ECC-ram i ikke-ecc-bundkort

Morten Christensen

Jeg har et gammelt bundkort med DDR2-ram fra en almindelig saml-selv-PC,
der nu står som server (XenServer med virtuelle maskiner).

Hvis det kan gøres for en billig penge, vil jeg gerne have lidt mere ram
i den. Dvs. skifte 2 stk. 2G-klodser ud med 4G-klodser.

Almindeligt ram ser ud til, at være dyrt fordi der ikke er noget salg af
det mere, mens ECC-ram til servere har en overkommelig pris. F.eks.
https://www.computersalg.dk/i/305225/micromemory-ddr2-8-gb-2-x-4-gb-dimm
https://www.computersalg.dk/i/305109/micromemory-ddr2-8-gb-2-x-4-gb-dimm

Kan jeg forvente, at disse ram bestemt til servere overhovedet vil virke
i et "almindeligt" bundkort ?

--
Morten Christensen

Mogens Krage

Hvad hedder det "almindelige" bundkort? Bundkortmanualer plejer gerne at
nævne, hvilke ram-typer der er hot og hvilke der er not.

Ivar

Morten Christensen skrev:

> Kan jeg forvente, at disse ram bestemt til servere overhovedet vil virke i et
> "almindeligt" bundkort ?

Det skal du ikke regne med. Der findes bundkort, der kan køre med
begge typer, men det mest almindelige er at almindelige desktop
bundkort ikke kan bruge ECC. Hvis det er et server-bundkort kan
det helt sikkert køre med ECC, men det er ikke sikkert at det
kan bruge non-ECC