Usenets død ... hulk, hulk :-(

Kurt Hansen

Af de Usenetgrupper jeg følger, er det stort se kun dk.kultur.sprog der
er daglige indlæg i. dk.edb.mac og dk.edb.internet.webdesign.html
glimrer ved at have få ihærdige skribenter, men der kommer meget få indlæg.

Jeg undrer mig over denne udvikling. Jeg har været på Usenet i mange år
og husker "de gode gamle dage", hvor der var en livlig trafik.

Hvor er alle disse brugere forsvundet hen? Hvilke løsninger bruger de i
stedet for?

Jeg kender f.eks. ingen sider, portaler eller Facebooksider, hvor emnet
HTML/CSS diskureres og for den sags skyld heller ikke Mac.

Er problemet udelukkende, at unge mennesker ikke har kendskab til Usenet
og at de ikke kan finde ud af at sættes deres Outlook op til
nyhedsgrupper, eller er det den grasserende massepsykose om at Fjæset er
det nye sort og det eneste der duer?

For mig at se er Usenet perfekt. Der er et stringent emnehierarki og man
kan selv vælge hvilke reader man vil bruge og dermed få indlæggene vist
som man lyster. På f.eks. en Facebookside kan man jo ikke se indlæggene
i tråde med indrykninger m.m.

Fortæl mig lige hvad der sker derude.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Allan G

"Kurt Hansen" <ku...@invalid.dk> skrev i en meddelelse
Du kommer til at skrive lidt merer, det er vist den eneste løsning.

Og godt nytår til dig og dine :-)

Mvh Allan

Kurt Hansen

Den 31/12/14 15.53, skrev Allan G:

> Du kommer til at skrive lidt merer, det er vist den eneste løsning.

Tø-hø, i "mine" grupper er jeg efterhånden nok den der skriver mest og
bliver ved med at stille dumme spørgsmål. Måske er det dét der har
skræmt de 90% væk ;-)

Erik Olsen

Kurt Hansen wrote:

> Tø-hø, i "mine" grupper er jeg efterhånden nok den der skriver mest og
> bliver ved med at stille dumme spørgsmål. Måske er det dét der har
> skræmt de 90% væk ;-)

Utvivlsomt.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Allan Vebel

Kurt Hansen skrev:

> Jeg undrer mig over denne udvikling. Jeg har været
> på Usenet i mange år og husker "de gode gamle
> dage", hvor der var en livlig trafik.

Jeg har været på Usenet siden 1997, da vi fik forbindelse
til nettet for første gang - det var via et 1.44-modem, og
konen brokkede sig hver gang telefonen var optaget.

Det blev hurtigt til en ISDN-linje med to numre, så var
der ingen problemer, andet end hastigheden.

Nu har vi fibernet på 60/60.

> Hvor er alle disse brugere forsvundet hen? Hvilke løsninger
> bruger de i stedet for?

Jeg bruger i dag mere tid på facebook-grupper, jeg er
medlem af flere mad-, sprog-, og pc-support-grupper.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Kurt Hansen

Den 31/12/14 21.59, skrev Allan Vebel:

> Jeg bruger i dag mere tid på facebook-grupper, jeg er
> medlem af flere mad-, sprog-, og pc-support-grupper.

Saxet fra min toppost:

Carl Drud

Kurt Hansen <ku...@invalid.dk> writes:

> Jeg kender f.eks. ingen sider, portaler eller Facebooksider, hvor emnet
> HTML/CSS diskureres og for den sags skyld heller ikke Mac.

Århh der er da lidt:
https://www.google.dk/#q=html%2Fcss+forums

> [...]
> og at de ikke kan finde ud af at sættes deres Outlook op til
> nyhedsgrupper, eller er det den grasserende massepsykose om at Fjæset er

Facebook er ved at være old school. Instagram, Snapchat.

Jeg synes også usenet er perfekt.

--
Carl

Kurt Hansen

Den 01/01/15 kl. 15.55 skrev Carl Drud:

> Århh der er da lidt:
> https://www.google.dk/#q=html%2Fcss+forums

Yap og jeg har da heller ingen problemer med at skrive GB'sk, men det
var nu værdige afløsere for de DANSKE Usenetgrupper jeg havde i tankerne.

> Facebook er ved at være old school. Instagram, Snapchat.

