Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Skrifttyper, hvad skal jeg vælge?

5 views
Skip to first unread message

Kert Rats

unread,
Apr 2, 2012, 7:31:30 AM4/2/12
to
Hej alle

Jeg gæster ikke så ofte denne gruppe, og jeg er ikke så frem til alt det der
med skrifttyper. Bær derfor over med mig og mine måske lidt banale
spørgsmål.

Jeg skal lave en flyer, hvor jeg skal have foreningens navn (en
firbogstavers forkortelse) og bomærke (to ret lange ord) skrevet med egnede
typer. Der skal også være lidt oplysende tekst om foreningen.

Navn og bomærke vil jeg umiddelbart have skrevet som sans serif-typer, men
min kollega vil anvende serif-typer, for som han siger: Vi skal skille os ud
fra mængden, Hvis vi bruger sans serif-typer, så ligner vi alle de andre!"
Og det kan han jo måske godt have ret i.
Personligt synes jeg, at serif-typer er bedst egnet til brødtekst, men jeg
vist også så konservativ :-)

Skulle vi vælge en ka-pauh tju-bang-skrift, så vil jeg pege på en, hvis navn
jeg ikke kender, men det gør I måske? Skriften består af lutter trekanter,
kvadrater og rektangler, cirkler og halvcirkler. Alle er fyldt ud med
sværte. Den hedder vist noget med funkis, og jeg har set den anvendt til
butiksskilte, til fancy tøjforretninger og moderne in-steder (hvad det så er
for en fisk). Kan I genkende skrifttypen? Og hvis ja, er den mon et godt bud
på en overskrifttype?

Hvis I har andre forslag til gode skrifttyper, så meld meget gerne ind i
denne tråd.

Jeg vil glæde mig til at læse jeres indspark.


Venligst

Kert Rats


Erik Olsen

unread,
Apr 2, 2012, 7:50:26 AM4/2/12
to
Kert Rats wrote:

> Skulle vi vælge en ka-pauh tju-bang-skrift, så vil jeg pege på en,
> hvis navn jeg ikke kender, men det gør I måske? Skriften består af
> lutter trekanter, kvadrater og rektangler, cirkler og halvcirkler.
> Alle er fyldt ud med sværte. Den hedder vist noget med funkis, og jeg
> har set den anvendt til butiksskilte, til fancy tøjforretninger og
> moderne in-steder (hvad det så er for en fisk). Kan I genkende
> skrifttypen? Og hvis ja, er den mon et godt bud på en overskrifttype?
>
> Hvis I har andre forslag til gode skrifttyper, så meld meget gerne
> ind i denne tråd.

Når det gælder brødtekst, vægter jeg letlæselighed meget højt. Derfor
benytter jeg ofte Verdana til brødtekst.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Kurt Hansen

unread,
Apr 2, 2012, 10:54:14 AM4/2/12
to
Den 02/04/12 13.31, Kert Rats skrev:
Jeg synes du starter i den forkerte ende. At vælge skrift til bomærje er
i høj grad med til at signalere og der er jo pokker til forskel på, om
det er en lokalafdeling af "Ensomme typografers værn", eller det er en
hip-hop-klub.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Kert Rats

unread,
Apr 2, 2012, 11:55:59 AM4/2/12
to

"Kert Rats" <no...@nono.invalid> skrev i en meddelelse
news:4f798e09$0$291$1472...@news.sunsite.dk...
Skrifttypen hedder Funkis Skrift.
Kan nogen hjælpe med at finde den?

På nettet ligger der en masse Swedish Funkis, men det er slet ikke de
skrifttyper, jeg er ude efter.


Venligst

Kert Rats


Max

unread,
Apr 2, 2012, 12:35:40 PM4/2/12
to
Hej Kert Rats

> Skrifttypen hedder Funkis Skrift.
> Kan nogen hj�lpe med at finde den?


Hvis nogen kan, ja s� kan de her:
http://www.myfonts.com/WhatTheFont/

--
Mvh
Max


Leif Neland

unread,
Apr 4, 2012, 3:41:16 AM4/4/12
to

"Kert Rats" <no...@nono.invalid> skrev i en meddelelse
news:4f798e09$0$291$1472...@news.sunsite.dk...
> Hej alle
>
> Jeg gæster ikke så ofte denne gruppe, og jeg er ikke så frem til alt det
> der med skrifttyper. Bær derfor over med mig og mine måske lidt banale
> spørgsmål.
>
> Jeg skal lave en flyer, hvor jeg skal have foreningens navn (en
> firbogstavers forkortelse) og bomærke (to ret lange ord) skrevet med
> egnede typer. Der skal også være lidt oplysende tekst om foreningen.
>
> Navn og bomærke vil jeg umiddelbart have skrevet som sans serif-typer, men
> min kollega vil anvende serif-typer, for som han siger: Vi skal skille os
> ud fra mængden, Hvis vi bruger sans serif-typer, så ligner vi alle de
> andre!" Og det kan han jo måske godt have ret i.

Det rigtige ville være at starte med en "designmanual", til at bruge overalt
i foreningen, med fonttype, størrelse, marginer, placering af logo, adresse,
underskrift og så videre, der bruges konsekvent i breve, plakater, web,
flyers m.m. så man med det samme kan genkende foreningen.

Det betaler firmaer mange penge for, men måske er der tid til at spørge
foreningens medlemmer om der er en grafiker, multimedieuddannet eller andet,
der kan bidrage. Måske endda en konkurrence.

Men ihvertfald, så er det ideelle at få en sammenhæng imellem hvad fonten
signallerer og hvad foreningen ønsker af image.

Leif


0 new messages