At rense ens Canon Pixma printer hoved

Peter Olsen

Hvis din Canon Pixma har stået stille i et godt stykke tid eller du ikke
har printet farver meget længe, så kan det ske at dyserne stopper til og
at det bliver noget underligt noget at se på at du printer ud.

Jeg har selv lige stået i den situation med min gamle MP600, men jeg fik
sgu liv i farverne igen med en rense metode jeg googlede mig til.

Det jeg gjorde var at jeg pillede printer hovedet ud og lod varmt vand
fosse direkte fra vandhanen ned på dyserne hvor patronerne sidder og
skiftede dernæst til dyserne på undersiden, sådan skiftede jeg frem og
tilbage i en 5 minutters tid og så farverne fosse ud af printer hovedet.

Så tørrede jeg printer hovedet af med et gammelt frotte viskestykke og
satte det retur i printeren, satte den til at køre rensning process og
justering af printer hovederne og der var liv i samtlige af farverne igen.

Sådan sparer du lige en 600-700kr på et nyt printer hoved til din
Canon Pixma printer :-)

--
Peter Olsen

Preben

Og hvis den er stoppet helt til, så er metoden følgende:

2/3 kogt lunkent vand og 1/3 3-dobbelt salmiak. Lad printerhovedet stå i
denne opløsning i et døgn så dyserne lige er dækket, så er dyserne
garanteret rene.

--
mvh/Preben

Jan Vestergaard

"Peter Olsen" <f...@lask.com> skrev i meddelelsen

> men jeg fik
> sgu liv i farverne igen med en rense metode jeg googlede mig til.

Ja metoden var meget omtalt de første par år efter at Canon begyndte at
bruge chip, så brugere af de tidligere modeller kunne bruge patroner
uden chip til under en 10'er en sæson mere uden at skulle skifte til de
nye modeller ;-)

Her er et andet forslag fra dengang ("jeg" er ikke mig - men den, der
skrev det oprindelige indlæg, som tippet er taget fra):

For nyligt havde jeg problemer med min Canon i455 hvor det også var den
sorte patron der ikke virkede. Flere gange rensninger virkede ikke.
Heller
ikke fidusen med at sætte printerhovedet i vand natten over. Da der jo
ikke
var noget at tabe forsøgte jeg med flere metoder. Først hældte jeg noget
isopropylalkohol i et glas så det gik ca. 4 mm op i glasset. Heri satte
jeg
printerhovedet og lagde låget på og lod det stå til næste dag. Det
opløste
en masse farve fra patronen men hjalp ikke nævneværdigt. Dernæst
dryppede
jeg isopropylalkohol i dyserne (printerhovedet stod igen i glasset med
de 4
mm alkohol), og lod det stå natten over. Det virkede! Nu fungerer
printerhovedet igen som nyt. Gør forsøget. Det kan jo kun blive bedre
;-).

Jan

Peter Olsen

"Jan Vestergaard" <j...@jve.invalid> wrote in

> [...]
> bruge chip, så brugere af de tidligere modeller kunne bruge patroner
> uden chip til under en 10'er en sæson mere uden at skulle skifte til de

De efterligninger jeg forresten købte af blæk til min er chippet, der er
heller ikke nogen som helst forskel på patronerne, andet end at der sidder
et andet klistermærke på dem.
Så umiddelbart ser det ud til at der er tale om original patroner, der så
bare er blevet fyldt op igen.

Koster en 20'er mindre stykket end de originale, så det er jo udenmærket,
men det er så set ud efter at det er med tysk moms, fordi jeg bestilte dem
i Tyskland.
Så der blev der så lige shoppet 20 patroner så der er blæk til et godt
stykke tid :-)

--
Peter Olsen

Preben

Den 06.01.2011 kl. 14:20 skrev Peter Olsen <f...@lask.com>:

> [...]
> dem
> i Tyskland.
> Så der blev der så lige shoppet 20 patroner så der er blæk til et godt

Lidl sælger dem af og til. Med chip til kr. 35,- pr. stk.
--
mvh/Preben

Kurt B. Andersen

"Preben" <pranSL...@privat.dk> skrev i meddelelsen

Jeg kan anbefale at søge på www.ebay.de. Der har jeg købt med chip helt ned
til 16-17 kr. og fragt er ikke nogen herregård.

