Re: CPU og Laptops

Ivar

pjla...@gmail.com skrev:

> "Lenovo Y510P" virker hurtigere og behageligere at arbejde med. Den køre
> nogle programmer hurtigere end "HP EliteBook 8760".

Ingen af de to maskiner burde lide af åndenød. Kan du sætte nogle
tal på, der hvor du ser en forskel.

Hastighed er meget andet end cpu og ram. Jeg har oplevet at enkelte
computere kører elendigt efter opdatering til Windows 10. I de
tilfælde har en ny-installation gjort underværker.

pjla...@gmail.com

Tak for dit svar.
Jeg programmerer og nogle af mine programmer har mange loops i loops. eks
er forskellen for det samme program udført på begge maskiner ca. 189 sec for HP maskinen og 70 sec. for Lenovo.
Desuden oplever jeg at Lenovo føles bedre på en lang række punkter. Browser hænger ikke, åbning af filer går hurtigere osv. i det hele taget er jeg gladere for Lenovo maskinen. Fordi jeg programmere og har mange åbne programmer incl Grafik købte jeg HP maskinen der kunne håndtere 32GB Ram men maskinen samler støv fordi jeg syntes at Lenovo Computeren er livlig og hurtig.
mvh pjl

Hans Kjaergaard

Er det upgradede OSer på maskinerne, eller er det nyinstallerede OSer
? Det kan gøre en stor forskel.

Jeg har også en HP maskine og den kørte ret dårligt, sløv som bare
fanden, jeg fandt frem til at andre oplevede samme problem og nogle
havde løst det med en cache manager, så jeg prøvede PrimoCache og det
gjorde underværker for mig og jeg installerede den bare med default
settings.

Men hvis HPen er ny og ikke kører optimalt så henvend dig til HP.

Hvis du bruger virtualisering kan der også være stor forskel mellem
div. CPUer, der skal nogle gange fintunes i Bios.

/Hans

pjla...@gmail.com

HP maskinen er købt brugt. Den er fra 2012. Mener at den oprindelige OS var windows 7.
Har prøvet PrimoCache- Kende ikke programmet men default setting gav ikke resultat. Jeg har en Windows 7 som jeg kan afprøve....på en anden HD.
Eller alternativt indstallere Windows 10 på en tredie HD.
Lenovo Computeren er ligeledes købt brugt med Windows 8.. Opdaterede de til Windows 10 da det var gratis. Så mange tak for dine gode råd.. der har givet mig håb om at få en HP maskine jeg kan bruge til noget...mvh pjl

pjla...@gmail.com

note:
Jeg er gået igang med at undersøge maskinen (HP)
Den oprindelige HD hvis image nu kører på en SSD fik jeg sat i og startet op. Og kunne med det samme mærke en forskel i ydelsen på maskinen.. Den var lang tid om at boote og skulle hente diverse opdateringer. Da den var faldet til ro, konstaterer jeg at maskinen er lige så kvik til at udføre et testprogram som jeg bruger på Lenovo Computeren. Forskellen er den nye SSD HD. Indholdet på begge HD er det samme fordi jeg ikke har brugt maskinen efter at jeg tog SSD i brug.
Nu har jeg atter klonet den gamle HD til en ny og større SSD. Resultatet er godt.
Så problemet kan ligge i systemet på den gamle SSD eller noget fysisk.
Tak for din hjælp.. Dine svar har ledt mig i den rigtige retning. mvh pjl

Hans Kjaergaard

On Tue, 23 May 2017 08:33:58 -0700 (PDT), pjla...@gmail.com wrote:
> [...]
>Så problemet kan ligge i systemet på den gamle SSD eller noget fysisk.
>Tak for din hjælp.. Dine svar har ledt mig i den rigtige retning. mvh pjl

Det er bedst når man skifter til SSD at lave en helt frisk
installation, så det er klart at anbefale, at kører et image fra en
mekanisk HD over på en SSD kan bestemt ikke anbefales.
Der er dog visse SSD fabrikanter der bundler klonings sw med deres
diske som ud over selve kloningen også justerer i de parametere der
har med HD at gøre så installationen passer bedre til en SSD.
Ved nyinstallation tilpasse en del parametere til den hw konfigurering
man nu engang har.

Man skulle med et nyere MS OS kunne tage sin opdaterede maskine,
injecte en hulens masse drivere, også lave et MS image (.wim) af
installationen, dette kan så bruges til en frisk installation på ny
hw, derved sparer man en del til mht opdatering.
Det er en større omgang at såtte sig ind i, men alt info er
tilgængelig fra MS og sw til opgaven kan hentes gratis fra MS (kræver
en registrering).
Jeg har dog kun erfaring med W7, men det skulle være samme
fremgangsmåde mht W8 og W10.

/Hans

Ivar

pjla...@gmail.com skrev:

> Så problemet kan ligge i systemet på den gamle SSD eller noget fysisk.

Hvis der ikke er programmer låst til computeren eller andet, der
går en ny-installation problematisk, vil jeg anbefale dig at prøve
en nyinstallation på den gamle SSD.

Du kan hente en ny Windows 10 og bruge koden fra din Windows 7
til at aktivere.