Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Hvilken blæser med MEGET lav db?

0 views
Skip to first unread message

MJU

unread,
Feb 18, 2009, 3:47:24 AM2/18/09
to
Jeg har en netværks disk, hvor der er sådan en blæser her i.
http://cgi.ebay.it/4-Ventole-Radiali-TOP-MOTOR-12V-DC-x-MODDING!_W0QQitemZ270298974592QQcmdZViewItemQQimsxZ20081108?IMSfp=TL081108125001r15362

Kan ikke finde ud af hvormange db den er på. Men syntes den larmer meget.

Er der nogle som kan hjælpe mig på vej, så jeg kan finde en blæser i
samme tykkelse. Med så lav som muligt db?

/Micky

Infinity

unread,
Feb 18, 2009, 4:49:28 AM2/18/09
to

Jo mere den blæser jo mere larmer den. De to ting hænger nøje sammen.
Du kan nedsætte blæsereffekten og støjen ved at give den en lavere spænding.
De fleste blæsere starter ved 5-6 volt og kører stabilt ved 5 volt. Blæser
styrings kredsløb kan starte blæseren ved fx 12 volt og så regulere
spændingen ned til måske 4-5 volt.

Men om du så opnår den blæsereffekt du ønsker er et andet spørgsmål.
--
/Infinity


Jens C. Hansen

unread,
Feb 18, 2009, 4:45:02 AM2/18/09
to
MJU wrote:
> Kan ikke finde ud af hvormange db den er på. Men syntes den larmer meget.

Tyder på at den kører med et meget højt omdrejningstal.

> Er der nogle som kan hjælpe mig på vej, så jeg kan finde en blæser i
> samme tykkelse. Med så lav som muligt db?

Jeg har for længst opgivet det med at købe specielle blæsere, og sætter
istedet typisk bare en 12 Volt blæser til at køre på 5 Volt.
80 mm blæsere skal typisk være over 1,5 Watt for at de kører rundt ved 5
Volt.
Ellers kan man sætte dem mellem 12 og 5 Volt = 7 Volt, men så skal man
ikke regne med at kunne aflæse omdrejningstal.
Jeg satte for nylig en 40 mm blæser på et ellers passivt grafikkort,
fordi jeg synes det blev lidt for varmt; jeg kunne overhovedet ikke høre
den køre ved 5 Volt, men det sænkede temperaturen på kortet 11-12 grader.

Det larmer meget mindre at køre en blæser ved lavere spænding, men man
skal være sikker på at den altid begynder at køre rundt.
En anden fordel er, at de holder i mange flere år, især hvis man lige
giver dem en dråbe olie i lejet (forudsat at det ikke er lukket, så
nytter det ikke noget).

Spørgsmålet er dog, om en blæser med lavere omdrejningstal kan køle det,
den skal, tilstrækkeligt, men det finder man hurtigt ud af ved at kigge
på temperaturen, eller hvis noget bliver ustabilt.

MJU

unread,
Feb 18, 2009, 5:27:24 AM2/18/09
to
Jens C. Hansen skrev:

Blæseren sidder i den her http://www.sandberg.dk/product.aspx?id=133-37
Men den kan jeg ikke give lavere spænding.

/Micky

MJU

unread,
Feb 18, 2009, 6:34:26 AM2/18/09
to
Fandt lige 120mm i en kasse her hjemme.
tog så yder rammen af alu kassen, og satte blæseren fast.
Det virker fint, og den larmer ikke :-)

Det er ikke så kønt, men den står gemt væk :-)


/Micky

0 new messages