Re: bærbar hastighed

jama

Skal jeg bruge penge på

1) SSD disk i stedet for en alm.HD,

2) 8 i stedet for 4 mb ram,

3) i5 i stedet for i3 processor..

Hvad er vigtigst?

Her svare: John
At der her kan fås disse to modeller.
hos brugtcomputer.

www.brugtecomputere.dk

Lenovo T410 Intel Core i5 2.4/4/120-SSD/Win 7 Pro 2.995,00 DKK: Harddisk:
120 GB SSD (Solid State)
Optisk drev: DVD-RW>(DVD-brænder

Lenovo T520 Intel Core i5 2.5/4/320/15.6"/Win 7 Pro 2.995,00 DKK: 320GB HDD

Hvor stor forskel er der så på disse to Bærbare, ang cpu: kraft etc.
SSD disk i stedet for en alm.HD?

Ja, så blev jeg pludselig optaget af tanken måske jeg skulle ha en ny
Bærbar??
Jørgen

Kurt B. Andersen

"jama" skrev i meddelelsen
Jeg kan ikke se, hvad du skal bruge den til - men uanset hvad ville jeg
personligt helt klart vælge en helt ny i stedet.
Er dit behov den meget hurtige hd eller at få mere plads?
Den hurtige hd kan mærkes ved opstart, men hvad ellers forventer du at kunne
få nytte af den?
En del nyere bærbare bruger nu såkaldte hybrid hd i stedet for. Jeg har
f.eks. selv en Lenovo med en hybrid disk på 1000 gb. De 8 gb er en slags
cache/ssd halløj, som bl.a. gør den meget hurtig til opstart. Windows 8.1 er
startet helt op på under 20 sek.
Hvis man ser på den nævnte T520, ser det jo umiddelbart fint ud, men flere
ting er forældet i den. Intel 3000 grafikkort er forældet.
4 gb ram er OK men 8 GB er meget bedre. Den har ikke noget dvd drev - skal
altså købes ved siden af, hvis man har brug for det. Den har kun usb 2.0
porte. Har man først prøvet usb 3.0, ønsker man sig ikke tilbage til den
tid. Alle nyere flashdrev og eksterne hd m.m. fåes også med usb 3, og da det
er ca. 10 gange hurtigere er det altså noget der kan mærkes. Der er ikke dvi
eller hdmi. Sidstnævnte er absolut det bedste, hvis man f.eks. vil overføre
billede og lyd til tv. Det er standard på de fleste nyere.

T410 har jeg følgende kommentarer til. Den har ssd men er 120 gb nok til
dig - ellers skal du starte med at udvide allerede nu.
4 gb ram. Alle programmer kan lide ram, så hellere mere ram end en hurtig
hd.
Grafikkort ej defineret, men onboard intel er ikke noget særligt.
Ingen usb 3.0 porte. Ingen hdmi.

Køb en ny og tidssvarende i stedet for og gerne med 8 gb ram og hybrid hd.

Elgiganten har jævnligt tilbud på Lenovo med 1500-2000 i nedslag i prisen.

--
Kurt

jama

"Kurt B. Andersen" <kurta...@gmail.com> skrev i en meddelelse
Tak, det var det, som jeg havde brug for at vide.
Men det jeg her også tænker på er prisen, som bare er små 3000 kr.??
En ny og bedre bestykket bærbar (CPU-HD-Ram. etc.) koster vel også mindst
2.3000 kr. mere?

Kurt B. Andersen

"jama" skrev i meddelelsen

[...]

I den nye reklame fra Elgiganten kan du på side 9 nederst til højre se 2
eksempler af Lenovo. Begge ville jeg helt sikkert foretrække frem for de
brugte. Den til 3499 har bedre grafikkort, større hd, usb 3.0, hdmi,
indbygget dvd brænder osv. Cpu er en nyere generation.
Den til 4.999 har mere ram, hd med 8 gb cache, fuld hd skærm osv.
Dertil kommer, at de begge er med win 8.1 hvilket er bedre end win 7, som
ellers er ganske udemærket. Men win 8 kræver mindre resourcer og er
hurtigere med alt. Kan man ikke lide den nye brugerflade, installerer man
bare den gratis classic shell brugerflade, så har man både skrivebord ala
win7 og kan også skifte til win 8.1 og udnytte det den nu kan, bla. i form
af gratis apps.

Er man ligeglad om det er amd eller intel cpu har Elgiganten til og med i
morgen bl.a. denne på tilbud til 3495 kr.
http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/LE80E30088MT/lenovo-ideapad-g50-45-15-6-barbar-computer-sort?scid=EXT_IPAP#tab-specs
Den har også hybrid hd, 4 kernet cpu (hvor de andre jeg henviste til har 2),
8 gb ram, usb 3, hdmi, dvdbrænder, bedre grafikkort osv..
Det er altså kun 500 kr. mere. For mig ingen tvivl.

For de 1500 til 2000 kr. mere rykker man yderligere en klasse op. Så er det
op til en selv, om man har brug for det.
Det er kun de åbenlyse hos Elgiganten jeg lige har kigget på, men man kan
formentlig finde tilsvarende tilbud fra andre firmaer.

Stort set hver uge har Elgiganten tilbud på f.eks. Lenovo med rabatter på
1500 - 2000 kr. Så er det bare at vente til den uge, hvor det lige er den,
som opfylder ens behov bedst kommer på tilbud.

Kurt

jama

"Kurt B. Andersen" <kurta...@gmail.com> skrev i en meddelelse
Tak Kurt .