Linux på en letvægtscomputer?

Thomas Jensen

Jeg var i Bilka og så en lille fiks HP bærbar:

http://www8.hp.com/dk/da/products/laptops/product-detail.html?oid=7585146&jumpid=reg_r1002_dkda_c-001_title_r0008

Bemærk prisen!! Og vægten er sælle 1,3 kg - perfekt til skoletasken.

Men er det en "rigtig" computer? Kan jeg installere nye/andre
programmer? Kan jeg slette dem som den er født med?

Kan jeg boote op på en usb-stick?

Kan jeg slette windows og installere Ubuntu? Risikerer jeg at den er
bygget af så specielle komponenter, at der ikke er drivere til Linux?

Hvad er alternativerne, hvis man gerne vil have en lille og let computer
billigt?

--
Thomas Jensen, Horsens

Thomas Jensen

Den 12-03-2015 kl. 07:43 skrev Thomas Jensen:

> Jeg var i Bilka og så en lille fiks HP bærbar:

Faldt lige over dette dokument

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c04491261

Det burde give mig svar på nogle af mine spørgsmål. Vender lige tilbage
når jeg har læst det...

--
Thomas Jensen, Horsens

jk

On Thu, 12 Mar 2015 07:43:05 +0100, Thomas Jensen <ne...@invalid.dk>
wrote:
Her lidt om det:

http://www.linux.org/threads/linux-for-new-hp-stream.7520/

Det er spørgsmålet, hvordan bios er bestykket på den. Er det en 32
bits EFI bios, så kan den ikke boote på andet en windows 8.1. Men hvis
det er en bedre bios (hardware) kan man slå 'secure boot' fra, og
boote på hvad som helst næsten. Hvis ikke man kan slå 'secure boot'
fra, kan man heller ikke boote på et usb medium (med linux).

Hvad ellers ? Køb en brugt lenovo bærbar på refurb.dk
Det ligger i prisklassen et par tusinde, eller mere. Har selv en L430,
og en T61p. T-serien er bedst kvalitet kabinet, medens L-serien er
mere plastik. Min L430 er med i5, og nu bestykket med 8 Gb ram, og en
SSD på 250 Gb. Skærmen er 1600x900, vil helst ikke have dårligere
opløsning end det.

mvh

John

Thomas Jensen

Den 12-03-2015 kl. 08:16 skrev jk:
> On Thu, 12 Mar 2015 07:43:05 +0100, Thomas Jensen <ne...@invalid.dk>
> wrote:

> Det er spørgsmålet, hvordan bios er bestykket på den.

Okay, så er jeg jo næsten nød til at finde en forhandler der vil lade
mig boote den op og lade mig kigge i bios. Gad vide om jeg får lov til
de i Bilka? :-)

Det kan også være HP gider fortælle det, hvis man skriver og spørger?
Jeg prøver...

> Hvad ellers ? Køb en brugt lenovo bærbar på refurb.dk

Tak for tippet. Jeg er dog interesseret i noget der er rigtig let, dvs.
i vægtklassen 1,5 kg, da jeg skal slæbe den med i skoletasken dagligt.
Jeg har faktisk en 15" bærbar der kører fint, men jeg gider ikke slæbe
de 3+ kg med rundt i tasken.

I øvrigt er der også det med batteritiden. Den her HP lover 8½ times
batteritid. Min gamle 15" maskine kører ikke meget over 1½ time, selv
med et helt nyt batteri.

Og jeg opdagede at den her HP faktisk har en storebror med 13,3" skærm
til kun 300 kr mere.

http://www8.hp.com/dk/da/products/laptops/product-detail.html?oid=7659896&jumpid=reg_r1002_dkda_c-001_title_r0004

Jeg er lidt halvblind, så de penge er givet godt ud for at få en lidt
større skærm. Og hvad angår opløsningen; det er selvfølgelig rart at
kunne have noget mere på skærmen, men prisen er også at teksten bliver
så lille at den kan være svær at læse.

Til mit brug tror jeg det er et godt køb - hvis det altså er muligt at
slippe af med det her windows og lægge ubuntu på i stedet.

Hmm... men hvem ved, det kan da også være jeg kunne lære at leve med at
køre windows? Det er der jo andre der kan nøjes med, så måske kan jeg
også, hvis det kun er på min skolecomputer? ;-)

--
Thomas Jensen, Horsens

Lyrik

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Skolecomputer i dag er MacBook Air. Så behøver du ikke Linux da den er
udstyret med en slags "Luksus-Unix" som hedder OS X.

