Skærmopløsning

Ole Sørensen

Jeg skal ud og købe en ny pc skærm. Men hvilken opløsning bør jeg gå
efter?
Jeg har kigget på 24" 16:9 i både 1920x1080 pixel og en variant med
2560x1440 pixel.
Bliver billedet "underligt" at kigge på hvis opløsningen er for stor,
når man surfer hjemmesider? Eller andre ting man skal tage med i sine
overvejelser?
De to skærme koster ca. det samme (2000 kr) og er fra Dell. Den første
hedder P2414H og den anden P2416D.

Lars Peter Larsen

Gå efter Full-HD (1920 X 1080) men dit grafikkort skal understøtte
opløsningen, noget som alle nye maskiner gør men som mange ældre og
gaqmle maskiner ikke gør.

Kig også om skærmudgange og indgange passer sammen - VGA, DVI eller HDMI.

/Lars

Heine Svendsen

Den 03-09-16 kl. 04:09 skrev Ole Sørensen:
En alm. standard 24" har 1920x1080 og det er en fin
opløsning til en læseafstand på ca. 60-80 cm, synes jeg.
Med den højere 2560x1440 opløsning vil du nok opleve, at du
skal tættere på, for at kunne læse almindelig tekst som den,
du ser i denne mail fra mig.
Min næste skærm bliver en 32" i 2560x1440, da jeg arbejder
professionelt med mange programmer og dokumenter på samme
tid og derfor har brug for den højere opløsning og større
skærmareal (uden at det bliver for småt at se på).

Du skal ud i en butik for at se de forskellige opløsninger.
Det er meget individuelt, hvad man kan lide.

Heine

Ole Sørensen

Heine Svendsen forklarede den 03-09-2016:
Jeg ved ikke om du kender musikprogrammet Reason, men det kommer jeg
til at bruge en del. Og der er mange små åbne vinduer på samme tid, så
jo flere jo bedre (næsten da). Jeg har ikke plads til 2 skærme på mit
skrivebord. Og heller ikke større end 24" desværre.
Jeg har prøvet en 24" Dell 2560x1440 og prøvet at indstille opløsningen
til 1920x1080 og det blev ikke godt. Skriften ved fx ikonerne i Windows
(10) blev utydelige og Windows-grafiken blev generelt dårligere ved den
procedure. Det forstår jeg ikke helt. Grafikkortet var onboard men fra
en i7-6700 så det burde ikke være pga. manglende kræfter.
Det lader til atjeg skal beslutte mig for opløsningen inden købet, da
efterfølgende indstillinger ikke giver et godt resultat. Jeg kan godt
se argumentet med, at skrift bliver mindre ved den høje opløsning. Jeg
sidder ca 50-60 cm fra skærmen. Hmm det er en svær beslutning, synes
jeg. Computeren skal mest bruges til allround brug, men også til musik
og lidt fotoredigering i Photoshop.

Heine Svendsen

Den 06-09-16 kl. 14:27 skrev Ole Sørensen:
Hej Ole

Du må ud i en butik, hvor du kan prøve en 24" skærm med den
høje opløsning. Det er kun et spørgsmål om du synes, det
bliver for småt.

Jo, jeg kender Reason, og du har helt ret. Der får du brug
for den høje opløsning, da du så kan se en hel del mere
(flere vinduer) end med standard full HD.
Nedskalering af opløsningen giver afrundingsfejl, så det ser
altid dårligt ud. Selv om det er blevet bedre.
Det har ikke noget med CPU-kraft at gøre.

Det er forholdsvist dyrt at give 2000 kr. for en 1920x1080
skærm. Hvad er det, der gør den så dyr (god)?
24" modeller koster næppe mere end 1200-1300 kr. i dag, med
mindre de skal have højdejustering eller andre ekstra
funktioner.

PS. Måske sender jeg dig i forvejen mit gratis
Musik+Computer katalog, men hvis ikke, så skulle du sende
mig din adresse, så jeg kan sende dig det næste, jeg udgiver
her i efteråret.
Undskyld den lille reklame.

Heine
www.indigo2.dk

Ole Sørensen

Heine Svendsen sendte dette med sin computer:
> Du må ud i en butik, hvor du kan prøve en 24" skærm med den høje opløsning.
> Det er kun et spørgsmål om du synes, det bliver for småt.

Jeg har nu været ude og kigge... og er ikke blevet klogere hehe
Det er svært, synes jeg.

> Det er forholdsvist dyrt at give 2000 kr. for en 1920x1080 skærm. Hvad er
> det, der gør den så dyr (god)?