Kurt

amur...@gmail.com

Hvordan kører man rensningsproces på sin Pixma Canon Printer?
Hvor kan man i det hele taget finde brugsanvisning for sådan en?
Jeg fik kun et meget stort stykke papir med tegninger af, hvordan jeg satte den til og i gang og satte printerfarverne på plads, da jeg købte den.
findes sådan en på nettet?
Venligst Ann Mari, hvis sorte farve pludselig heller ikke vil virke.

emjeppesen

amur...@gmail.com skrev:

>Jeg fik kun et meget stort stykke papir med tegninger af, hvordan jeg satte=
> den til og i gang og satte printerfarverne p=E5 plads, da jeg k=F8bte den.

Du fik sikkert også en cd med noget programmel på. Blandt andet
drivere.
Ellers kan du hente det her
http://software.canon-europe.com/

Hilsen emj

Kurt B. Andersen

[...]

Under Enheder og printere finder du din printer. Højreklik på den og vælg
Printeregenskaber. Så går du ind i fanen Vedligeholdelse.
Der kan du rense på alle mulige måder. Man kan starte med alm. rens og
virker det ikke, så tager man en grundig rens.
Det hjælper i de fleste tilfælde. Er den genstridig så prøv 2-3 gange.
Skulle det mod forventning ikke virke, så tag printhovedet ud og sæt det ned
i en tallerken med lunkent vand, så selve printhovedet er dækket. Lad det
stå i et kvarter. Tag op - tør af og se, om der så ikke kom hul. Evt. en
rensning igen.
På den cd der fulgte med printeren ligger også en brugsanvisning. Under
installationen bliver man spurgt, om man vil installere den på computeren
eller ej. Er den installeret kan du finde den i en af mapperne som hedder
noget med Canon.

Kurt

Kurt B. Andersen

Endnu en som stiller et spørgsmål og så vælger ikke at reagere på et svar,
så man kan se, om det bare var spild af tid at forsøge at give en løsning.

Kurt

"Kurt B. Andersen" skrev i meddelelsen

Carl Drud

"Kurt B. Andersen" <kurta...@gmail.com> writes:

> Endnu en som stiller et spørgsmål og så vælger ikke at reagere på et svar,
> så man kan se, om det bare var spild af tid at forsøge at give en løsning.

Det ville hjælpe hvis du satte nogle ">" tegn på den citerede tekst i
dine indlæg. Det er noget rodet som de er nu.

--
Carl

Kurt B. Andersen

"Carl Drud" skrev i meddelelsen news:87oaqew...@cdnews.my-fqdn.de...

Det ville hjælpe hvis du satte nogle ">" tegn på den citerede tekst i
dine indlæg. Det er noget rodet som de er nu.

-- Enig, men jeg kan ikke lige huske, hvordan man får windows live mail til
at gøre det automatisk.

Kurt

Carl Drud

"Kurt B. Andersen" <kurta...@gmail.com> writes:

> -- Enig, men jeg kan ikke lige huske, hvordan man får windows live mail til
> at gøre det automatisk.

Jeg mener ikke det er muligt med de seneste versioner af WLM. Derfor er
den uegnet til news. Brug noget bedre f.eks. Mozilla Thunderbird eller
Mesnews

Der er noget der har lavet noget Quotefix til WLM, men jeg ved ikke hvor
godt det er.

http://www.dusko-lolic.from.hr/wlmquote/

--
Carl

Kurt B. Andersen

"Carl Drud" skrev i meddelelsen news:87sifpp...@cdnews.my-fqdn.de...
Tak for forsøget, men den virker angiveligt ikke med win8. Derudover er jeg
heller ikke imponeret over dens virkemåde.
Jeg har været på usenet i utallige år og må desværre konstatere, at det er
mere eller mindre dødt nu og har ikke den store lyst til at skifte
newsreader bare af den grund, når man lige som kan se enden på det.

