Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Skidtpost fra Tidsskriftet Budstikken (Modermålskredsen)?

0 views
Skip to first unread message

Klaus Alexander Seistrup

unread,
Mar 10, 2008, 11:46:14 AM3/10/08
to
Hej gruppe

Er der andre end mig der har modtaget skidtpost fra Tidsskriftet
Budstikken (Modermålskredsen)? Jeg har en formodning om at det er
sendt til en adresse høstet her i dk.kultur.sprog.

Brevhoved:

#v+
Received: by 10.66.232.19 with SMTP id e19cs409941ugh;
Mon, 10 Mar 2008 08:00:06 -0700 (PDT)
Received: by 10.86.27.9 with SMTP id a9mr6637650fga.62.1205161205788;
Mon, 10 Mar 2008 08:00:05 -0700 (PDT)
Return-Path: <budst...@modersmaalet.dk>
Received: from webmail-out.one.com (webmail-out.one.com [91.198.169.17])
by mx.google.com with ESMTP id l12si8190568fgb.8.2008.03.10.08.00.05;
Mon, 10 Mar 2008 08:00:05 -0700 (PDT)
Received-SPF: neutral (google.com: 91.198.169.17 is neither permitted nor denied by best guess record for domain of budst...@modersmaalet.dk) client-ip=91.198.169.17;
Authentication-Results: mx.google.com; spf=neutral (google.com: 91.198.169.17 is neither permitted nor denied by best guess record for domain of budst...@modersmaalet.dk) smtp.mail=budst...@modersmaalet.dk
Received: from atmail.b-one.net (atmail.b-one.net [195.47.247.221])
by webmail-out.one.com (Postfix) with ESMTP id DD6AB200C7B9;
Mon, 10 Mar 2008 15:40:18 +0100 (CET)
Received: by atmail.b-one.net (Postfix, from userid 33)
id B46B5A2; Mon, 10 Mar 2008 15:40:17 +0100 (CET)
Content-Disposition: inline
Content-Transfer-Encoding: binary
Mime-Version: 1.0
From: Modersmålskredsen <budst...@modersmaalet.dk>
To: budst...@modersmaalet.dk;
Subject: Nyhedsbrev
Reply-To: budst...@modersmaalet.dk
Content-Type: text/html;
X-Mailer: Webmail from modersmaalet.dk
X-Origin: 217.157.233.55
Message-Id: <20080310144...@atmail.b-one.net>
Date: Mon, 10 Mar 2008 15:40:17 +0100 (CET)
#v-

X-FUT: dk.admin.netmisbrug

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Jørgen Grandt

unread,
Mar 10, 2008, 12:49:10 PM3/10/08
to
Klaus Alexander Seistrup skrev bl.a.:

> Er der andre end mig der har modtaget skidtpost fra Tidsskriftet
> Budstikken (Modermålskredsen)?

Ja, jeg har også fået sådan en. Har endnu ikke haft lyst til at læse
den.

> Jeg har en formodning om at det er sendt til en adresse høstet her i
> dk.kultur.sprog.

Mon ikke snarere det er spamming med automatisk udsendelse til
mailadresser fundet på private websites? Mit eksemplar af udsendelsen
modtog jeg nemlig i min webske aarhusmail-indbakke, og den fremgår vist
ikke af usenetgrupper.

--
Mvh.: Jørgen Grandt - alias www.nyrnberggaarden.dk

Carl Drud

unread,
Mar 10, 2008, 1:10:07 PM3/10/08
to
Klaus Alexander Seistrup <kl...@seistrup.dk> writes:

> Er der andre end mig der har modtaget skidtpost fra Tidsskriftet
> Budstikken (Modermålskredsen)? Jeg har en formodning om at det er
> sendt til en adresse høstet her i dk.kultur.sprog.

Har fået den, men er ikke aktiv i d.k.s.

--
Carl

Klaus Alexander Seistrup

unread,
Mar 10, 2008, 1:22:20 PM3/10/08
to
Jørgen Grandt skrev:

>> Er der andre end mig der har modtaget skidtpost fra Tidsskriftet
>> Budstikken (Modermålskredsen)?
>
> Ja, jeg har også fået sådan en. Har endnu ikke haft lyst til at
> læse den.