Jo værre bli'r det da :-(

Jesper Juul-Mortensen

On Wed, 31 Dec 2014 15:33:53 +0100, Kurt Hansen <ku...@invalid.dk>
wrote:

>Jeg undrer mig over denne udvikling. Jeg har været på Usenet i mange år
>og husker "de gode gamle dage", hvor der var en livlig trafik.

Jeg har samlet indlæg fra usenet siden 2004, til brug for lidt
statistik, som desværre aldrig helt blev til noget.

Antal indlæg i dk.*:
2004: 1.041.640
2005: 1.191.897
2006: 988.992
2007: 800.927
2008: 605.473
2009: 451.290
2010: 308.271
2011: 230.564
2012: 162.730
2013: 84.831
2014: 60.195

Det er gået hastigt ned ad bakke.

/Jesper

Niels P Sønderskov

Den 01/01/15 kl. 19.16 skrev Jesper Juul-Mortensen:
Kurt Hansen kan vist slutte dette år med sidste indlæg før vi lukker og
slukker.

--
Niels P Sønderskov

Erik Olsen

Det tror jeg ikke.

Ivan V. Klattrup

Den Thu, 01 Jan 2015 19:16:19 +0100 skrev Jesper Juul-Mortensen:

> Antal indlæg i dk.*:
> 2004: 1.041.640 2005: 1.191.897 2006: 988.992 2007: 800.927 2008:
> 605.473 2009: 451.290 2010: 308.271 2011: 230.564 2012: 162.730 2013:
> 84.831 2014: 60.195

Er det med eller uden dk.binaer* ?
Hvis det er med kunne jeg godt tænke mig at se statistik uden dk.binaer*

Jesper Juul-Mortensen

On 02 Jan 2015 13:02:38 GMT, "Ivan V. Klattrup"
<ivan.k...@gmail.com> wrote:

>Er det med eller uden dk.binaer* ?
>Hvis det er med kunne jeg godt tænke mig at se statistik uden dk.binaer*

Det er uden dk.binaer.*, hvilket jeg måske burde have nævnt :)

Kilden er primært Sunsite/dotsrc.

/Jesper

Niels P Sønderskov

Den 02/01/15 kl. 11.13 skrev Erik Olsen:
Forsøgte mig med en simpel trendlinje på Jespers data, men hvis grafen
viser sig at nærme sig nul asymptotisk, kan der måske gå ti år mere.

--
Niels P Sønderskov

Allan Vebel

Kurt Hansen skrev:

> Jeg undrer mig over denne udvikling. Jeg har været
> på Usenet i mange år og husker "de gode gamle dage",
> hvor der var en livlig trafik.

Kan det tænkes at Usenet bare skal opgraderes så det
kan det samme som på andre sociale medier?

På Facebook kan man for eksempel:

1. Lægge billeder ud
2. Slette et indlæg eller en tråd
3. Rette i egne indlæg, hvis man skriver forkert

På Usenet kan man ikke den slags, indlæg bliver liggende
i årevis, de er Google-søgbare - det er de kun i åbne grupper
på Facebook, og derfor søger mange til små lukkede af
slagsen - her kan de have en hyggelig sludder, lægge billeder
ud af deres nytårsmiddag og meget andet.

Jeg tror på at den slags har en stor indflydelse, Usenet er
blevet for gammeldags i forhold til det nye.

Om der kan laves om på det, ved jeg ikke, men der er da
noget at tænke over, ikke?

Klaus D. Mikkelsen

Allan Vebel skriver:

> Om der kan laves om på det, ved jeg ikke, men der er da
> noget at tænke over, ikke?

Jo, folk er super egoistiske, vil kun hyggensakke i små lukede grupper
og vil ikke stå ved det de har skrevet, så de vælger enten at slette
hvad de har skrevet, eller lægger det på en lukket gruppe.

Lad os da endeligt beholde guldkornene for os selv, så dem der om en
måned har samme problem endnu engang kan spørge om det samme, frem for
at have en godt datagrundlag at søge i (nu der var tale om HTML/CSS
grupperne).

Facebook er "mig og mine venner" og "se mig, se mig".

Klaus
Forum om modeltog og tog i 1:1: http://www.baneforum.dk

Bertel Lund Hansen

Allan Vebel skrev:

> Kan det tænkes at Usenet bare skal opgraderes så det
> kan det samme som på andre sociale medier?

Nej, det kan ikke tænkes. Hvis det bare kan det samme, hvad skal
vi så med det?

Usenets styrke er enkelhed og åbenhed.

