bærbar hastighed

Psir

Et simpelt spørgsmål - måske:

Hvis jeg ikke kan få det hele, hvordan bør jeg så prioritere på en ny
bærbar:

Skal jeg bruge penge på

1) SSD disk i stedet for en alm.HD,

2) 8 i stedet for 4 mb ram,

3) i5 i stedet for i3 processor..

Hvad er vigtigst?

preben

Karl Erik Christensen

Jeg ville skynde mig at opgradere de 4 MB ram :-)

Mon ikke du mener G(iga)B(yte)?

Og ja - 8GB ram er langt det vigtigste.

Karl Erik.

jk

On Thu, 11 Dec 2014 18:28:39 +0100, Psir <REMO...@granvista.dk>
wrote:
Jeg synes, at ssd er det vigtigste. 4 Gb ram har jeg ofte kørt med.
En 250 Gb crucial ssd er til at betale. Sidste nye samsung model er
fantastisk, både læser og skriver med 500 Mb/sec.
http://www.tek.no/artikler/samsungs-nye-850-evo-ssd-blir-et-raskinn/166139
men den er næppe i butikkerne endnu.
Endvidere vigtigt at få en skærm med mindst 1650x900.
Kig efter en lenovo
www.refurb.dk eller www.brugtecomputere.dk
med ssd og god skærm. 3500 kr.

mvh

John

Karl Erik Christensen

Den 12-12-2014 kl. 08:23 skrev jk:
> Jeg synes, at ssd er det vigtigste.

Åh nej - ikke endnu en ssd-tosse.

Det er fuldstændig ligegyldigt om det tager 10 eller 50 millisekunder at
starte et program.
At maskinen booter på 5 eller 20 sekunder, er også bedøvende ligegyldig.

4GB ram til 8GB vil have noget nær samme effekt, som at skifte fra i3
til i5 processor.

Og glem alt om brugte ssd-diske. Du ved ikke hvor mange 1.000 timer de
har kørt. Du risikerer at den står af efter 5 timer.

Karl Erik.

TJ

Den 11-12-2014 kl. 18:28 skrev Psir:

> Hvad er vigtigst?

Okay, nu er RAM og SSD blevet nævnt, og så vil jeg argumentere for
CPU... :-)

RAM og HD kan *let* udskiftes/opgraderes, mens det er noget sværere med
CPU.

Hvad angår RAM, så tror jeg det afhænger noget af dit OS, og hvilke og
hvormange programmer du typisk har åben. Jeg kører Ubuntu 14.10 på en
bærbar med 2 MB RAM, og det er vist kun når jeg encoder film at jeg
bruger alle 2 MB. Lige nu har jeg 6 programmer åben, og jeg bruger 925
MB RAM og 47 MB swap.

En standard HD eller SSD i en mellembillig bærbar er nok heller ikke et
førsteklasses produkt. Det er nok under alle omstændigheder nok en
fordel at opgradere den til noget bedre på et tidspunkt. Enten til en
hurtigere og måske større HD, eller til en *god* SSD.

Så mit bud: gå efter en god CPU, og opgrader hhv. RAM og HD/SSD senere
hvis du føler behov for det.

--
Thomas Jensen, Horsens
C is a programming language that combines all of the speed and power

Karl Erik Christensen

Den 12-12-2014 kl. 11:26 skrev TJ:
> Så mit bud: gå efter en god CPU, og opgrader hhv. RAM og HD/SSD senere
> hvis du føler behov for det.

Et rigtig godt råd :-)

Nu er det jo ganske vidst at Linux er langt mere "nøjsom" end Windows,
hvad ram angår.
Men det afhænger meget af hvad computeren skal bruges til. Helt klart,
vil man være fremtidssikret, er det klare valg i5.

i3 er nu også ganske fin, hvis der er tale om dagligdags brug.

Trinvis opgradering af en i5 maskine, efterhånden som tegnebogen
tillader, er en løsning der er svær at komme udenom.

Men man risikerer, at når tegnebogen tillader det, er der kommet nye
fancy produkter på markedet. Hvis man ikke kan opgradere indenfor 2 år
er løbet kørt, og maskinen alligevel forældet.

Karl Erik.

TJ

Den 12-12-2014 kl. 11:26 skrev TJ:

> det er vist kun når jeg encoder film at jeg
> bruger alle 2 MB.