Den opfordrer til at man bestiller tidsskriftet, så det må anses for
at være decideret skidtpost, og man kan med fordel sende en kopi til
dansk{hos}spamklage{prik}dk [¹]. Så ka' Bustikken lær' det!

>> Jeg har en formodning om at det er sendt til en adresse høstet
>> her i dk.kultur.sprog.
>
> Mon ikke snarere det er spamming med automatisk udsendelse til
> mailadresser fundet på private websites?

Det kan være at du har ret.

Rune Zedeler

unread,
Mar 10, 2008, 1:42:01 PM3/10/08
to
Klaus Alexander Seistrup skrev:

> Er der andre end mig der har modtaget skidtpost fra Tidsskriftet
> Budstikken (Modermålskredsen)?

Jeg har også fået den.
Jeg gættede umiddelbart på, at de havde høstet adresserne fra fidusos
medlemsliste - og det ser også ud til at passe med Jørgens
aarhusmail-adresse.

-Rune

Klaus Alexander Seistrup

unread,
Mar 10, 2008, 2:07:43 PM3/10/08
to
Rune Zedeler skrev:

> Jeg gættede umiddelbart på, at de havde høstet adresserne fra
> fidusos medlemsliste - og det ser også ud til at passe med Jørgens
> aarhusmail-adresse.

Det lyder som en rimelig antagelse.

Bertel Lund Hansen

unread,
Mar 10, 2008, 3:10:42 PM3/10/08
to
Klaus Alexander Seistrup skrev:

> Det lyder som en rimelig antagelse.

Skal der stå noget om Fidusos holdning til spam på den side hvor
man kan slå medlemmer og mange adresser op?

http://fiduso.dk/?page=medlemmer

Jeg har lige lagt et link nederst til siden med forklaring, men
er det nok?

Jeg har i øvrigt ikke selv modtaget omtalte mail (endnu?).

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/

Jørgen Grandt

unread,
Mar 10, 2008, 3:28:13 PM3/10/08
to
Rune Zedeler skrev bl.a.:

> Jeg gættede umiddelbart på, at de havde høstet adresserne fra fidusos
> medlemsliste - og det ser også ud til at passe med Jørgens
> aarhusmail-adresse.

Ja, så er det måske der de har fået fidusen.

--
Mvh.: Jørgen Grandt - www.stornotime.dk

Klaus Alexander Seistrup

unread,
Mar 10, 2008, 3:36:27 PM3/10/08
to
Bertel Lund Hansen skrev:

> Skal der stå noget om Fidusos holdning til spam på den side
> hvor man kan slå medlemmer og mange adresser op?
>
> http://fiduso.dk/?page=medlemmer
>
> Jeg har lige lagt et link nederst til siden med forklaring,
> men er det nok?

Det vil måske være en god idé udtrykkeligt at skrive at data fra
opslag ikke må benyttes til udsendelse af skidtpost.

Jeg har et ændringsforslag: Som det er nu, kan man undlade at ind-
taste nogen søgekriterier, og få oplysninger om alle 1652 medlemmer
på én side ved at vælge "alle" i menuen. Herefter er det en smal
sag at udtrække emailadresser og tilhørende navne. Enten bør man
droppe "Alle" i menuen, eller osse kræve at der indtastes mindst 4
tegn (svarende til fx et årstal eller et postnummer) i et af søge-
felterne.

> Jeg har i øvrigt ikke selv modtaget omtalte mail (endnu?).

Måske er "spam" blevet slettet fra adressen, så emailen er blevet
sendt til uno eller unoo?

Bertel Lund Hansen

unread,
Mar 10, 2008, 3:50:37 PM3/10/08
to
Klaus Alexander Seistrup skrev:

> Det vil måske være en god idé udtrykkeligt at skrive at data fra
> opslag ikke må benyttes til udsendelse af skidtpost.

Okay.

