Nur deryasından damlalar (07.06.2024)

Erhan Patlak

Jun 7, 2024, 8:07:55 AMJun 7

Eski harb-i umumiden biraz evvel, ben Van'da iken bazı dindar ve müttaki zatlar yanıma geldiler. Dediler ki: "Bazı kumandanlarda dinsizlik oluyor, gel bize iştirak et. Biz bu reislere isyan edeceğiz."

Ben de dedim: "O fenalıklar ve o dinsizlikler, o gibi kumandanlara mahsustur. Ordu onun ile mes'ul olmaz. Bu Osmanlı ordusunda belki yüz bin evliya var. Ben bu orduya karşı kılınç çekmem ve size iştirak etmem." O zatlar benden ayrıldılar, kılınç çektiler, neticesiz Bitlis hadisesi vücuda geldi. Az zaman sonra, harb-i umumi patladı. O ordu, din namına iştirak etti, cihada girdi. O ordudan yüz bin şehidler evliya mertebesine çıkıp beni o davamda tasdik edip kanlarıyla velayet fermanlarını imzaladılar.

(Bediüzzaman Said Nursi – 14. Şuadan)

Lügatler

Belki :bilakis, aslında

Cihad :savaş, harp

Dava :takip edilen fikir, iddia

Din : İman ve amel mevzuu olarak insanlara Cenab-ı Hak tarafından teklif olunan Hak ve hakikat kanunlarının hey'et-i mecmuasıdır.

Dindar :dinine bağlı, dine sahip çıkan

Evliya :veliler, Allah dostları

Evvel :ilk önce

Fenalık: kötülük

Ferman :emir,tebliğ, buyruk

Hadise:olay, vaka

Harb-i umumi :dünya savaşı

İmza : Kendi ismini veya kendine ait bir işareti, kendisinin kabullenerek yazması

İsyan : İtaatsizlik. Emre karşı gelmek. Ayaklanmak.

İştirak :ortak olmak, ortaklık etmek

Kumandan :orduyu, birliği idare ve sevk eden

Mahsus :hususi, ayrılmış, tayin edilmiş, özel

Mertebe :derece, kademe

Mes’ul :sorumlu, yaptığı işlerden hesap vermek zorunda olan

Müttaki : takvâ ehli; Allah’tan korkup emir ve yasaklarını titizlikle uygulayan kimse

Netice :sonuç, son, gaye, semere, hülâsa, özet

Reis :baş, başkan

Şehid : Allah (C.C.) yolunda canını feda eden müslüman

Şua :ışık, parıltı

Tasdik :doğrulamak, kabul etmek

Velayet :velilik, dervişlik

Vücud: beden, varlık, var olmak