Farveprofiler i PDF-filer.

Madsen

Hej,

Måske et dumt spørgsmål, men hvordan hulen ser man hvilken farveprofil
der er integreret i en PDF-fil i Acrobat (5.05) ?

Egentlig troede jeg at det var linien 'Tagged:' inde i File > Document
Properties > Summary (Ctrl + D på PC), men åbenbart ikke for der står
No her uanset om jeg integrerer en profil i PDF'en eller ej.

Ved at åbne PDF'en i Illustrator kan jeg se om der er en farveprofil
integreret eller ej, men det må da vel også kunne lade sig gøre at se
det direkte i Acrobaten?

Madsen.

Madsen

Madsen skrev:

> [...]
> Document Properties > Summary (Ctrl + D på PC), men åbenbart ikke
> for der står No her uanset om jeg integrerer en profil i PDF'en

Nå, det kan jeg så godt forstå for Tagged er det de kalder reflow
som gør at PDF'en også kan ses på meget små skærme, så det har ikke
noget med farveprofiler at gøre.

Storm

Madsen <nos...@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Hej,
>
> Måske et dumt spørgsmål, men hvordan hulen ser man hvilken farveprofil
> der er integreret i en PDF-fil i Acrobat (5.05) ?

Kik i Acrobat - Preferences - Color management -

Men det kræver at din Distiller Joboptions under Color er sat til Color
Management Policies --- Tag...

Default står de til Leave Color Unchanged. Det har jeg ikke rettet på.
Men unchanged betyder vel at den respekterer de profiler der er lagt på
f.eks. i Photoshop.
Hvis man Tagger for ... en profil lægger den så sin egen på?
Uhuuu - det er nok bedst at vide 100%

Venlig hilsen Nina

Madsen

Storm skrev:

> Kik i Acrobat - Preferences - Color management -
>
> Men det kræver at din Distiller Joboptions under Color er sat til
> Color Management Policies --- Tag...

Jeg har ikke problemer med at integrere en farveprofil i en PDF.
Det jeg søger er en funktion i Acrobat som viser mig hvilken profil
der er integreret i den PDF jeg pt. har åbnet, som man har i
Photoshop, Illustrator, InDesign osv. Det undrer mig at man ikke kan
se det direkte i Acrobat.

Storm

Madsen <nos...@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

Jamen er det ikke det du netop gør i Acrobat - Preferences - Color
Management... ?

Hos mig skifter den afhængig af/i takt med at jeg integrerer forskellige
farveprofiler via Joboptions Color Management når jeg destiller pdf'en.
Det er kun hvis den er sat til Leave Color unchanged, at jeg ikke få en
profil med.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Morten Lind

Storm <Nin...@ofir.dk> wrote:

Undskyld jeg blander mig, Nina - men jeg tror, Madsen vil kunne aflæse
farveprofilen i et af ham uberørt dokument.

Som hvis du modtager en .PDF fra mig med et billede af de schweiziske
alper og en ledsagende artikel, så åbner du MIN .PDF-fil i DIN Acrobat
og så vil DU gerne se, hvilken farveprofil, JEG har udstyret den med;-)

Tror du ikke, det er dét, hr. Madsen mener?

Hej fra
Morten, der lige kom forbi;-)
--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz

Madsen

Storm skrev:

> Jamen er det ikke det du netop gør i Acrobat - Preferences - Color
> Management... ?

Som jeg har forstået det så er det der jeg stiller Acrobats
arbejdsrum eller Working Space på engelsk, på samme måde som du i
f.eks. Photoshop vælger hvilke arbejdsrum den som standard skal
bruge inde i Edit > Color Settings. Her kører jeg med de samme
indstillinger i alle mine Adobe-programmer, men det forhindrer mig
jo ikke i at åbne en PDF-fil i Acrobat som har en helt anden
farveprofil integreret end den profil jeg har valgt som arbejdsrum.
I alle de andre Adobe-programmer vil jeg nemt kunne se hvilken
profil der er integreret i dokumentet, men tilsyneladende ikke i
Acrobat.

Hvis jeg f.eks. åbner et dokument i Illustrator som har en anden
profil integreret end den jeg har valgt som mit arbejdsrum, så kan
jeg få denne dialogboks vist:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/illustrator/embedded_profile.png>
Den dialogboks fortæller mig at jeg pt. er ved at åbne et dokument
som har en anden farveprofil integreret end den profil jeg har valgt
som standard-arbejdsrum (Adobe RGB(1998) i dette tilfælde).

Når dokumentet er åbnet kan jeg direkte se hvilken profil der pt.
er integreret:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/illustrator/cal_rgb.png>.
Det er en lignende funktion jeg savner i Acrobat.

> Hos mig skifter den afhængig af/i takt med at jeg integrerer
> forskellige farveprofiler via Joboptions Color Management når jeg
> destiller pdf'en.