> Jeg har et ændringsforslag: Som det er nu, kan man undlade at ind-
> taste nogen søgekriterier, og få oplysninger om alle 1652 medlemmer
> på én side ved at vælge "alle" i menuen. Herefter er det en smal
> sag at udtrække emailadresser og tilhørende navne. Enten bør man
> droppe "Alle" i menuen, eller osse kræve at der indtastes mindst 4
> tegn (svarende til fx et årstal eller et postnummer) i et af søge-
> felterne.

Jeg har droppet "Alle" selv om der vist er én der vil savne
muligheden. Jeg har også skrevet en notits om massepost som står
vises på siden når man åbner den.

> Måske er "spam" blevet slettet fra adressen, så emailen er blevet
> sendt til uno eller unoo?

Jeg bruger ikke stjernealias. Det burde nu (efter nogle
ændringer) være muligt for mig i fremtiden at se om listen er
blevet misbrugt.

Klaus Alexander Seistrup

unread,
Mar 10, 2008, 4:11:04 PM3/10/08
to
Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg har droppet "Alle" selv om der vist er én der vil savne
> muligheden.

(To, hvis vi medregner spammeren, Arild Hald Kierkegaard, fra
Budstikken, men han har formodentlig allerede en kopi af alle
adresser.)

Jeg kan stadig se "Alle" herfra.

> Jeg har også skrevet en notits om massepost som står
> vises på siden når man åbner den.

Det ser fint ud.

> Jeg bruger ikke stjernealias. Det burde nu (efter nogle
> ændringer) være muligt for mig i fremtiden at se om listen
> er blevet misbrugt.

Ok.

Bertel Lund Hansen

unread,
Mar 10, 2008, 4:27:39 PM3/10/08
to
Klaus Alexander Seistrup skrev:

> Jeg kan stadig se "Alle" herfra.

Prøv at genhente siden.

Rune Zedeler

unread,
Mar 10, 2008, 4:31:09 PM3/10/08
to
Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg har droppet "Alle" selv om der vist er én der vil savne
> muligheden.

Det virker fjollet.
Man kan få masser af værktøjer, der automatisk følger flere links og
hæster adresserne på undersiderne.

At fjerne "alle" er primært til gene for almindelige brugere - ikke for
spammere.

-Rune

Klaus Alexander Seistrup

unread,
Mar 10, 2008, 4:43:39 PM3/10/08
to
Bertel Lund Hansen skrev:

>> Jeg kan stadig se "Alle" herfra.
>
> Prøv at genhente siden.

Det havde jeg gjort flere gange umiidelbart inden jeg skrev at jeg
stadig kunne se "Alle". Men den er væk nu.

Klaus Alexander Seistrup

unread,
Mar 10, 2008, 4:48:24 PM3/10/08
to
Rune Zedeler skrev:

> Man kan få masser af værktøjer, der automatisk følger flere
> links og hæster adresserne på undersiderne.

Kunne det så være en mulighed at kræve at man indtaster mindst ét
søgeord (af en hvis længde, fx 3-4 tegn), så kan ikke har mulighed
for at skaffe sig en fuldstændig liste i ét hug?

Eller kunne man bruge captcha [¹] for at bremse botter (det ville
nok stadig ikke ha' forhindret Arild Hald Kierkegaard i at høste
alle emails)?

Mvh
Klaus

[¹] Fx fra http://recaptcha.net/

3140 Abildgaard

unread,
Mar 10, 2008, 8:06:07 PM3/10/08
to
Klaus Alexander Seistrup wrote:
> Er der andre end mig der har modtaget skidtpost fra Tidsskriftet
> Budstikken (Modermålskredsen)? Jeg har en formodning om at det er
> sendt til en adresse høstet her i dk.kultur.sprog.
>
Ditto.
vh/Torben


Kurt Lund

unread,
Mar 11, 2008, 8:59:52 AM3/11/08
to
Klaus Alexander Seistrup wrote:
> Er der andre end mig der har modtaget skidtpost fra Tidsskriftet
> Budstikken (Modermålskredsen)? Jeg har en formodning om at det er
> sendt til en adresse høstet her i dk.kultur.sprog.

