jeg har fået en medion MD 95500 bærbar

jørgen andersen

En ven forærede mig den, den er fra 2005, han siger der er tv på den, men
jeg tror han mente, at den kunne vise tv med et indstik kort. Jeg har
Googlet på den og fundet bla. dette.
" Som sædvanlig i de sidste Aldi notebooks, også MD 95500 kommer med en
hybrid tv-tuner, som er for både digitalt jordbaseret tv (DVB-T) og analog
TV egnet. Det nye er, at den hybride tuner nu er integreret i den bærbare
pc, til DVB-T-modtagelse, skal du tilslutte et lukket DVB-T stang antenne
skal være tilsluttet eksternt"
Hvad betyder det?
Jørgen

Kurt B. Andersen

"jørgen andersen" skrev i meddelelsen
Det betyder, at der er indbygget tv tuner i pc.en, og der sidder et eller
andet sted et antennestik, hvor du skal tilslutte en ekstern antenne
specielt beregnet til dvb-t systemet.
De kan fåes som små antenner til 70 kr. og til noget meget dyrt.
Det kommer helt an på, hvor langt væk fra en dvb-t sender du befinder dig,
om du kan få det til at virke eller ej, samt hvor stor en antenne du skal
bruge.
Jeg havde på et tidspunkt også en med indbygget tuner, men jeg fik aldrig
signal nok med indendørs antenne, og da jeg ikke ville investere i en
udendørs, så fik jeg ikke megen glæde af det.
Jeg ved i øvrigt ikke om man efterhånden overhovedet kan se noget med dvb-t,
idet de jo nu er gået over til dvb-t2 systemet.
Den analoge tuner der også er, kan ikke bruges mere, da de har slukket for
analog signalet.

Kurt

@worldonline.dk jørgen

"Kurt B. Andersen" <kurta...@gmail.com> skrev i en meddelelse
Jeg takker for svaret.
Ja desværre er den så gammel, at den indbygget "dvb-t sender" ikke bruges
mere. Men da jeg har en antenne kan jeg jo prøve den.
Men så blev jeg det klogere.
Jørgen

Hans Jørgen Jakobsen

DVB-T bruges da stadig.
Bl a sendes alle DR og andre public service kanaler som DVB-T.

MEN i 2005 var den foretrukne encoding vist kun MPEG2 og i dag er den
MPEG4. Så hvis softwaren ikke forstår MPEG4 skal man ud og lede efter ny
software.

Er du meget heldig kan kortet bruges til SDR, hvis det har din interesse.
/hjj

@worldonline.dk jørgen.anderesen

"Hans Jørgen Jakobsen" <h...@wheel.dk> skrev i en meddelelse
Jeg takker.