Indtastning af data til en kommende database

Kurt Hansen

Jeg indtaster data fra kirkebøger, folketællinger m.m. i Excel med
felter der svarer til kolonnerne i arkivalier. Efterhånden som jeg
kommer op i tid, stiger behovet imidlertid for flere og flere felter og
så begynder det at blive besværligt i Excel.

Den database jeg taler om vil komme til at ligge på mit internetdomæne,
som kører på Linux og derfor mySQL og PhP. Jeg kunne sikkert godt finde
ud af at oprette en database og sætte nogle tabeller og felter ind, men
til indtastning kan jeg ikke se at det er velegnet.

Hvordan griber man sådan en sag an? Hvad gør andre når de skal forberede
data til en database? Een eller anden form for formular velsagtens, men
hvordan og i hvad?

Jeg har ikke MS Access, men jeg har adgang til Filemaker Pro, hvor der
kan oprettes indtastningsformularer. FM Pro kan dele data med Excel.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Arne Vajhøj

LibreOffice Base kan linke til en MySQL database.

Arne

Kurt Hansen

Det vil i givet fald være den tredie officepakke jeg skal have. Har i
forvejen MS og OO.

Det var nok for tidligt jeg fik spurgt, for jeg har endnu ikke forstået
hvordan jeg opretter tabeller og felter m.m. på en server. Derom senere.

Krabsen

Den 26-03-2018 kl. 07:02 skrev Kurt Hansen:

> [...]

Mange (herunder mig..) laver indtastningsbilledet selv, hvis det skal
være opbygget, så andre kan forestå indtastningen. Det giver også
mulighed for kvalitetskontrol af data, inden de lægges i basen.

Men ellers kik på f.eks. http://www.phpgrid.org

Arne Vajhøj

On 3/26/2018 1:02 AM, Kurt Hansen wrote:

> Det vil i givet fald være den tredie officepakke jeg skal have. Har i
> forvejen MS og OO.

OpenOffice Base kan naturligvis det samme.

Arne