Jeg læste et par tests af en Dell P2414H og jeg har tidligere haft Asus
og andre skærme til en lavere pris og set hvordan "billige" skærme kan
se ud, så denne gang jeg vil gerne have en bedre skærm. Hvis du har
forslag til 24" til 1200-1300 kr. med super godt billede, så sig frem
:-) Og ja, jeg skal have højdejustering og drejefod og gerne et
pænt/eksklusivt design da den skal stå meget synligt.

> PS. Måske sender jeg dig i forvejen mit gratis Musik+Computer katalog, men
> hvis ikke, så skulle du sende mig din adresse, så jeg kan sende dig det
> næste, jeg udgiver her i efteråret.

Jeg har allerede dit udemærkede katalog. Jeg går ud fra at man kan læse
det nye katalog på dit website når det udkommer.

Heine Svendsen

Den 06-09-16 kl. 19:36 skrev Ole Sørensen:
> Heine Svendsen sendte dette med sin computer:
>
> Jeg har nu været ude og kigge... og er ikke blevet klogere hehe
> Det er svært, synes jeg.

Hej, det burde nu være forholdsvist nemt.
Det vigtigste er, om du synes, det er for småt eller
passende i den afstand, du normalt ville se på en 24" med
den høje opløsning.

> [...]
> ja, jeg skal have højdejustering og drejefod og gerne et
> pænt/eksklusivt design da den skal stå meget synligt.

Hvis jeg skulle vælge en 24" med normal Full HD opløsning,.
så ville jeg tage en, der har 1920x1200 i stedet for 1920x1080.
De ekstra 120 pix forneden er dejlige at have, da man ofte
har mere brug for højde en wide-format.
Her er en fra samsung, som jeg tror er rigtig god:
www.proshop.dk/Skaerm/Samsung-24-Skaerm-SE650-Series-S24E650BW-Sort-4-ms-/2505747?s=+Samsung+24%22+S24E650BW
Men den har "kun" dvi og rgb sokler.

Her er Dell's tilsvarende model, som er en smule mere
elegant, og så har den også HDMI og displayport:
www.proshop.dk/Skaerm/Dell-24-Skaerm-UltraSharp-U2415-Sort-6-ms-/2464079?s=U2415

> Jeg har allerede dit udmærkede katalog. Jeg går ud fra at
> man kan læse det nye katalog på dit website når det udkommer.

Ja, jeg menter nok, at jeg sender et til dig.
Og jo, det kan læses fra hjemsiden til sin tid.

Heine

Ole Sørensen

Heine Svendsen har bragt dette til os:
> Hej, det burde nu være forholdsvist nemt.
> Det vigtigste er, om du synes, det er for småt eller passende i den afstand,
> du normalt ville se på en 24" med den høje opløsning.

Hej igen, jeg tror det bliver en 2560x1440 (som man åbenbart kalder
QHD?)

> [...]
> Men den har "kun" dvi og rgb sokler.
>
> Her er Dell's tilsvarende model, som er en smule mere elegant, og så har den

Tak for linksene. Jeg har kigget på denne her Dell 2560x1440 som
faktisk er billigere:
https://www.proshop.dk/Skaerm/Dell-24-Skaerm-P2416D-Sort-6-ms-/2494416

Jeg kan ikke helt gennemskue Dells bogstavbetegnelser. Jeg mente at P
stod for Professional og U for UltraSharp. Men hvilken serie der er
"bedst" ved jeg ikke. Det kommer muligvis an på den enkelte model. P er
muligvis til et andet segment men det gør jo intet sålænge den er
billigere og har højere opløsning.

Heine Svendsen

Den 06-09-16 kl. 22:10 skrev Ole Sørensen:
> [...]
> kalder QHD?)

> Tak for linksene. Jeg har kigget på denne her Dell 2560x1440
Den ser fint og elegant ud, synes jeg.
Lad os høre, hvordan du synes opløsningen er at arbejde med,
hvis du køber den.

Heine Svendsen

Den 06-09-16 kl. 22:16 skrev Heine Svendsen:
> [...]

og her som 25":
www.proshop.dk/Skaerm/Dell-25-Skaerm-UltraSharp-U2515H-Sort-6-ms-/2469729?utm_medium=email&utm_source=newsletter

Og skal det være billigt, så er her en Samsung med
højdejustering - men igen "kun" DVI og RGB:
www.proshop.dk/Skaerm/Samsung-24-Skaerm-SE450-Series-S24E450B-Sort-5-ms-/2511889?utm_medium=email&utm_source=newsletter

Ole Sørensen