Her skulle naturligvis have stået *GB*

Lyrik

"Psir" skrev i meddelelsen news:5489d44b$0$291$1472...@news.sunsite.dk...
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Vigtigst af alt er skærmens kvalitet. Det er det første dit blik møder hver
gang du bruger maskinen. IPS skærme er bedst.
Vælg en hybriddisk med 8 GB ssd og 500 eller 1000 GB harddisk.
Den er i praksis lige så hurtig som ren ssd. (Jeg har 3-ren ssd og en
8Gb-1000Gb hybrid.) Er gladest for hybriden på grund af rigtig god plads.
I dag er der 8 GB ram som minimum.
Sørg for 4. generation Haswell chipsæt. i3 er en neddroslet i5, hastigheden
på de samme typer har noget at sige.
Altså 'et er at det er en i3, noget andet er om den også er langsom.

Hilsen
Jens

jk

On Fri, 12 Dec 2014 10:21:39 +0100, Karl Erik Christensen
<no...@invalid.none> wrote:

>Åh nej - ikke endnu en ssd-tosse.
>
>Det er fuldstændig ligegyldigt om det tager 10 eller 50 millisekunder at
>starte et program.
>At maskinen booter på 5 eller 20 sekunder, er også bedøvende ligegyldig.

Du er vist selvstændig i IT ? Så starter man op om morgenen og kører
hele tiden. Derhjemme kører jeg ikke sådan ! Jeg tænder og slukker en
bærbar, for at få hurtigst mulig betjening. Så betyder det meget om
startup tid er 10 sekunder eller hvad ? Standby gider jeg ikke mere,
for det bruger strøm.

Hvad ? skal her udregnes på følgende måde: den har sikkert for lidt
ram, og windows har fået lov til at sætte en pagefil på 2 Gb eller
mere. De 2 Gb er en konventionel harddisk så flere minutter om at
loade. Slukning tager endvidere samme tid.

Med en SSD tager loading af pagefil få sekunder !

Jeg installerede til mig selv windows 7 med alle opdateringer (200
nutildags) på min bærbare med i5 og 8 Gb ram og en 250 Gb SSD.
Wifi-driveren drillede og derfor tog det 5 timer. Det er faktisk
hurtigt.

På en elitebook med core2 cpu, 2 Gb ram og en alm. harddisk tog det
samme 1 døgn.

mvh

John

Ole C

jk skrev blandt andet:

> Jeg tænder og slukker en
> bærbar, for at få hurtigst mulig betjening. Så betyder det meget om
> startup tid er 10 sekunder eller hvad ? Standby gider jeg ikke mere,
> for det bruger strøm.

Men en forsvindende lille del sammenlignet med dit øvrige el-forbrug -
formentlig under 1 W.
Og vil man helt ned på 0 W, kan man bruge hibernation, hvor opstartstiden
ikke er længere end boot-tiden for en SSD-disk.

--
vh
Ole C

jk

Ja, man kan ikke tvinge en hest til at drikke ! Så er der jo også en
anden fordel med SSD, som gør at den er selskreven i en bærbar. Den er
ufølsom for G-påvirkning. Folk som har rejst meget med en bærbar ved,
at en magnetisk, roterende harddisk med et læsehoved ikke tåler megen
bevægelse, når den spinner rundt: resultat er bad clusters. Den
parkerer dog, når den er slukket.
Så er desuden støjen, som er nul for SSD. Ja, jeg tror såmænd at det
er fremtiden !
Og endnu en fordel: de er konstrueret med raid i opbygningen. Et
klasse 10 SDHC kort ligger på 95 MB/sek. Det bliver til 500 MB/sek for
SSD harddisken i færdig udgave.

mvh

John

---
Denne e-mail er fri for virus og malware idet avast! Antivirusbeskyttelse er aktiveret.

Ole C

jk skrev blandt andet:

> [...]
> Og endnu en fordel: de er konstrueret med raid i opbygningen. Et
> klasse 10 SDHC kort ligger på 95 MB/sek. Det bliver til 500 MB/sek for

Der er da masser af fordele med SSD-diske, derfor var der heller ingen grund
til argumentet om strømforbruget.

> Denne e-mail er fri for virus og malware idet avast!
> Antivirusbeskyttelse er aktiveret. http://www.avast.com

Tillykke med det - bare ærgerligt at du åbenbart ikke kan finde ud af at
fjerne den reklame.....

