Strategi vedrørende vedligeholdelse af webshop

Kurt Hansen

Jeg har i flere år fedtmulet mig frem m.h.t. til procedurer for
opdatering/vedligeholdelse af en webshop, som er baseret på en
mysql-database.

Mit problem er at de p.t. 33.000 varer i www.danacordbutik.dk stammer
fra to forskellige kilder:

- Masseoprettede titler fra vores interne Filemaker-database
- Individuelt oprettede titler i shoppens kontrolpanel

De masseoprettede nye titler forsynes med en standardbeskrivelse, som
bliver dannet med diverse scripts i Filemaker og ser således ud:
- http://danacordbutik.dk/product_info.php?products_id=34605

Nogle få af disse titler går vi så bagefter ind og forsyner med en fuld
beskrivelse (f.eks.
http://danacordbutik.dk/product_info.php?products_id=34603 og
tilsvarende forsynes de individuelt oprettede varer med fuld beskrivelse.

Mit problem er nu, at databasens felt "product_description" hele tiden
kommer ud af sync med det der står i databasen OG at de individuelt
oprettede titler overhovedet ikke findes i databasen.

Hvis nogen kan følge mig i dilemmaet, så vil jeg gerne spørge om hvad
den optimale strategi er: Skal jeg hver dag lave en "backup" fra
shoppens database og indlæse feltet i vores offline-database (Filemaker,
så jeg til enhver tid kan køre en komplet opdatering med en eksport fra
Filemaker?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Krabsen

Nedlæg FileMaker-basen og kør det hele fra samme database. Alt andet er
at indbyde til evigt bøvl og fejl..

:-)

Kurt Hansen

Øhhh ... samme database? Det forstår jeg ikke ret meget af. Hvad mener du?

Vi er jo nødt til at have en intern oversigt over vore varer og det har
vi i "Filemaker". Det er så een database.

Dertil er der databasen i webshoppen og dét er lige præcist problemet:
Hvordan holder jeg disse to databaser synkroniseret.

Krabsen

Du har en Filemaker-database og en mySql-database. Og du har problemer
med at synkronisere disse.
Eneste holdbare løsning er at samle dem, så du kun har een base at
vedligeholde/ajourføre.

Og da databasen også er grundlag for webshoppen er konklusionen nem:
mySql-basen må være den overlevende.

Det er ikke en naturlov, at den interne oversigt over varer nødvendigvis
skal ligge i en database af mærket Filemaker.

Jan Hansen

Det er vel ikke nødvendigt at hente samtlige 33000 poster dagligt.
jeg gætter på products_id er uniq og stigende, hvis du har nummer 34602
lokalt, så skriv i phpmyadmins sql-faneblad
SELECT * FROM tabellen WHERE products_id > 34602
klik på eksporter, og importer dem i den lokale database.

Det er straks værre, hvis der er rettet noget i ældre numre. Hvis tabellen
har et felt med "TIMESTAMP" der bliver opdateret ved rettelser, er det til
at bruge det felt til at hente ændringer,
SELECT * FROM tabellen WHERE tidsstempel > sidst_du_hentede

Mangler tidsstempel er der nok ikke andet at gøre end rode lidt i php.
Et sted i filerne står der noget i stil med

$sql = "UPDATE tabellen SET product_description='$ny_beskrivelse' WHERE products_id='$aktuel_ID'";
$sql_result = mysql_query($sql,$connection);

Mellem de to linier kan du indsætte en linie med
file_put_contents ("rettelser.txt", $sql."\n", FILE_APPEND);

Så kan du hente rettelser.txt og køre opdateringerne på den lokale.

--
mvh Jan.
Help Microsoft stamp out piracy. Give

Kurt Hansen

Jeg forstår tankegangen, men det er slet ikke relevant for os.
Filemakerdatabasen indeholder en masse data som ikke bliver eksporteret
til webshoppen. Disse data kan vi jo ikke undvære at have intern adgang til.

Kurt Hansen

Puha, Jan. Det må jeg lige kigge nærmere på og så vender jeg evt. tilbage.

Krabsen

Den 29-05-2016 kl. 05:41 skrev Kurt Hansen:

> Jeg forstår tankegangen, men det er slet ikke relevant for os.
> Filemakerdatabasen indeholder en masse data som ikke bliver eksporteret
> til webshoppen. Disse data kan vi jo ikke undvære at have intern adgang til.

Der er jo ingen problem i at have felter i en mySql database, som kun
medarbejderne har adgang til, men som ikke vises på webshoppen..

Det tror jeg vi har i alle de baser, jeg har lavet for kunder..