USB drev tror det er et DVD drev

V. R. Andersen

Hej.

Et af mine USB drev har fået storhedsvanvid. Det tror det er et USB
drev. Eller, det er ihvertfald sådan det registreres i stifinder, og det
fremstår som en bærbar enhed i "enheder og printere" i stedet for som et
USB drev.

Hvis jeg prøver at tilgå det, beder computeren om at jeg isætter en
disk. Længere kommer jeg ikke.

Jeg har prøvet at fjerne drevet helt i enhedshåndtering, men det findes
og genregistreres som et DVD drev.

Der er ingen mulighed for at tilgå det i "Diskhåndtering".

Som sagerne står nu, kan jeg ikke på nogen måde få forbindelse med
drevet. Er der nogen forslag, eller skal jeg bare bruge drevet til at
stabilisere mit rokkende havebord?
Vagn

Mogens Krage

Den 15-10-2016 22:49 skrev V. R. Andersen:

> Et af mine USB drev har fået storhedsvanvid. Det tror det er et USB
> drev.

Dit system fungerer perfekt. :)

> [...]
>
> Som sagerne står nu, kan jeg ikke på nogen måde få forbindelse med
> drevet. Er der nogen forslag, eller skal jeg bare bruge drevet til at

Spørgsmålet er, om der er fejl i hardwaren eller OS'et. Hvis alt om drev
og USB ser rigtigt ud i BIOS, er det sandsynligvis sidstnævnte og så er
Windows gruppen nok et bedre sted.

Hvis det heller ikke lykkes der, kan drevet alternativt anvendes som
kopholder og du kan stable nogle gamle CD'er til at ordne havebordet.

V. R. Andersen

Jeg har udtrykt mig forkert.

Det er en USB stick der tror den er et DVD drev, hvilket jo giver nogle
problemer hvis man prøver at sætte en disk i :-).
Vagn

Hans Jørgen Jakobsen

Der er åbenbart nogen USB sticks der kan laves om til at emulere CD/DVD:
http://www.allarghiamoci.it/usbcdrom/
https://www.google.dk/search?q=usb+flash+drive+dvd+emulator
Måske der er et hint der.

/hjj

V. R. Andersen

Tak til Hans Jørgen for nogle interessante links.

Desværre var der ikke gevinst. De fleste links kræver at man kan komme i
forbindelse med sticken, og det ene link der handler om at genflashe
sticken, har næsten kun døde links. Tak fordi du forsøgte.
Vagn

Hans Kjaergaard

Har du prøver den i en anden PC ?

/Hans

V. R. Andersen

Den 17-10-2016 kl. 19:50 skrev Hans Kjaergaard:
> Har du prøver den i en anden PC ?
>

> /Hans

Ja, og med flere forskellige Windowsversioner (XP, Vista, Win 7, Win 10).

Vil prøve med Linux senere på dagen, men har ikke de store forhåbninger.

Hvad jeg søger, er én eller anden måde at få kontakt med sticken på.
Kunne der bare startes en formatering, tror jeg problemet vil være løst.
Vagn

gaffa

Når du nu prøver på Linux kan du få noget nyttig information om enheden med
lsusb. Du kan også lettere få rå adgang til drevet med Linux, så du kan få det
til at fungere igen. Det er næsten synd at degradere en usb stick, til rang af
foldet papir ;)

--
gaffa

V. R. Andersen

Hmmm, det hjalp ikke meget med Linux. Eller rettere: Med mine evner
indenfor Linux.

Jeg kan godt gå ind og finde sticken, den står som dev4, men registreres
stadig som et flytbart drev /dev/sdb/, og jeg får at vide at der ikke er
noget medie detekteret.

Min logik siger mig at den skulle registreres som en lagerenhed, men
hvordan får man den til det?
Vagn

Mogens Krage

Den 18-10-2016 23:37 skrev V. R. Andersen:

> Jeg kan godt gå ind og finde sticken, den står som dev4, men registreres
> stadig som et flytbart drev /dev/sdb/, og jeg får at vide at der ikke er
> noget medie detekteret.

Det ser normalt ud. Hvis computeren kun har én harddisk (/dev/sda) og
ingen eksterne hd’er eller kortlæser er tilkoblet, vil en tilsluttet
stick automatisk få /dev/sdb. Hvis der ikke også kommer en /dev/sdb1,
mangler sticken sandsynligvis at få oprettet en partition.

