Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

spots under overskabe i køkkenet

102 views
Skip to first unread message

Hanne in DK

unread,
Apr 5, 2012, 8:03:25 AM4/5/12
to
Er ved at renovere køkken (totalt), og har tænkt mig at sætte halogen
spots op under overskabene som arbejdslys.

Hvor tæt sidder disse spots typisk? Dem jeg har kig på er 10W halogen spots.

Mvh
Hanne

Ivar

unread,
Apr 5, 2012, 8:17:26 AM4/5/12
to
Hanne in DK skrev:

> Hvor tæt sidder disse spots typisk? Dem jeg har kig på er 10W halogen spots.

Vi har et stykke bordplade på 180 cm, hvor der er 4 spots hver på 10W.
Det giver fint lys på bordpladen. Tættere skal de i hvert fald ikke
være.

Ivar Magnusson


Hanne in DK

unread,
Apr 5, 2012, 8:20:28 AM4/5/12
to
Tak for hurtigt svar.

Jeg får et stykke på 2 meter (i forlængelse af komfur med emhætte med
eget lys) og et andet stykke på 1 meter. Havde selv tænkt på 4 og 2 stk.
Det må så være fint nok.

Mvh
Hanne

Ivar

unread,
Apr 5, 2012, 8:51:56 AM4/5/12
to
Hanne in DK skrev:

> Jeg får et stykke på 2 meter (i forlængelse af komfur med emhætte med eget
> lys) og et andet stykke på 1 meter. Havde selv tænkt på 4 og 2 stk. Det må så
> være fint nok.

De skabe vi har med lys under er vitrineskabe, hvor der også
er lys i skabet. Hvis det er almindelige skabe, skal man sikre
sig, at der godt lys i lokalet, ellers vil kontrasten mellem
bordplade og inde i skabene blive for stor.


Ivar Magnusson


CC

unread,
Apr 5, 2012, 9:29:29 AM4/5/12
to
Tiden er løbet fra spot. Køb nogle lister med LED lys i stedet for

Hanne in DK

unread,
Apr 5, 2012, 10:48:14 AM4/5/12
to
Hvorfor?

Det skal ikke kun være pga energibesparelsen, så hvorfor ellers? Synes
nemlig tit, de giver et grimt lys og/eller ikke særligt meget lys.

Mvh
Hanne

Hanne in DK

unread,
Apr 5, 2012, 10:49:17 AM4/5/12
to
God pointe, regner med 2 lofts pendler (på samme kontakt). Rummet er
3,4x1,9m.

Mvh
Hanne

CC

unread,
Apr 5, 2012, 1:57:46 PM4/5/12
to
Den 05-04-2012 16:48, Hanne in DK skrev:
> Den 05-04-2012 15:29, CC skrev:
>> Den 05-04-2012 14:03, Hanne in DK skrev:
>>> Er ved at renovere køkken (totalt), og har tænkt mig at sætte halogen
>>> spots op under overskabene som arbejdslys.
>>>
>>> Hvor tæt sidder disse spots typisk? Dem jeg har kig på er 10W halogen
>>> spots.
>>>
>> Tiden er løbet fra spot. Køb nogle lister med LED lys i stedet for
>
> Hvorfor?
>
> Det skal ikke kun være pga energibesparelsen, så hvorfor ellers? Synes
> nemlig tit, de giver et grimt lys og/eller ikke særligt meget lys.

Prøv at gå i de forskellige køkkenfirmaer og se hvad de kan byde på
eller se hvad de tilbyder i deres online kataloger.

Tiden men blåhvidt LED tilhører billigt skrammel fra fjernøsten, akkurat
som da de første energisparende pære (kompaktrør) kom på marked.

Du får ikke mere end 10W halogen til at sidde under dine skabe, 20W
bliver for varme, og så er det overskabene der bestemmer symmetrien, men
du skal regne ca. 30 cm eller mindre i indbyrdes afstand.

Alternativt til alt dette er lysrør type T2 og T4 rør. Disse rør er
mindre end 8 mm i diameter. disse giver en mere ensartet belysning.

Armaturer findes med elektroniske forkoblinger, så røret kan tåle at
tænde flere gange lige efter hinanden, og det tænder straks.

Eneste ulemper er, at de vist nok falder sammen med EU's krav om stop af
produktion i 2015 (Kviksølvlamper, glødelamper og vist nok lysstofrør).

Lars Peter Larsen

unread,
Apr 5, 2012, 2:39:24 PM4/5/12
to
Hanne in DK wrote:
> Er ved at renovere køkken (totalt), og har tænkt mig at sætte halogen
> spots op under overskabene som arbejdslys.