> På Facebook kan man for eksempel:

Så er det nok der man skal hen hvis det er det man vil. Der er
ingen grund til at duplikere Facebook - ud over at prøve at score
nogen af reklamekronerne.

--
Bertel
bertel.lundhansen.dk fiduso.dk

Carl Drud

"Allan Vebel" <sp...@do.not> writes:

> [...]
> 2. Slette et indlæg eller en tråd
> 3. Rette i egne indlæg, hvis man skriver forkert
>
> På Usenet kan man ikke den slags, indlæg bliver liggende

Du kan da slette egne indlæg(¹). Du kan også rette indlæg(¹).

(¹) Nogen kan dog have hentet indlægget.

Hvis du ikke vil have dine indlæg kan søges på Google, så brug

--
Carl

Carl Drud

"Allan Vebel" <sp...@do.not> writes:

> [...]
> 2. Slette et indlæg eller en tråd
> 3. Rette i egne indlæg, hvis man skriver forkert
>
> På Usenet kan man ikke den slags, indlæg bliver liggende

Du kan da slette egne indlæg(¹). Du kan også rette egne indlæg(¹).

Niels P Sønderskov

[...]

Message has been deleted

Carl Drud

Thomas Corell <nospami...@dum.dk> writes:

> [Quoted text removed due to X-No-Archive]

Men Google efterkommer (efter 6 dage bliver indlægget fjernet).

--
Carl

Steen

On 2015-01-02 23:35:31 +0000, Klaus D. Mikkelsen said:

> Facebook er "mig og mine venner" og "se mig, se mig".

Ikke enig.
Jeg bruger Facebook til mine fritidsinteresser, og er bla. medlem af
diverse grupper.
En gruppe har tusindvis af medlemmer, en livlig trafik, og de flere er
fuldstædigt fremmede overfor hinanden. Man skal bare lede efter de gode
vandhuller på Facebook
--
Steen

Ivan V. Klattrup

Den Sat, 03 Jan 2015 00:35:31 +0100 skrev Klaus D. Mikkelsen:

> Facebook er "mig og mine venner" og "se mig, se mig".

Noget af det samme eksisterer på usenet, f.eks. når nogle brugere mener
deres navn er en så vigtig del så det skal ses i hver meddelelse, selvom
det er ligegyldigt for andre.

Kurt Hansen

Den 11/01/15 kl. 10.22 skrev Ivan V. Klattrup:
Njarh ... Selv om jeg ikke kender "Ivan Klattrup" på nogen måder, giver
det mig en vis tryghed (indbildt naturligvis). At kommunikere helt
anonymt forekommer mig at være lidt sterilt.

Ivan V. Klattrup

Den Sun, 11 Jan 2015 13:08:13 +0100 skrev Kurt Hansen:

> Njarh ... Selv om jeg ikke kender "Ivan Klattrup" på nogen måder, giver
> det mig en vis tryghed (indbildt naturligvis).

Jeg fik ikke formuleret mig korrekt, når ens navn står i header er der
ingen grund til også at skrive det i en meddelelsestekst hvor elementer
ikke sådan lige lader sig skjule, signaturer er nemme at skjule med
ordenlige newsreaders. Dermed er der nogen der har et behov for deres "Se
mig" på usenet også når de har et behov for at skrive deres navn på en
dobbeltkonfekt måde.

Klaus D. Mikkelsen

"Ivan V. Klattrup" skriver:

> Dermed er der nogen der har et behov for deres "Se
> mig" på usenet også når de har et behov for at skrive deres navn på en
> dobbeltkonfekt måde.

Nogen "underskriver" sine indlæg, for at personliggøre deres indlæg. Der
står intet i netiketten eller retningslinjer for signaur, hvad der skal
stå hvor.

At du så har en torn i øjet over det, behøves ikke at gøre det til en
"se mig" ting.

Erik Olsen

Jeg foretrækker at indlæg indeholder en signatur med afsenders navn.

jama

"Bertel Lund Hansen" <gade...@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
Til dette kan jeg kun sige, jeg er 100% enig. Godt det ikke er, eller bare
ligner en afblegning af Facebook, nej News Grupperne er helt OK. selvom det
er lidt sørgeligt, at de ikke benyttes så meget mere. Jeg har selv undret
mig over, hvor lidt trafik der er, jeg bruger dem tit når jeg løber ind i et
problem og så lige spørge, hvordan klare jeg dette. Og folk er hurtige, til
at svare, så det er lidt sørgeligt, at De måske om føje år er helt VÆK.
Måske er de unge ikke til News Gr. De skal ha noget med lidt mere fart fest
og faver, og så helst uafbrudt.

