hvis Kurt foretrækker det:
https://support.mozilla.org/da/kb/genskab-vigtige-data-fra-en-gammel-profil#w_dine-vigtige-data-og-deres-filer

> Jeg kan dog ikke garantere, at sidste uges
> vejledning kan bruges i denne uges firefox version.

Man kan vælge sin version af Firefox via nogle rulleknapper til venstre
på siden. Hvis rulleknapperne til valg af version/styresystem ikke er
synlige, skal man lige klikke på menupunktet Redigeringsværktøjer øverst
til venstre på siden.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Jan Hansen

18 Sep 2018 10:32:03 +0200 skrev Kim Ludvigsen <k...@kimsside.dk>:

> [...]
> på siden. Hvis rulleknapperne til valg af version/styresystem ikke er
> synlige, skal man lige klikke på menupunktet Redigeringsværktøjer øverst

Det havde jeg ikke lagt mærke til.
Jeg kan vælge version 63 der, men jeg kan kun downloade version 62.
Så virker siden sikkert en version mere...

Kim Ludvigsen

Den 18-09-2018 kl. 11:12 skrev Jan Hansen:

> Det havde jeg ikke lagt mærke til.
> Jeg kan vælge version 63 der, men jeg kan kun downloade version 62.
> Så virker siden sikkert en version mere...

Version 63 er betaversionen. MozillaDanmark arbejder forud, så
hjælpesiderne er aktuelle den dag en ny færdig version udsendes. I hvert
fald på de mest populære/relevante af artiklerne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Kurt Hansen

Som tidligere fortalt, så virker alle mine bogmærker nu, efter at jeg
har "restored" min profil.

Det der IKKE virker er "favicons". Mange af mine links er forsynet med
et Globus-ikon - både på bogmærkelinjen og i mit overordnede hierarki af
bogmærker.

Jeg har prøvet at slette et bogmærke, slå adressen op på nettet og
derefter at tilføje linket på sædvanlig vis, men det hjælper desværre
ikke. Der er bare globusser over alt :-(

Kim Ludvigsen

Den 20-09-2018 kl. 15:40 skrev Kurt Hansen:

> Det der IKKE virker er "favicons". Mange af mine links er forsynet med
> et Globus-ikon - både på bogmærkelinjen og i mit overordnede hierarki af
> bogmærker.

Den normale fremgangsmåde til at få opdateret dine favicons er, som Jan
tidligere skrev, at genindlæse siden, så skulle sidens favicon gerne
blive hentet. Der findes en udvidelse, der kan gøre det automatisk for
alle bogmærker, så man ikke behøver sidde manuelt og besøge alle sider:
https://addons.mozilla.org/da-DK/firefox/addon/checkmarks-web-ext/

Men hvis det ikke virker, når du besøger siden manuelt, så vil
udvidelsen sikkert heller ikke hjælpe. Jeg ved ikke, hvorfor en
genindlæsning af siden ikke slår igennem hos dig. Har du prøvet at
gennemtvinge en genindlæsning med tastaturgenvejen Ctrl+F5?

--
Mvh. Kim Ludvigsen