laptop nedbrud

;o)-max

Maskinen kører fint, men efter den har været slukket
bruger den op imod 5++ minutter på opstart og starter
op i noget der ligner windows da det blev installeret.
Ingen af mine efterfølgende installerede programmer
dukker op. Men det ser ud til at alle filer og mapper
er intakte. Normal opstart tid var få sekunder disken
er en ssd.

Jeg slukker maskinen igen og fjerner batteriet, bare for
at gøre noget. Monterer batteri igen og starter op igen.
Men nu sker der slet ikke noget, skærmen er sort.

På et værksted mener det at chipsættet (som jeg ikke er
klar over hvad er) skal udskiftes. En anden er sikker
på han kan reparere maskinen. Operationen lykkes, men
maskinen åbner stadig op i den jomfruelige tilstand,
og kalder min login "midlertidig" hvilket jo begrænser
hvad jeg kan og alle personlige data er væk, men filerne
ligger der stadig og fylder mer end 200mb.

Er der en måde, hvor jeg kan få maskinen til at åbne op
i den oprindelige tilstand, inden alt gik i kage. Det jeg
først og fremmest vil værdsætte er at få mine email og
mine mozilla indstillinger tilbage.

Jeg havde heldigvis en 4 år gammel harddisk med indstillingerne
fra dengang, men man samler jo noget sammen over 4 år..

Al indput er velkommen.