Grafikkort

Ole Sørensen

Kan I anbefale et godt grafikkort til alm. pc brug og lidt grafisk
arbejde i form af photoshop mv?
Det skal være et pci express 3.0 x16 og være rimelig støjsvagt.
Prisen helst ikke over 1200 kr.

Jeg har kigget på flg:

- Radeon R9 380 til 1454 kr.
- Radeon R9 270X til 1171 kr.
- Radeon R7 360 til 756 kr.

Mon ikke sidstnævnte sagtens kan bruges i mit tilfælde?

Evt. også brugt.

ErikRS

Jeg kender ikke R7 - kun R9 serien. R9 er fremragende grafikkort og
rimeligt støjsvag.

Et rigtig godt brugt-alternativ kunne være Radeon 5770HD/1gb / 5770/2gb
kort. De er virkelig godt til grafisk arbejde i Photoshop m.m. - Jeg
bruger dem selv i Mac versionen i mine to store MacPro maskiner og er
fuldt ud tilfreds. De er nærmest total lydløse...

mvh. Erik Richard

Erik Richard Sørensen <mac-d...@MOVEstofanet.dk>
Openoffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org

Heine Svendsen

Den 20-09-16 kl. 03:52 skrev Ole Sørensen:
Hvorfor ikke bare tage et blæserløst grafikkort, så er der
da ingen støj.

Kan PhotoShop udnytte processorkraften på visse grafikkort
til de processer, der ellers ville tage lidt tid?
Hvis ikke, så kan du jo lige så godt gå efter et billigere
grafikkort.

Heine

Ole Sørensen

Heine Svendsen:
> Hvorfor ikke bare tage et blæserløst grafikkort, så er der da ingen støj.

Jeghar læst, at der skal være ualmidelig god luftgennemstrømning i
kabinettet for at disse blæserløse kort ikke bliver for varme og dermed
mister ydelse.
Min Nuctua 12cm cpu-blæser siger næsten ingenting, så det er muligt at
der findes grafikkort med forholdsvis lydsvage blæsere. Jeg mener at
huske, at især MSI går en del op i støjproblemet. Og især i idle
stopper blæserne helt. Det er ikke altid tilfældet hos andre
fabrikanter.

> Kan PhotoShop udnytte processorkraften på visse grafikkort til de processer,
> der ellers ville tage lidt tid?
> Hvis ikke, så kan du jo lige så godt gå efter et billigere grafikkort.

Det kender jeg desværre ikke noget til. Men et ok standard grafikkort
vil være fint.

Ole Sørensen

ErikRS forklarede den 20-09-2016:
> [...]
> selv i Mac versionen i mine to store MacPro maskiner og er fuldt ud tilfreds.

Tak for tippet.
Mit problem er lidt tricky, fordi jeg bruger pt onboar grafik fra mit
bundkort og cpu. Og tekst står virkelig dårlig på skærmen. Og for år
tilbage synes jeg at kunne huske, at jeg havde samme problem, og mener
at jeg løste det ved at købe et grafikkort. Jeg har prøvet med
forskællige skærme og opløsninger, og tekst ser bare ikke godt ud, lige
meget hvad.
Først troede jeg at Windows 10 bare viste dårligere skrift i fx OS og
den nye Edge browser. Men jeg tror mere på onboard/separat grafikkort
løsningen. Lyder det sandsynligt?

Vidal

Kan det være du har den forkerte .inf fil med oplysninger
om dine monitor. Det kan godt give et dårligt billede, hvis
man ikke rammer det helt rigtige.

Søg hos fabrikanten af monitoren.

Heine Svendsen

Den 21-09-16 kl. 01:32 skrev Ole Sørensen:
Hvis opløsningen er sat korrekt, fx. 1920x1080 for en
standard 24" skærm, og opdateringsfrekvensen er 60 Hz, så
lyder det mere som om du ikke har fået slået ClearType-tekst
til, eller ikke har fået den justeret.

Kontrolpaneler > Skærm > Juster ClearType-tekst

Hvis du bruger et onboard grafikkort fra en Intel CPU, så
tror jeg ikke et sekund på, at du vil få bedre skærmbillede
med et nyt skærmkort.

Heine

ErikRS

Vidal wrote:

> Kan det være du har den forkerte .inf fil med oplysninger
> om dine monitor. Det kan godt give et dårligt billede, hvis
> man ikke rammer det helt rigtige.
>
> Søg hos fabrikanten af monitoren.

Det var noget i samme retning, jeg tænkte på efter at have læst Oles
gensvar. - Jeg véd fx., at min Philips PRO monitor kræver installering
af egne drivere og korrektionsfiler til Win XPPro og nyere, hvis man vil
have det optimale ud af monitoren.

Vidal

Den 21-09-2016 kl. 11:16 skrev ErikRS:

> [...]
> gensvar. - Jeg véd fx., at min Philips PRO monitor kræver installering
> af egne drivere og korrektionsfiler til Win XPPro og nyere, hvis man vil

Jeg oplevede det med en Philips 190S monitor. Det
var under Win XP, som trods alle forsøg på indstillinger
viste en 'uklar' tekst også på skrivebordet.

Ole Sørensen

Vidal skrev den 21-09-2016:
> Jeg oplevede det med en Philips 190S monitor. Det
> var under Win XP, som trods alle forsøg på indstillinger
> viste en 'uklar' tekst også på skrivebordet.

Jeg har opdateret alt nu, men stadig samme resultat.
Jeg låner et R7 360 grafikkort på mandag, så hører I nærmere :-)

Ole Sørensen

Ole Sørensen formulerede spørgsmålet:
> Jeg har opdateret alt nu, men stadig samme resultat.
> Jeg låner et R7 360 grafikkort på mandag, så hører I nærmere :-)

Efter at have prøvet at tilslutte 3 forskellige skærme, forskellige
DVI-D og DP og HDMI kabler samt onboard og grafikkort, er jeg kommet
til den konklussion, at det må være grafikken/skrift/fonte i Windows 10
der er dårligere end i Windows 7. Og Edge browseren sammen med Win10 er
muligvis dårligere til at vise tekst end IE11 sammen med Win7. Det
lyder jo helt hen i vejret, men jeg kan ikke finde andre konklussioner.
Jeg vil prøve - for sjov - at installere Win7 på en gammel HDD på min
nye pc/skærm for at se om tekst er bedre.

Heine Svendsen

Den 27-09-16 kl. 17:57 skrev Ole Sørensen:
Kan du ikke lægge et skærmbillede ud i fx. dropbox, så vi
andre kan se det.
Det kunne være interessant at se både et skærmdump og et
billede taget med et kamera i høj opløsning og uden rystelser.

Heine

Ole Sørensen

Heine Svendsen frembragte:
> [...]
> Det kunne være interessant at se både et skærmdump og et billede taget med et
> kamera i høj opløsning og uden rystelser.

Jeg prøver en af dagene.