Optiske drev har normalt betegnelsen /dev/sr0.

V. R. Andersen

Ja, ja, det går da fremad. Op ad bakke er også fremad, selvom det går
langsomt.

Indtil nu har jeg da fundet frem til de ting der IKKE virker :-).

Inspireret af Mogens, har jeg prøvet med DISKPART (i Win 10). Der står
sticken som disk 1 no media, med 0 i størrelse (meget naturligt da den
jo insisterer på at der mangler et medie).

Når jeg kører en CLEAN i DISKPART, får jeg meldingen "Virtual disk
service error: Der er ikke indsat medie i enheden".

Hvis jeg prøver at lave en primær partition, får jeg at vide at der ikke
kan findes nogen brugbar fri plads, eller at disken er formateret med
MBR disk format, og at der måske allerede findes 4 primære partitioner
(hvilket er max), eller 3 primære, og 1 udvidet partition.

Jeg har (bare for at prøve ALT),forsøgt at vælge partitioner fra 1 - 4,
men de findes ikke.

Iøvrigt er jeg sikker på at der ikke ER kreeret flere primære partitioner.

Så, indtil videre er jeg tilbage ved udgangspunktet. Ingen kontakt med
sticken der stadig tror den er et (virtuelt?) dvd drev.
Vagn

Mogens Krage

Den 19-10-2016 18:14 skrev V. R. Andersen:

> [...]
>
> Så, indtil videre er jeg tilbage ved udgangspunktet. Ingen kontakt med
> sticken der stadig tror den er et (virtuelt?) dvd drev.

Windows detekter tydeligvis sticken forkert, så tilbage til din Linux. :)

Ud fra de oplysninger du før gav, kan jeg ikke afgøre hvilken Linux
distrobution og hvilket program du har brugt, men de fleste distroer har
et diskprogram i tilbehørsmenuen der slet og ret hedder "Diske". Prøv om
du kan finde og åbne det.

- Sæt nu sticken i. I drevlisten til venstre markeres sticken, der
forhåbentlig nu dukker op.

- Klik nu på 'hamburgerikonet' øverst til højre og vælg "Formatér disk".

- I vinduet der fremkommer vælges "Overskriv eksisterende data med
nuller (langsom).

- Efter formatering, tryk på plus knappen for at oprette en partition og
i det nye vindue, kan du vælge det foreslåede og evt give sticken et navn.

V. R. Andersen

Been there done that, got the T-shirt :-).

Nej desværre, når jeg prøver det, får jeg det sædvanlige svar om at der
mangler en disk, og at det derfor ikke kan lade sig gøre at formatere,
og så er jeg lige vidt :-(.

Sticken holder tilsyneladende stædigt fast på at den er et eksternt USB
DVD drev, så når Linux eller Windows kontakter den via USB porten,
erklærer den frejdigt at den ER et drev, og at den har brug for en disk
for at ville samarbejde.

Problemet er at få ændret den tilbagemelding, så styresystemerne igen
anser den for at være en USB stick. Hvordan har jeg ingen anelse om.

Det er som om den er blevet flashed til at tro den er et drev. Kan man
flashe en USB stick?
Vagn

Torben

"V. R. Andersen" <ande...@invalid.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> anser den for at være en USB stick. Hvordan har jeg ingen anelse om.
>
> Det er som om den er blevet flashed til at tro den er et drev. Kan man

Har det virket? Eller rettere har du haft data på det?

Jeg spørger fordi, jeg sidder her med et stik der, når jeg sætter det i
kommer op som flytbar disk, og hvis jeg forsøger at åbne det komme den op
med jeg skal sætte en disk i! Men det er ikke så mærkeligt fordi det er et
USB stick til at læse hukommelse kort med, der sættet ind i en smal sprække.
så vil den jo komme med den meddelelse hvis der ikke er nogen kort i.

--
/Torben

V. R. Andersen

Ja, det har virket, og der er en del data på den.

Det er en stick jeg bruger når jeg hjælper folk med deres computere. Der
er en masse recovery- og oprydningsprogrammer, memtest, viruscannere,
malwareprogrammer o.s.v. Ikke noget der ikke kan skaffes igen, men det
har taget tid at skrabe dem sammen, og det vil være lidt træls at skulle
til det igen.
Vagn