Det kan jo tænkes, at der har været en energikonsulent som har
anbefalet, at dette arbejde udføres netop for at spare penge.
Men jeg er ikke helt sikker på, at de må opsætte bevægelsesfølere på
trappelyset jf. Stærkstrømsbekendtgørelses afsnit 6:
804.6 Særlige bestemmelser for fælles adgangsveje.
Belysningsarmaturer skal fordeles skiftevis på lysgrupperne, og en
eventuel styrestrøm skal tilsluttes en selvstændig gruppe.
Belysningen i fælles adgangsveje skal
•enten kunne tændes ved hjælp af trykkontakter o.l.
•eller tændes via f.eks. kontakture eller skumringsrelæer,
•eller være stedsebrændende.
Anvendes trykkontakter, skal hver trykkontakt kunne tænde samtlige
armaturer.
Trykkontakter i trapperum skal anbringes ved indgangsdøren, på hver
hovedrepos samt ved eventuelle elevatordøre, og de skal være forsynet
med ledelys, der tydeligt markerer trykkontakternes placering, når lyset
er slukket.
I beboelsesejendomme skal der desuden være trykkontakter i de enkelte
lejligheder.
Note Trykkontakterne bør placeres ca. 1 m over færdigt gulv og på en
sådan måde, at de ses umiddelbart af ikke stedkendte personer.
I ejendomme, opført før 1. juli 1981, kan trykkontakterne i de enkelte
lejligheder dog udelades.
Trappeautomater skal kunne repetere i hele sidste halvdel af
brændeperioden, og de må ikke kunne slukkes manuelt i brændeperioden..
I fælles adgangsveje uden dagslys skal belysningen i indgangspartiet
være stedsebrændende. Såfremt der i indgangspartiet er dagslys, skal
belysningen være tændt i lygtetændingstiden.
Med indgangspartiet menes overgangen fra det fri til den fælles
adgangsvej. Formålet med bestemmelsen er at sikre tilstrækkelig
belysning, så der ikke er en mørk overgang fra det fri til den fælles
adgangsvej. Det skal være således, at man kan finde en trykkontakt og
kan se at komme hen til den."
Tag kontakt til formanden i afdelingsbestyrelsen og spørg hvad de har
gang i.
Du kan jo altid lægge ud med: "Jeg kan se at i laver om på trappelyset -
Hvorfor det? Det virkede da ellers fint nok".
Kan du ikke få kontakt med formanden, så spørg på hovedkontoret.