Måske kan Linux også lægges på hvis det er et varmt ønske. Jeg har lagt
Ubuntu på min MacBook Pro midt 2010. Det er den jeg skriver på her.

Vi har en MacBook Air vi ikke bruger P.T. slut 2013. 128GB ssd.4GB Ram.
Du kan købe den for 3000,- Hvis du er interesseret, så slip en mail.

Jens

Karl Erik Christensen

Den 20-03-2015 kl. 13:37 skrev Lyrik:
> Skolecomputer i dag er MacBook Air.

Ja - hvis mors lille Lise ikke skal ende som kassedame i Netto, skal hun
ha en MAC.

Fornuft har aldrig kunnet stille noget op overfor snobberi.

Karl Erik.

"Poul E. Jørgensen"

Den 20-03-2015 kl. 14:43 skrev Karl Erik Christensen:

> Ja - hvis mors lille Lise ikke skal ende som kassedame i Netto,

- eller ende som det der er værre :-(

--
Fjern Z hvis du svarer pr. e-mail.
Remove the Z if replying by e-mail.

Lyrik

Den 20-03-2015 kl. 14:43 skrev Karl Erik Christensen:
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

OP vil ha' en maskine med et andet system end Windows. Han foreslår
Linux. Samtidig er han nervøs for at købe en ultrabook som ikke kan køre
Linux.
Her synes jeg MacBook Air er et godt alternativ. Et Unix funderet
styresystem gratis medfølgende og gratis opgraderet.

Kig på billeder fra skolerne. MacBook Air over en bank. Det er der flere
fornnuftige grunde til.
Batteritid, kvalitet i kabinettet, driftsikkerhed. Og letvægt.

Hvilket heltemod at tvinge folk til Windows!;-))) Der er mere DRM på
Windows 8.1, end på Mac og Ubuntu for eksempel. Og det bryder de unge
sig ikke om.

Jens

Peter Loumann

On Fri, 20 Mar 2015 16:48:38 +0100, "Poul E. Jørgensen" wrote:

> - eller ende som det der er værre :-(

Tjene bønder?

--
pl

Thomas Jensen

Den 20-03-2015 kl. 13:37 skrev Lyrik:

> Skolecomputer i dag er MacBook Air.

:-)

> Så behøver du ikke Linux da den er
> udstyret med en slags "Luksus-Unix" som hedder OS X.

:-) :-)

> Vi har en MacBook Air vi ikke bruger P.T. slut 2013. 128GB ssd.4GB Ram.
> Du kan købe den for 3000,- Hvis du er interesseret, så slip en mail.

Tak for tilbuddet, men jeg springer over. Jeg gider ikke smide en masse
penge efter en computer jeg kun skal bruge i skolen, så jeg venter til
den her HP-maskine (eller noget tilsvarende) kommer på udsalg til 1.300 kr.

--
Thomas Jensen, Horsens

"S. Sørensen"

> [...]
>
> Hvilket heltemod at tvinge folk til Windows!;-))) Der er mere DRM på
> Windows 8.1, end på Mac og Ubuntu for eksempel. Og det bryder de unge

Nu ved jeg ikke hvor tit du har opholdt dig i et klasseværelse fornylig,
men via mit arbejde har jeg igennem de sidste par år opholdt mig en hel
del i dem, endda også i Gentofte som rent økonomisk nok må regnes som
potentielle kernekunder for Apple. Der var altså ret stor forskel på
hvad folk sad med når det kom til mærker. Der var enkelte Macbook's men
ikke nogen Air i de klasser jeg var i. Tilgengæld var der der flere
Lenovo Thinkpads end gennemsnittet.

/Steinbjørn

Lyrik

,,,,,,,,,,,,,,
Billede fra Ku:
http://nyheder.ku.dk/korte-nyheder/2013/science/matematik_center/

Mac over hele linien.
jens

"S. Sørensen"

> Billede fra Ku:
> http://nyheder.ku.dk/korte-nyheder/2013/science/matematik_center/
>
> Mac over hele linien.
> jens

Så du har altså ikke været i et klasseværelse. Fair nok.
Det har jeg så. Udvalget er noget større end bare Mac og heldigvis for det.

/Steinbjørn