Gigabyte GA-MA78GM-S2H
AMD 4850e
Kingston HyperX 2 x 1 GB
WD Caviar GP WD5000AACS 500 GB
Sea Sonic S12II-380 or S12II-430
NEC AD 7173S
Jou Jye CF-6199
Hauppauge WinTV NOVA-T-500-HD (DVB-T)
Microsoft Windows Vista Home Premium
Det som jeg ønsker at opnå er:
En lydløe (meget stille) pc som ikke
bruger meget strøm og som kan bruges som
mediacenter. Den skal ikke bruges i
dagligstuen men derimod i
kontoret/herreværelset.
Jeg går efter en forholdsvis billig PC
men jeg er villig til at betale for det
som jeg vil have og for god kvalitet.
Jeg lægger også vægt på
udvidelsesmuligheder. Jeg regner med
Bluejay eller HD drew, udvidet
grafikkort og på sigt måske en 4-kærne
45-nm processor på 45-65W.
Bundkortet synes ideelt, men andre
foreslag er velkomne
Processoren er så vidt jeg ved den
hurtigste lav-energi processor på
markedet, hvis man da ikke går helt over
i “bærbare komponenter”, der jo er meget
dyrere.
Jeg er mere usikker m.h.t. PSU-en. Jeg
ved at det er en god kvalitets
lav-energi strømforsyning der også
skulle være blandt de mest lydløse, men
jeg er usikker på 2 forhold: Er den
tilstrækkelig til en fremtidig udvidelse
med et ekstra PCI-E grafikkort og et
udvidet TV-kort og er der tilstrækkeligt
kapacitet, i almindelighed og specielt
med de skitserede udvidelser (CPU Grafik
og TV-kort).
Jeg er også usikker m.h.t. kabinettet.
Jeg har overvejet selv at bygge et
mahogany kabinet med en støjsvag 14 cm
propel foran i bunden af kabinettet og
derudover bare PSU’ens blæser. Som et
andet alternetiv harjeg overvejet et
Antec New Solution NSK4480-EC (med
strømforsyning) eller et Antec New
Solution NSK4000 –EC (uden
strømforsyning). Allermest hæklder jeg
mod et Jou Jye CF-6199 som jeg synes er
pænt og billigt og måske effektivt nok
m.h.t. airflow til de valgte
komponenter. Om nødvendigt kunne jeg
bore nye ventilationshuller i forpladen
og momtere en støjsvag blæser.
NEC AD 7173S VD RW drevet er valgt fordi
jeg tror at det er mere støjsvagt end
alternativerne, men jeg er åben for
bedre foreslag. Jeg renner med at
installere et HD/Bluejay drev senere,
men den tid den sorg.
Det foreslåede TV-kort har kun en
TV-modtager, men jeg har overvejet at
anskaffe et TV-kort med 2 DVB-T tunere,
så jeg kan se TV og optage et TV-program
på samme tid.
Ville det være smartere at anskaffe en
monitor der har indbygget TV-modtager
(DVB-T) og nøjes med 1-modtager-kortet
der jo er nogle hundrede kroner billigere ?
Alle gode foreslag modtages med glæde.
Kodeordene er:
Støjsvag.
Billig.
HTPC.