Vi havde halogenspots under overskabene i kækkenet da vi flyttede ind
for 5 år siden. De blev ret hurtigt skiftet ud med et par
lysstof-armaturer efter hinanden i hele skabets længde - 36W + 18W farve
827 eller 830. - Det giver et dejligt klart og jævnt lys over hele
køkkenbordet og sidder skjult inde bag lyslisten.

Beklager meget men jeg kan ikke fordrage halogenspot lys - Der er noget
i det jeg får ondt i øjnene af.

/Lars

Elmand

unread,
Apr 5, 2012, 3:09:02 PM4/5/12
to

"CC" <c...@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4f7dddad$0$292$1472...@news.sunsite.dk...
Det kan du ikke mene, ! Så skulle alle sparepærer også ophører. En
sparepære
er jo et lysrør med samme ydelse bare foldet sammen.
Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne


Ivar

unread,
Apr 5, 2012, 3:56:54 PM4/5/12
to
Hanne in DK skrev:

> Det skal ikke kun være pga energibesparelsen, så hvorfor ellers? Synes nemlig
> tit, de giver et grimt lys og/eller ikke særligt meget lys.

Igen tvivl om at halogen-spots har et bedre farvespektrum end
både sparepærer og leds. Man kan diskutere om spots er ved at
være lidt gammeldags, men lyskvaliteten er bedre.


Ivar Magnusson


Hanne in DK

unread,
Apr 5, 2012, 4:18:27 PM4/5/12
to
Jeg tror ikke, jeg ville sætte dem op i loftet, hvor man skal se på dem.
Men under overskabene skal jeg jo se VED dem og ikke PÅ dem, det synes
jeg, designmæssigt, gør en forskel.

Tror nok, jeg selv synes, at alt hvad der ligner et lysstofrør (også
selvom det inden i er nyt og smart) ser institutionsagtigt ud. Igen,
designmæssigt, ikke nødvendigvis lyskvaliteten.

Kunne stadig godt finde på at sætte nogle halogenspots op under de
overskabe.

Mvh
Hanne

Ivar

unread,
Apr 5, 2012, 4:38:46 PM4/5/12
to
Hanne in DK skrev:

> Jeg tror ikke, jeg ville sætte dem op i loftet, hvor man skal se på dem. Men
> under overskabene skal jeg jo se VED dem og ikke PÅ dem, det synes jeg,
> designmæssigt, gør en forskel.

Vi har også en Herstal loftpendel (Ø 28 cm) med halogen i køkkenet.
Jeg mener den er på 50W.


Ivar Magnusson


CC

unread,
Apr 5, 2012, 6:14:29 PM4/5/12
to
Den 05-04-2012 21:09, Elmand skrev:
> "CC"<c...@mail.dk> skrev i en meddelelse
>> Eneste ulemper er, at de vist nok falder sammen med EU's krav om stop af
>> produktion i 2015 (Kviksølvlamper, glødelamper og vist nok lysstofrør).
>
> Det kan du ikke mene, ! Så skulle alle sparepærer også ophører. En
> sparepære
> er jo et lysrør med samme ydelse bare foldet sammen.
>
Principielt har du ret, men der er noget om, at almindelig lysstofrør
indeholder kviksølv. Derfor falder de ind under denne gruppe.

Jeg skal da ikke udelukke, at jeg har "hørt forkert i timen".

CC

unread,
Apr 5, 2012, 6:33:07 PM4/5/12
to
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2009:076:0017:0044:DA:PDF

Se overskrift + artikel 2, pkt 8. Jeg tolker det skrift som om, at
producenterne skal lave en fornyelse af deres lysstofrør, så de ikke
indeholder kviksølv.


Elmand

unread,
Apr 6, 2012, 7:22:12 AM4/6/12
to

"CC" <c...@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4f7e1e35$0$285$1472...@news.sunsite.dk...
Sparepærer indeholder også kviksølv, selvom indholdet bliver mindre og
mindre
i både traditionelle lys og sparepærer samt alle de varianter der findes i
udform-
ninger.

Erik Andersen

unread,
Apr 7, 2012, 12:53:05 PM4/7/12
to
Den 05-04-2012 14:03, Hanne in DK skrev:
Jeg købte 5 m LED i Netto for et par uger siden og gav ca 149 kr. Jeg
tror der var 30 pr. m. De kan kortes af eller lægges dobbelt.
Fremragende belysning og en rigtig god farve.
/Erik

Henrik Jensen

unread,
Apr 10, 2012, 3:05:32 AM4/10/12
to
>
> Beklager meget men jeg kan ikke fordrage halogenspot lys - Der er noget i
> det jeg får ondt i øjnene af.


Ja og giver skygger.


Henrik


0 new messages