Erik Olsen

jama wrote:
> [...]
> De måske om føje år er helt VÆK. Måske er de unge ikke til News Gr.
> De skal ha noget med lidt mere fart fest og faver, og så helst

Jeg er også enig. Jeg har gennem tiden forsøgt at hjælpe hvem der havde
behov og spurgte, og jeg har selv fået megen hjælp her i de danske
nyhedsgrupper på usenet.

Flytningen af trafikken fra usenet til facebook kan jeg genfinde andre
steder, f. eks fra usenet-grupperne til webbaserede fora for jergnbaner
og modeljernbaner. Samlet set er trafikke steget mange gange, og det er
selvfølgelig glædeligt, men også sørgeligt for nostalgikere som mig.

Om det skyldes vanskeligheder med opsætning af en nyhedslæser eller at
nyhedsgrupperne er text-only, ved jeg ikke, men jeg tænker mit i den
sammenhæng.

Jeg håber der vil være liv i danske nyhedsgrupper i lang tid endnu.

Bo M Mogensen

Den 03-01-2015 kl. 00:35 skrev Klaus D. Mikkelsen:
> [...]
> og vil ikke stå ved det de har skrevet, så de vælger enten at slette
> hvad de har skrevet, eller lægger det på en lukket gruppe.

jeg synes nu det er meget praktisk hvis der er en man ikke gider se på
så blokere man vedkomende også kan man ikke selv se dem og de kan ikke
se en

> Facebook er "mig og mine venner" og "se mig, se mig".

det kommer nu an på hvad for grupper man er med i ... jeg kender manger
seriøse grupper der er selvf også et læs af dem du skriver om

Bo M Mogensen

Den 31-12-2014 kl. 15:33 skrev Kurt Hansen:
> Hvor er alle disse brugere forsvundet hen? Hvilke løsninger bruger de i
> stedet for?

Facebook ..

Bo M Mogensen

Den 03-01-2015 kl. 08:49 skrev Bertel Lund Hansen:

> Usenets styrke er enkelhed og åbenhed.

jo jo men der er er bare meget få tilbage der bruger det om 2 år er der
sikker flere grupper ind bruger

> Så er det nok der man skal hen hvis det er det man vil. Der er
> ingen grund til at duplikere Facebook - ud over at prøve at score
> nogen af reklamekronerne.

hvis man bruger Firefox så er der mulighed for at stort set slå alle
reklamer fra ikke bare der men alle steder ..

Bertel Lund Hansen

Rado skrev:

> Og nul censur - medmindre man poster noget ulovligt, men selv da er
> det vist sjældent der bliver gjort noget, ellers var Giganews et al
> nok gået nedenom og hjem for længe siden.

En udbyder har ikke pligt til at overvåge trafikken. Han skal
blot gribe ind hvis han bliver opmærksom på noget ulovligt. Det
gælder i al almindelighed.

Erik Olsen

Rado wrote:

> Mon ikke det også skyldes at der er mange - især nyere internettere -
> der simpelthen ikke ved at Usenet eksisterer. Man hører jo heller
> aldrig om det i medierne - her er det altid Facebook osv. der bliver
> omtalt.

Nyere bruger kender måske ikke usenet, men der findes mange i de
webbaserede fora jeg kender, som selv har været på usenet for 10 år
siden. Pudsigt nok bliver nogle af de mest aktive brugere holdt frem som
årsag til at folk er forsvundet, bl. a. jeg selv, men også folk som
Bertel.

Man kan undre sig over dette, netop fordi usenet har været fri for
moderation og censur (undtagen i de få modererede grupper som ikke
overlevede) i modsætning til de nyere webbaserede fora.

Når jeg ser og hører om sprogbrug og praksis i de såkaldte sociale
medier, synes jeg at vi var lammefromme selv når det gik hedest til. Der
er i hvert fald ingen som har begået selvmord efter at have deltaget på
usenet.

Bertel Lund Hansen

Rado skrev:

> [...]
> der simpelthen ikke ved at Usenet eksisterer. Man hører jo heller
> aldrig om det i medierne - her er det altid Facebook osv. der bliver

Jo, det tror jeg. I ganle dage kunne man slet ikke få en
opkobling uden at blive opmærksom på usenets eksistens.

Jørgen.Andersen.