Jep. Også her. Men adresserne er vist høstet på Fidusos sider som foreslået
af Rune.
Det ser ud som om nogen har været hurtige: "This site has been suspended."

--
Kurt Lund


Klaus Alexander Seistrup

unread,
Mar 11, 2008, 9:42:59 AM3/11/08
to
Kurt Lund skrev:

> Det ser ud som om nogen har været hurtige: "This site has
> been suspended."

Ja, det skete allerede i går. Man kan heller ikke sende emails
til nogen adresser på @modersmaalet.dk længere.

P. Larsen

unread,
Mar 12, 2008, 10:10:01 AM3/12/08
to
Jørgen Grandt wrote:
> Rune Zedeler skrev bl.a.:
>
>> Jeg gættede umiddelbart på, at de havde høstet adresserne fra fidusos
>> medlemsliste - og det ser også ud til at passe med Jørgens
>> aarhusmail-adresse.
>
> Ja, så er det måske der de har fået fidusen.

Jeg er ret så sikker på, at de har fået adresserne derfra. Jeg får
sjællent dansk post da jeg bor i USA. Og så vidt jeg ved, at det den
eneste danske website som har min hotmail adresse. Og mine indlæg i
dk.kultur.sprog er "long and far between".

Siden budskabet syntes at være, at vi skal købe et eller andet blad der
handler om sprog ... så er der vist ingen tvivl.

Mvh.
P. Larsen

Rune Zedeler

unread,
Mar 13, 2008, 10:43:21 AM3/13/08
to
Klaus Alexander Seistrup skrev:

> Kunne det så være en mulighed at kræve at man indtaster mindst ét
> søgeord

Jo, men igen, det ville i højere grad være til gene for almindelige brugere.
Jeg vil gerne kunne kigge listen over alle vores medlemmer igennem.
En spammer kan til gengæld hurtigt finde ud af at løbe alle postnumre
igennem og sammenflette resultaterne.

-Rune

Bertel Lund Hansen

unread,
Mar 13, 2008, 11:06:37 AM3/13/08
to
Rune Zedeler skrev:

> Jeg vil gerne kunne kigge listen over alle vores medlemmer igennem.

Er søgemulighederne ikke nok?

Jeg tror ikke rigtigt på din forhærdede spammer i forbindelse med
Fiduso. Vi har ikke været ude for det i de 7 år hjemmesiden har
eksisteret. Det vi har set, er naive sprogfolk der vil sende til
mange medlemmer.

Tænk på at listen engang lå direkte tilgængelig i sin helhed.

I betragtning af hvor sjældent det er sket at folkd har spammet
via listen - og i lyset af den skarpe advarsel jeg nu har anbragt
- er jeg tilbøjelig til at mene at vi godt kan åbne for "Alle"
igen.

Klaus Alexander Seistrup

unread,
Mar 13, 2008, 6:00:02 PM3/13/08
to
Bertel Lund Hansen skrev:

> I betragtning af hvor sjældent det er sket at folkd har spammet
> via listen - og i lyset af den skarpe advarsel jeg nu har anbragt
> - er jeg tilbøjelig til at mene at vi godt kan åbne for "Alle"
> igen.

Det lyder ikke helt forkert.

Mvh,

Rune Zedeler

unread,
Mar 13, 2008, 6:10:14 PM3/13/08
to
Bertel Lund Hansen skrev:

>> Jeg vil gerne kunne kigge listen over alle vores medlemmer igennem.
>
> Er søgemulighederne ikke nok?
...

> I betragtning af hvor sjældent det er sket at folkd har spammet
> via listen - og i lyset af den skarpe advarsel jeg nu har anbragt
> - er jeg tilbøjelig til at mene at vi godt kan åbne for "Alle"
> igen.

Jeg forstår ikke - jeg synes du modsiger dig selv.
Hvis du vil åbne for "alle" igen er dit spørgsmål irrelevant.

-Rune

0 new messages