Det undrer mig at dine arbejdsrum i Acrobat skifter afhængig af
de PDF-filer du åbner, for det gør de altså ikke her. Hvis jeg har
en PDF med f.eks. Apple RGB integreret og jeg åbner den i Acrobat
så bliver Acrobats RGB-arbejdsrum ved med at stå på det samme som
det altid har gjort og det skulle det også gerne gøre. Det valgte
arbejdsrum i Acrobat sørger for at farverne bliver oversat korrekt
imellem integreret dokumentprofil, arbejdsrum og den profil som
beskriver ens monitor. Sådan fungerer det også i Illustrator,
Photoshop osv.

> Det er kun hvis den er sat til Leave Color unchanged, at jeg ikke
> få en profil med.

Ja, eller hvis du vælger Color Management Off i Distiller, men
indstillingerne i Distiller bestemmer vel bare om dokumentet skal
farvestyres og hvilken profil der i så fald skal integreres. De
bestemmer ikke hvordan Acrobat håndterer integrerede farveprofiler.

Storm

Madsen <nos...@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

[Snip - hvorfor Madsen ikke kan se hvilken profil hans pdf'er er skabt
med]

> [...]
> imellem integreret dokumentprofil, arbejdsrum og den profil som
> beskriver ens monitor. Sådan fungerer det også i Illustrator,

Jeg eksperimenterede lige for hurtigt - og konkluderede forkert.
Jeg ændrede både det ene og det andet sted i et tempo hvor jeg ikke selv
kunne følge med.
Jeg tror faktisk ikke man kan se det uden "ekstra værktøjer".

> [...]
> farvestyres og hvilken profil der i så fald skal integreres. De
> bestemmer ikke hvordan Acrobat håndterer integrerede farveprofiler.

Nej, det må vi finde ud af.
Jeg er på vej ned med influenza, men spørger lige i
comp.publish.prepress, når jeg orker det.

Storm

Morten Lind <morte...@mac.com> wrote:

> [...]
> og så vil DU gerne se, hvilken farveprofil, JEG har udstyret den med;-)
>
> Tror du ikke, det er dét, hr. Madsen mener?

Jo, og det er vist lige meget om det er MIN.pdf eller DIN.pdf?
Jeg fik pillet og svaret, uden at vide hvad jeg snakker om :-/

Madsen

Storm skrev:

> Jeg ændrede både det ene og det andet sted i et tempo hvor jeg
> ikke selv kunne følge med.

Det kender jeg godt. Det sker jævnligt her.

> Jeg tror faktisk ikke man kan se det uden "ekstra værktøjer".

Nej, det er muligt. Jeg hentede en demo af pitstop i går da en
Google-søgning tydede på at den kunne gøre det, men det kunne jeg
nu heller ikke lige finde ud af. Godt nok er det heller ikke uhyre
vigtigt, for jeg kan jo som sagt bare åbne PDF'en i Illustrator
hvis jeg vil vide hvilken profil der er integreret, men det undrer
mig blot at man tilsyneladende ikke kan se det direkte i Acrobat.

> Nej, det må vi finde ud af.

Jeg har slidt Google og Google Groups tynd, men søger stadig. :)

> Jeg er på vej ned med influenza, men spørger lige i
> comp.publish.prepress, når jeg orker det.

Det behøver du nu altså ikke Nina, men tak og god bedring.

Madsen

Storm skrev:

> Jeg er på vej ned med influenza, men spørger lige i
> comp.publish.prepress, når jeg orker det.

Jeg kan se at du har spurgt og også fået svar.

Pitstop Pro. Det lyder dyrt. :)

Madsen

Madsen skrev:

> Nej, det er muligt. Jeg hentede en demo af pitstop i går da en
> Google-søgning tydede på at den kunne gøre det, men det kunne jeg
> nu heller ikke lige finde ud af.

Har fundet det i demoen til Pitstop. Ligger under Window > Show
PitStop Image Matching Panel (eller Ctrl + Alt + M på PC).

Storm

Madsen <nos...@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

Jeg snusede til den trial man kunne bruge en månedfor et halvt års tid
siden. Men det lignede overkill til mit behov. Men irriterende når der
lige er noget man har behov for.
Acrobaten selv er åbenbart ikke nogen Sherlock Holmes.

Madsen

Storm skrev:

> Jeg snusede til den trial man kunne bruge en månedfor et halvt års
> tid siden. Men det lignede overkill til mit behov. Men irriterende
> når der lige er noget man har behov for.

Ja og Pitstop er også overkill i mit tilfælde kan jeg se, så jeg
fortsætter med at bruge Illustrator hvis jeg vil se hvilken profil
der er integreret, tror jeg.

> Acrobaten selv er åbenbart ikke nogen Sherlock Holmes.

Næ, men måske version 6. :)

Tak for hjælpen.

Jensen

Hvordan tjekker du profilen i Illustrator?

Med Venlig hilsen
Jensen