> [...]
> der simpelthen ikke ved at Usenet eksisterer. Man hører jo heller
> aldrig om det i medierne - her er det altid Facebook osv. der bliver

Til det kan jeg kun sige, at det er helt sikkert rigtigt.
Nå jeg taler med en af vennerne, der f.eks. har fået et PC problem, som de
ikke kan klare, siger jeg, hvorfor ikke bruge dinne News Grupper og spørg
der. Og så viser det sig, at mange ikke aner, hvad News Grupperne er? Så
fortæller jeg, at det er der, hvor de kan få hjælp, uden det koster noget.
Mange aner ikke, at deres Internet udbyder har News Grupper, det kan måske
hænge sammen med, at ikke alle bruger Windows mails programmer, når de
opretter en mail konto. Flere bruger derimod Google, til at få en mail
konto, det er også fint nok, men hos Google er det ikke lige til at se, at
der er også er News Grupper. Bruger man Windows og f,eks OutlookExpres mail
eller en af deres andre mail programmer, så ser man lettere, at når man
opretter en mail konto, kan man også kan oprette en News konto samme sted.
Dette er måske lige groft nok sagt, om hvorfor mange ikke kender News, men
jeg har opdaget, at nogle af vennerne, der har en mail konto hos Google, ja
de ved ikke, at de også kan oprette en News konto hos samme?.

Jørgen

"Jørgen.Andersen." <30...@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> navne3=) af allngews, men jeg har opdaget, at nogle af vennerne, der har
> en mail konto hos Google, ja de ved ikke, at de også kan oprette en News

PS. Lige for en ordens skyld.
Jeg har kommt til at bruge Jørgen Andersen og ikke jama(som er en
sammentræknig af alle mine navne) i Bruger oplysning, det var en lille
forglemelse og bestemt ikke for at få en anden identitet. Så meget har jeg
heller ikke kvajet mig, at det skulle være grunden. et lille ha ha.
sorry

Bertel Lund Hansen

Jørgen.Andersen. skrev:

> Mange aner ikke, at deres Internet udbyder har News Grupper,

Det har de heller ikke (længere). Vi kører på diverse newsservere
som er uafhængige af udbydere.

Jørgen. Andersen. " jama"

"Bertel Lund Hansen" <gade...@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
Hvad mener du, har TDC, som jeg har, ikke News Grupper længere, eller tænker
jeg på noget andet?

Herluf Holdt, 3140

Jørgen. Andersen. " jama" skrev:

> Hvad mener du, har TDC, som jeg har, ikke News Grupper
> længere, eller tænker jeg på noget andet?

Jeg bruger for tiden tre newsservere. Som TDC-kunde har
jeg brugt »news.inet.tele.dk« i alle mine godt 13 gode år
på usenet.

Samtidig bruger jeg også »news.dotsrc.org« og
»news.eternal-september.org«. Hvis der en sjælden
gang er problemer på en af dem, er det nemt at hente
nogle grupper over på en anden.

--
Herluf :·) Mine "knipserier" på Panoramio:
http://www.panoramio.com/user/7589463

Bertel Lund Hansen

Jørgen. Andersen. " jama" skrev:

> Hvad mener du, har TDC, som jeg har, ikke News Grupper længere,
> eller tænker jeg på noget andet?

Okay, jeg troede også de havde lukket ned for usenet. Det har
alle de andre udbydere.

--
Bertel
bertel.lundhansen.dk fiduso.dk

Klaus D. Mikkelsen

"Jørgen.Andersen." skriver:

> Flere bruger derimod Google, til at få en mail
> konto, det er også fint nok, men hos Google er det ikke lige til at se

groups.google.dk?

For øvrigt er TDC vel nærmest den eneste ISP efterhånden der har en
newsserver?

Leif Neland

Klaus D. Mikkelsen kom med følgende:
> "Jørgen.Andersen." skriver:

> groups.google.dk?

Ulempen er at mange google-news-brugere ikke ser datoen på de indlæg,
der svares på, så der kommer "svar" på flere år gamle indlæg.

Leif

--
Je suis Charlie

Jørgen. Andersen. " jama"

"Herluf Holdt, 3140" <herlufho...@privat.dk> skrev i en meddelelse
OK.
Jeg er med, jeg må ha sovet i timen.
"SORRY", at jeg også svare så sent.
Men det er da godt, at vi stadig kan bruge News, hvor skulle jeg ellers gå
hen og hente hjælp, når noget går i udu.
Og så er det enda en ganske gratis hjælp.
Tak