jeg overvejer at købe en passiv strømforsyning, da jeg regner med de
er blevet ok nu med strømtilførslen.
Den strømforsyning jeg har nu er på 900 Watt, er der nogen der ved om
der findes en passiv strømforsyning i den størrelse?
Jeg kan ikke finde nogen på de par butikker jeg har været inde og
kigge på.
Eller findes der noget, der kan måle om jeg har brug for 900 Watt, når
computeren er tændt ?
Håber nogen kan hjælpe, eller fortælle om det er en dårlig ide med
sådan en strømforsyning.
Hilsen
Steen
du kan købe en energimåler i harald skrald til under 100 kr.
den sætter du i stikket før din computer og så eller voldbelaster
maskinen, og ser hvad du kan få den op på.
Strømforsyninger er mest effektive i nærheden af deres max belastning,
så hvis man har en 900W men kun bruger 300W, så er der en del
spildenergi da den simpelthen ikke arbejder godt der.
(har man elvarme kan det være ligemeget..) :)
Sætter man det bare til den normale stik-kontakt, som hvis du ville
tjekke dit køleskab, eller er det en mere speciel en ?
Hilsen
Steen
> Sætter man det bare til den normale stik-kontakt, som hvis du ville
> tjekke dit køleskab, eller er det en mere speciel en ?
Stikkontakt -> Elmåler -> PC. Der er ingen forskel på om det er et
køleskab, en standerlampe eller en PC.
Min gamle overclockede Athlon 64 3500+ @2600MHz brugte 108W @idle i
Linux og 109W @idle i Windows. Jeg kan ikke huske tallene for full load.
--
Mvh
Jesper Poulsen
ok, tak.
Jeg troede den brugte 900 Watt, hvis bare computeren var tændt.
Hilsen
Steen
> Jeg troede den brugte 900 Watt, hvis bare computeren var tændt.
Ikke forstået.
--
Mvh
Jesper Poulsen
Det har man da helt automatisk, hvis man har en 900W strømforsyning i sin
PC.
Mvh
Martin
min strømforsyning er på 900 watt.
jeg troede det var et konstant forbrug den havde, når den var tændt,
og ikke et maximum.
Hilsen
Steen
> min strømforsyning er på 900 watt.
Har du et forbrug i PC'en der kræver en 900W strømforsyning?
--
Mvh
Jesper Poulsen
Nej de 900W angiver hvor meget effekt du kan trække fra den (ligger lidt
i ordet strømFORSYNING).
Du kan evt. prøve at berege dit strømforbrug her:
http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp - mange bliver
overraskede over hvor lidt strøm de rent faktisk bruger...
Men husk producenterne nok ikke underdriver deres strømforsyningers
evner, så alt andet lige skal du købe en strømforsyning, som kan levere
noget mere end dit forbrug. (jeg personligt ville nok gange med en
faktor 1.5-2 for at være på den helt sikre side).
Der er så tab i strømforsyningen (du får typisk 80% igennem)... Altså
hvis din computer bruger 80W efter beregningen, så vil jeg gætte på du
kan måle et forbrug omkring 100W på din stikkontakt... resten vil
omdannes til varme og derfor er en strømforsyning normalt forsynet med
blæser.
> Du kan evt. prøve at berege dit strømforbrug her:
> http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp - mange bliver
> overraskede over hvor lidt strøm de rent faktisk bruger...
Og mere kan den heller ikke bruges til. Den kan feks ikke bruges til at
finde den rette strømforsyningen, for det er ikke effekten der er afgørende.
Den eneste der er afgørende for valg af strømforsyning er hvorvidt den
kan levere det _strøm_ der kræves af hardwaren.
--
Mvh
Jesper Poulsen
Hvilken parameter vil du ellers ændre på for at ændre effekten, når
spændingen er den samme som for alle psu'er ?
/Martin
Så jeg skal bare sætte min computer den til at redigere noget video og
spille company of heroes (det er nok det mest krævende spil jeg har) i
en time, eller viser måleren det med det samme ?
Jeg vil helst have en strømforsyning uden blæser, er det ikke det der
hedder en passiv strømforsyning?
Er de gode nok nu, eller er jeg nødt til at købe en med blæser, for at
få noget stabilt.
Hilsen
Steen
> Hvilken parameter vil du ellers ændre på for at ændre effekten, når
> spændingen er den samme som for alle psu'er ?
Hvor er du henne?