Kurt

Bent Eriksen

> [...]
>mere eller mindre dødt nu og har ikke den store lyst til at skifte
>newsreader bare af den grund, når man lige som kan se enden på det.

Hmm, jeg bruger WLM 2012 og kører Windows 8.1 og har da ikke andet problem
end at jeg manuelt skal indsætte disse > foran det jeg svarer på, derudover
er
der ingen problemer...

/Bent

Jørgen Nielsen

Kurt B. Andersen skrev:
> [...]
> mere eller mindre dødt nu og har ikke den store lyst til at skifte newsreader
> bare af den grund, når man lige som kan se enden på det.

Jeg ved ikke om det virker, men har tidligere set denne nævnt
http://www.manfredhund.de/Projekte/QuoteFix_e.php

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Kurt B. Andersen

"Jørgen Nielsen" skrev i meddelelsen
Ser ud til, at det virker delvist, da jeg lige nu har aktiveret scriptet.
Dog er der i inifilen indbygget 6 linier med signatur, som man kan se, hvis
man kører originalscriptet uden at redigere det.
Jeg slettede så de sidste 5 linier, da jeg ikke har brug for så lang en
signatur, men så giver den, som I kan se, 5 linier med error.
Kan ikke lige se, hvorledes jeg kan slippe af med det problem, og det undrer
mig hvorfor den forventer 6 linier, når jeg har slettet 5 af dem helt.

--
Kurt
ERROR

Jørgen Nielsen

Kurt B. Andersen skrev:
> [...]
> mig hvorfor den forventer 6 linier, når jeg har slettet 5 af dem helt.

Øv... signaturskilleren er forkert og virker ikke (et mindre problem).

Jeg orker ikke at installere WLM for at teste, men som jeg læser
scriptet er der en "if" for hver signatur linie så hvis du har slettet
linie 2 til 6 i INI filen vil jeg gætte på at den skal se således ud

[Sig]
1=Kurt
2=
3=
4=
5=
6=

[Quote_Chr]
Q=>space

Kurt B. Andersen

> [...]
> scriptet er der en "if" for hver signatur linie så hvis du har slettet
> linie 2 til 6 i INI filen vil jeg gætte på at den skal se således ud

Du havde ret. Jeg havde slettet for meget, idet jeg også havde slettet
tallene. Nu ser det rigtigt ud.
Tak for hjælpen.

--
Kurt

Jørgen Nielsen

Kurt B. Andersen skrev:
> Du havde ret. Jeg havde slettet for meget, idet jeg også havde slettet
> tallene. Nu ser det rigtigt ud.
> Tak for hjælpen.

Velbekomme.
Og din signaturskiller virker også nu. :-)

Carl Drud

> [...]

> mig hvorfor den forventer 6 linier, når jeg har slettet 5 af dem helt.

Det ligger i flg. fil: WlmQuoteFix.ahk

Der ligger flg:

IniRead, signature, WLMQuoteFix.ini, Sig, 1
if signature <>
signature=%signature% `r

IniRead, signature2, WLMQuoteFix.ini, Sig, 2
if signature2 <>
signature=%signature% %signature2% `r

IniRead, signature3, WLMQuoteFix.ini, Sig, 3
if signature3 <>
signature=%signature% %signature3% `r

IniRead, signature4, WLMQuoteFix.ini, Sig, 4
if signature4 <>
signature=%signature% %signature4% `r

IniRead, signature5, WLMQuoteFix.ini, Sig, 5
if signature5 <>
signature=%signature% %signature5% `r

IniRead, signature6, WLMQuoteFix.ini, Sig, 6
if signature6 <>
signature=%signature% %signature6% `r

Så hvis du har fjernet i ini filen har fjernet alt fra 2 til 6, så tror
jeg det går galt. Jeg tror det er meningen at det skal stå som Jørgen er
inde på. Men det afstedkommer så 5 tomme linjer som kan falde nogen for
brystet.

