Pc vil kun boote med ram i bestemte slots

mikkel...@gmail.com

Min fars Medion-pc ville pludselig ikke boote - når man tændte den, nåede den end ikke til POST, der var bare sort skærm og blæserne kørte.

Bundkortet er et MS-7501 og processoren er en AMD Phenom X3 8450 (begge ifølge CPU-Z).

Jeg fandt ud af, at det var fordi, den genstartede konstant før den nåede POST, og jeg kastede mig derfor over RAM-blokkene.

Der er fire RAM-slots - lad os kalde dem slot 1,2 3 og 4 talt fra venstre mod højre, så slot 1 er tættest på CPU'en. Slot 1+2 er grønne og slot 3+4 er orange.

Ved hjælp af udelukkelsesmetoden er jeg nået frem til, at hvis der sidder en RAM-blok i enten slot 2 eller 4, så vil pc'en ikke boote. Hvis der IKKE sidder noget i de to slots, så er der ingen problemer.

Med andre ord: Pc'en vil kun boote med ram i slot 1+3.

Hvad kan det skyldes? Jeg har prøvet alle fire RAM-blokke i de to slots, og der er ingen forskel i opførslen, så det er næppe blokkene, det er galt med.

Der var oprindeligt 3 GB ram i maskinen fordelt på 2x1GB og 2x512MB. Alle er af mærket Swissbit og typen er "PC2-5300U-555" ifølge klistermærkerne på blokkene. Lige nu har jeg pillet de 2x512MB ud, så den kører med 2GB ram - det kører stabilt, men selvfølgelig ikke så hurtigt.

Mikkel