--
Mvh
Jesper Poulsen
> spille company of heroes (det er nok det mest krævende spil jeg har) i
> en time, eller viser måleren det med det samme ?
Måleren viser øjebliksforbruget i W.
> Jeg vil helst have en strømforsyning uden blæser, er det ikke det der
> hedder en passiv strømforsyning?
Det er en passivt kølet strømforsyning. En passiv strømforsyning vil du
ikke ønske at bruge til en PC :-)
--
Mvh
Jesper Poulsen
Jeg er hjemme, hvor er du ?
Har du hørt om Ohm's lov ?
/Martin
> Har du hørt om Ohm's lov ?
Ja. Hvad har den med sagen at gøre?
Følger du med i tråden eller blæser du bare noget ud?
--
Mvh
Jesper Poulsen
> Er de gode nok nu, eller er jeg nødt til at købe en med blæser, for at
> få noget stabilt.
Inden du køber noget til din PC, så skal du først finde ud af hvor meget
effekt den bruger. Derefter skal du kigge på specifikationerne til
strømforsyningerne, for det er der hemmeligheden ligger gemt. Du skal
kigge på hvad den kan levere på +3,3V, +5V og +12V. Dernæst skal du se
på under hvilke betingelser de nævnte strømme kan leveres. Det står
altsammen at finde i et lille skema. Strømforsyninger hvor producenten
ikke opgiver disse data springer du over.
--
Mvh
Jesper Poulsen
I har jo begge ret på sin vis... Vi har konstant spænding på forsyningen
(stikkontakten) herhjemme, så via Ohms lov kan vi sige noget om hvor
meget strøm strømforsyningen totalt kan levere (huske at indregne tabet
fra virkningsgraden af strømforsyningen); men som Jesper fisker efter,
så er det forskelligt fra strømforsyning til strømforsyning hvor meget
strøm der kan trækkes på de forskellige DC forsyningsspændinger på
sekundærsiden :-)
Nej men effektangivelsen giver en, for mindre kyndige ud i Ohms lov,
brugbar værdi at forholde sig til
> Den eneste der er afgørende for valg af strømforsyning er hvorvidt den
> kan levere det _strøm_ der kræves af hardwaren.
Enig, men de tal er ikke altid tilgængelige og måske uklare for
almindelige dødelige brugere (som jeg har tilladt mig at vurdere OP til
at være ud fra hans spørgsmål).
Det er min opfattelse at de fleste strømforsyninger har en "fornuftig"
fordeling af støm - hvor "fornuftig" betyder dækker almindelige behov.
Men vi får vist snart fluebørn :-p
ok,
skal jeg så kigge på de forskellige drevs ampere krav og tænke på jeg
nok skifter den ene harddisk og dvd-brænder, eller er jeg så heldig
der er noget mere standard krav jeg skal kigge efter ?
Nu regner jeg med at skulle skifte dvd-brænderen ud til en blue-ray
brænder og måske den ene harddisk ud med noget solid state harddisk,
når de bliver mere betal-bare.
Hilsen
Steen
> skal jeg så kigge på de forskellige drevs ampere krav og tænke på jeg
Du skal regne dine enheder sammen på +3,3V, +5V og +12V.
Der er ikke den store forskel i om du skifter den ene disk ud med den anden.
> Nu regner jeg med at skulle skifte dvd-brænderen ud til en blue-ray
Jeg vil skyde på at det er et fedt. Men kig lige på specifikationerne først.
Husk også blæsere i kabinettet.
--
Mvh
Jesper Poulsen
> Men vi får vist snart fluebørn :-p
Jeg har et stor fluesmækker med sigtekorn :-)
--
Mvh
Jesper Poulsen
tak,
jeg har prøvet min computer på denne hjemmeside
http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp , som blev
forestlået højere op, og den fik det til at jeg bruger 373 watt. Jeg
har også fundet ud af min strømforsyning kun er på 700 watt.
Ifølge producenten støjer den 27 Db, som jeg ikke ved om det er lidt
eller meget.
Jeg har lige købt en udstødning, eller hvad man skal kalde det til min
blæser til strømforsyningen på pcsilent.de, så må jeg se om jeg kan
leve med det.
Jeg har ikke lige så meget mod på at gå i gang med med alle de mange
kabler alene, der er kommet siden jeg selv gjorde det for 10 år siden,
så jeg venter lige til en gang i foråret, hvor der er en der har leget
med vandkøling før sikkert kan hjælpe.
Hilsen
Steen