Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Automatisk lås...

0 views
Skip to first unread message

Morten

unread,
Oct 9, 2008, 3:32:20 AM10/9/08
to
Hej

En gang for længe længe siden... Nej det er ikke et eventyr ;)
Mener det var i Netto jeg på et tidspunkt så en hardware-dims til at ploppe
i USB porten. Den bestod at to dele - en USB dims samt et RFID-tag af en
slags.

Ideen var at når man fjernede sig mere end et par meter fra computeren låste
den selv og så snart man var inden for radius, låste den automatisk op igen.
Ideen var naturligvis at slippe for password-helvedet og besværet med hele
tiden at låse og oplåse computeren når man går fra den. Det er for så vidt
helt OK at taste password når man starter maskinen om morgenen, det er bare
at slippe for besværet dagen lang.
Desværre købte jeg ikke én (eller et par stykker) på det tidspunkt.

Er der nogen der ved om man stadig kan få sådan nogle og hvad de eventuelt
måtte hedde?

Mvh
Morten


Karl Erik Nielsen

unread,
Oct 9, 2008, 5:17:45 AM10/9/08
to

"Morten" <tilt_...@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:48edb385$0$15886$edfa...@dtext01.news.tele.dk...
Her er en - måske der findes flere:?
http://www.mm-vision.dk/produkter/visvare.asp?varenr=61774&menu=pc

Claus Tersgov

unread,
Oct 9, 2008, 7:33:53 AM10/9/08
to
Morten skrev bl.a.:

> Er der nogen der ved om man stadig kan få sådan nogle og hvad de
> eventuelt måtte hedde?

Digitus har dem, men det er altså kun legetųj. Det er ikke en form for
sikkerhed, man må eller kan forlade sig på.

En simpel reeboot og man er inde i computeren.

Claus


///M

unread,
Oct 9, 2008, 8:01:00 AM10/9/08
to

"Claus Tersgov" <nospa...@tersgov.dk> wrote in message
news:48edec22$0$90270$1472...@news.sunsite.dk...

> En simpel reeboot og man er inde i computeren.

Afhænger vel af om man bruger password på sin bruger-konto?

Min pointe er, er det i hvert fald ikke forværrer sikkerheden. Det gør den
måske ikke markant bedre, men lidt.

mvh
///M


Morten

unread,
Oct 9, 2008, 8:04:45 AM10/9/08
to

Jeg siger mange tak for konkret bud.
Gad vide om de også understøtter vista, må tjekkes fabrikantens hjemmeside.

Mvh
Morten


Morten

unread,
Oct 9, 2008, 8:13:56 AM10/9/08
to
> Digitus har dem, men det er altså kun legetøj. Det er ikke en form for
> sikkerhed, man må eller kan forlade sig på.
>
> En simpel reeboot og man er inde i computeren.

Det den skal gøre er at sætte en "lås" på computeren på samme måde som du
vil gøre med tastaturet, bare på automatisseret vis.

Om du har en opstartskode på din computer, om den er på domæne og kræver
bruger login den vej bør en sådan dims være bedøvende ligeglad med.

Hvis der ikke kræves login via domæne bruges computeren højst sandsynligt
privat og så er en sådan dims ligegyldig, så kan du hurtigt få adgang til
maskinen hvis du vil det.

Det den gør er som sagt at låse den, så brugeren ikke konstant skal låse
maskinen når han/hun går fra den og låse den op når han/hun nærmer sig den.
Så kan man blot have USB-dimsen i maskinen og ID'tagget i lommen og når man
nærmer sig computeren inden for et par meter låses den automatisk op. Hiver
man USB-dimsen ud eller har glem ID-tagget, låses maskinen op på samme måde
som hidtil.

Mvh
Morten


Jan Nielsen

unread,
Oct 10, 2008, 9:29:03 AM10/10/08
to
Morten skrev:

> Er der nogen der ved om man stadig kan få sådan nogle og hvad de eventuelt
> måtte hedde?

Der findes også programmer der er baseret på bluetooth, så når din
telefon er uden for rækkevidde (som kan være adskellige meter) låser den.

Med intern bluetooth er der heller ikke noget man kan pille fra.

Ang. reboot skal der naturligvis bare være boot kode på, evt. kryptering.

f.eks. http://blueshareware.com/lockitnow.asp

Henning

unread,
Oct 10, 2008, 11:18:07 AM10/10/08
to
On Fri, 10 Oct 2008 15:29:03 +0200, Jan Nielsen
<nos...@mora.dk.byt.om.paa.mora.og.nospam> wrote:

>Morten skrev:
>> Er der nogen der ved om man stadig kan få sådan nogle og hvad de eventuelt
>> måtte hedde?
>
>Der findes også programmer der er baseret på bluetooth, så når din
>telefon er uden for rækkevidde (som kan være adskellige meter) låser den.
>
>Med intern bluetooth er der heller ikke noget man kan pille fra.

Bortset fra at adskillige laptops har en mekanisk switch til at tænde
og slukke trådløst udstyr, herunder bluetooth.

Brian Axelgaard

unread,
Oct 10, 2008, 1:44:15 PM10/10/08
to
"Henning" <no....@all.invalid> skrev i meddelelsen
news:sfsue4dmatn5j8v56...@4ax.com...

>>Med intern bluetooth er der heller ikke noget man kan pille fra.
>
> Bortset fra at adskillige laptops har en mekanisk switch til at tænde
> og slukke trådløst udstyr, herunder bluetooth.

Og så regner du med at den bare ufortrødent logger ind?

Henning

unread,
Oct 11, 2008, 3:59:01 AM10/11/08
to

Nej, det var mere et svar til påstanden om at man ikke kunne pille den
interne bluetooth fra.

Jan Nielsen

unread,
Oct 11, 2008, 11:57:24 AM10/11/08
to
Henning skrev:
Programmet låser også hvis bluetooth enheden fjernes, det kan tage lidt
tid inden den opdager det (1minut) men er låsen først slået til hjælper
det ikke noget.

Men ja, man kan som regel bare slå bluetooth fra på en knap ligesom man
kan fjerne en usb dongle.

0 new messages