--
vh
Ole C

jk

Det kan jeg da sagtens, men jeg har fået ny bærbar i sidste uge, med

og meddelelsen er ret usynlig for een selv. Man læser da ikke sin egen
bagefter.

mvh

John

Psir

Godt - tak for gode råd.

Jeg søger således en bærbar med ca. 13 -14,4" skærm samt:

i5 processor,
8 gb ram,
128 ssd harddisk (har ikke brug for mere - kører mest i skyen)

Derudover ville jeg "foretrække" (men ingen betingelse): 6-cellet
batteri samt windows 7.

Den skal også have net- og hdmi indgang.

Findes en sådan til f.eks. max 5000?
Forslag? Jeg kan ikke lige finde den..

preben

Henning

>i5 processor,
>8 gb ram,
>128 ssd harddisk (har ikke brug for mere - kører mest i skyen)

Hvorfor så ikke købe en Chromebook? Den er lynhurtig, og er baseret på
at alt kører i skyen.
Læs f.eks.
http://www.fagbladet3f.dk/temaer/digitalt/e0bfca2d0fff4778a0c4cab892078022-20140607-skal-du-have-en-billig-brbar-ja-en-chromebook-nej

Lyrik

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Her er én:
http://www.laptops.dk/product_info.php?cPath=203&products_id=5779

For de sidste penge må du sætte +4 gB ram i

God Jul fra
Jens

Psir

Måske - men jeg læser man ikke kan Skype på en chromebook?

Ellers har jeg lige fået en mail fra Dustin med tilbud på en Lenovo U330
til 4999...det var jo en mulighed indenfor budgettet, med de
specifikationer, jeg angav. Kender ikke rigtig Lenovo mærket. Er det ok?
preben

Lyrik

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Lenovo har høj rating hos brugerne. Firmaet overtog IBM's produktion af
den berømte "Think Pad" og har holdt et navn som god kvalitet siden.

Men du ved at man får hvad man betaler for.;-)

God Jul fra Jens

Ole C

Den 18-12-2014 kl. 10:55 skrev Lyrik:

> Men du ved at man får hvad man betaler for.;-)

Gid det var så vel.....

--

vh
Ole C

Lyrik

,,,,,,,,,,,,,,,,,

Ja ikke?;-) Sådan burde det være.;-) Men du har ret man kan ikke regne
med det. men vi har heldigvis pricerunner.dk

Men man kender kvalitet når man ser den. "MacBook Air", det er kvalitet.
Men så skal han op i 6.799. Og han når kun til 5000,-
http://www.computercity.dk/apple/mac/apple-md760dk-b-114787?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

Lys i tastaturet. Det er en af mine prioriteter at den skruer op for lys
når man sidder i mørke. Let og stift kabinet med stivhed under tastaturet.

Hilsen
Jens

"Poul E. Jørgensen"

Den 18-12-2014 kl. 14:32 skrev Ole C:

> Gid det var så vel.....

Kunne du udtrykke dig lidt klarere?

--
Fjern Z hvis du svarer pr. e-mail.
Remove the Z if replying by e-mail.

jama

"jk" <johnknu...@Mail.dk> skrev i en meddelelse
Her er bla. to tilbud fra dem begge Lenovoer
1.
Lenovo T410 Intel Core i5 2.4/4/120-SSD/Win 7 Pro 2.995,00 DKK: Harddisk:
120 GB SSD (Solid State)
Optisk drev: DVD-RW - DVD-brænder

Kontra denne.
2.
Lenovo T520 Intel Core i5 2.5/4/320/15.6"/Win 7 Pro 2.995,00 DKK: 320GB HDD

Hvor stor forskel er der så på disse to Bærbare, ang cpu: kraft etc.
Skaql det være en SSD disk i stedet for en alm.HD?

Ja, så blev jeg pludselig optaget af tanken måske jeg skulle ha en ny
Bærbar??Men hvilken en?
Jørgen

jama

">>

> Her er én:
> http://www.laptops.dk/product_info.php?cPath=203&products_id=5779
>
> For de sidste penge må du sætte +4 gB ram i
>
> God Jul fra
> Jens

Her er så bla. to stk. fra Lenovo som sælges billigt.