harrastelua

3 views
Skip to first unread message

Antti Haarto

unread,
Jun 16, 2026, 11:41:10 PM (5 days ago) Jun 16
to Dipteralista
Huomenta,

Tänä vuonna harrastusaktiivisuuteni kärpästen osalta on ollut hyvin vaatimatonta.
Viime viikolla etsin sentään jo sviippaushaavini esiin, sekin kesti, kun sitä ei meinannut löytyä. Lähes ainoa keräilyaktiviteettini onkin ollut yksi kotipihan malaise. Siinä on tänä keväänä ollut n. 20 kertainen yksilömäärä viime kevääseen verrattuna. Silti yksilömäärä jäi n. viidesosaan vanhoista hyvistä ajoista.
Määritin eilen malaiseen menneet jaksolta 15.5.-9.6.2026 ja siellä oli muutamia mukavia pikkukärpäsiä:
Veruanus oldenbergi
Clusiodes freyi
Minilimosina bicuspis 
ja ehkäpä parhaimpina löytöinä
Minilimosina vixa
Meoneura atoma

Ehkäpä kärpäskesä käynnistyy toden teolla ensi viikolla, kun Iiron kanssa lähdetään kiertämään Suomea. Seuraavaksi jatkamaan kesän pääprojektia, katon huoltoa.

Hyvää kesää kaikille t. Antti




Ei viruksia.www.avast.com

Kaj Winqvist

unread,
Jun 17, 2026, 1:45:11 AM (5 days ago) Jun 17
to Antti Haarto, Dipteralista
Huomenta,

Olihan tuossa Antin listassa muutama todellakin merkittävä löytö ja jopa Varsinais-Suomelle uusikin laji.

Minusta toukokuu-kesäkuun alku 2026 oli keräilyn kannalta mukava, kun aina yleensä vielä viiikonlopun päiviin osuivat parhaat säätkin, ja näin ollen ahkerasti mökkeiltiin Satavassa. Sieltäkään ei jatkuvasti enää irtoa uutta tahi merkittävää kun vähän jo suurin haavimishuuma on minullakin vuosien saatossa rauhoittunut. Mutta olen laskeskellut, että kuitenkin 11 uutta Satava-lajia on jo tullut ja 1600:n lajiluku saarelta on muutaman päässä. Yksi maalle uusi ehdokaskin olisi noiden seassa heimosta Pipunculidae. Lisäksi olen hieman etsiskellyt niukasti havaittuja uhex-heimojen lajeja vanhoilta paikoiltaan.

Kävin myös Someron Rekijokilaaksossa, ja mitä mökin hyllyssä näinkään 25 vuoden takaa, vanhan selvityksen alueelta vuodelta 2000. jossa muun muassa herra Antti Haarto ilmoittelee itsellenikin jo tutulta Talvisillan laitumelta useita lantalajeja:). Hyvin nostalgista, ja onpa noista päivistä jo aikaa vierähtänyt...!!

Mutta palaillaan noihin kesän kohokohtiin joskus tarkemmin, kunhan kokonaiskuva hahmottuu paremmin.

Onnea teille Iiron kanssa megakiertueeseen!

Kaj


--
Sait tämän viestin, koska olet tilannut seuraavan Google-ryhmän: Dipteralista.
Jos haluat perua tämän ryhmän tilauksen ja sen sähköpostiviestien vastaanottamisen, lähetä sähköpostia osoitteeseen dipteralista...@googlegroups.com.
Voit katsoa keskustelun osoitteessa https://groups.google.com/d/msgid/dipteralista/CABZu0Q04%3D6j-4a0WeXMu%2Bgqt7029mLnYqvVMKHKJ9Cmd2GywCg%40mail.gmail.com.
Reply all
Reply to author
Forward
0 new messages