Så du kan åbne WlmQuoteFix.ahk filen (du burde kunne åbne den med
notepad) og fjerne fra 2 til 6.

Jeg har ikke testet det. Jeg er ikke på en Windows maskine og selv hvis
jeg var ville jeg ikke installere WLM.

--
Carl

Carl Drud

"Kurt B. Andersen" <kurta...@gmail.com> writes:

> Du havde ret. Jeg havde slettet for meget, idet jeg også havde slettet
> tallene. Nu ser det rigtigt ud.

Det ser fint ud. Min formodning med at der ville komme 5 ekstra tomme
linjer holdt ikke stik.

--
Carl

Jørgen Nielsen

Carl Drud skrev:
Bemærk at der er en IF kommando i scriptet ud for hver signaturlinie
som
if signature2 <>

henning...@gmail.com

Hejsa ville bare sige det virker helt fantatisk med lunket vand og et suge rør til at blæse skidt ud i de 3 smår huller virker som nyt jubbi har sparet ca 600-700 kr på nyt printerhoved mange mange tak

perjuu...@gmail.com

Den onsdag den 5. januar 2011 kl. 03.58.13 UTC+1 skrev Peter Olsen:
Lyder godt - Men hvordan piller man printerhovedet ud?

vh
Per

David Eriksen

Den 11-09-16 09:00, perjuu...@gmail.com skrev:
Kikker i manualen

--
David Eriksen

perjuu...@gmail.com

JO tak :) Men kan ikke lige finde hvor der står noget om det eller nogen video noget sted - det er jo derfor jeg prøver at spørge om lidt hjælp

Vh
Per

Jørgen Nielsen

11-09-2016 skrev perjuu...@gmail.com:
> JO tak :) Men kan ikke lige finde hvor der står noget om det eller nogen
> video noget sted - det er jo derfor jeg prøver at spørge om lidt hjælp

Utroligt, men da du ikke nævner hvilken model er her lidt til
inspiration.

https://www.youtube.com/watch?v=pEkKGBUSwNg

https://www.youtube.com/watch?v=ZheZf-vdho8

perjuu...@gmail.com

Tak Jørgen

Det er en Canon Pixma Mg3150

Kan du eller nogen anden hjælpe med at forklare hvordan man tager printerhovedet ud.

Jeg kan ikke finde noget i manualen ?

Venligst
Per

Jørgen Nielsen

12-09-2016 skrev perjuu...@gmail.com:
> Tak Jørgen
>
> Det er en Canon Pixma Mg3150
>
> Kan du eller nogen anden hjælpe med at forklare hvordan man tager
> printerhovedet ud.

Det kan jeg ikke.

Når jeg ser manual og video om din printer ser det ikke ud til at Canon
bruger det system længere. Det ligner en blækpatron til en gammel HP
printer.

Hvis du ser manualen til en MX870, side 7, kan du se hvordan
printhovedet kan fjernes (og sådan ser din printer ikke ud)
<http://files.canon-europe.com/files/soft38911/Manual/MX870%20series%20DA.pdf>

Kurt B. Andersen

"Jørgen Nielsen" skrev i meddelelsen news:nr5nja$eud$1...@dont-email.me...

> Det kan jeg ikke.
>
> Når jeg ser manual og video om din printer ser det ikke ud til at Canon
> bruger det system længere. Det ligner en blækpatron til en gammel HP
> printer.

Jo, Canon bruger stadig systemet, men det er de printere som har hver sin
patron til hver sin farve.
Per´s printer har en 3-farvet og en sort patron, og så er det et helt andet
system der bruges.
Så de anvisninger der er til rensning af printhoved på dem med hver sin
farve kan ikke bruges af Per, da det er et helt andet system.
Jeg kan se på nettet, at man kan købe løse printhoveder til Per´s printer,
så på en eller anden måde må det kunne tages ud, men jeg har ikke lige
kunnet finde en anvisning på hvordan.
Link til køb af printhoved - så du kan se, hvordan hele printhovedet ser ud:
http://buckstraders.co.uk/Canon-PIXMA-MG3150-Printhead

--
Kurt