pluralul la CLDR

Cristian Secară

Poate cineva să traducă în ce constă „CLDR-11577 fix for Romanian 101, etc.” ? Posibil să fi fost ceva greșit cu „101 ouă”, dar nu mă pricep să interpretez acel șir:
https://github.com/unicode-org/cldr/commit/aedd789db89d567a2d8555f510aef3577747ae75

Modificările sunt astea (dar se vede mai clar acolo):

- <pluralRule count="few">v != 0 or n = 0 or n != 1 and n % 100 = 1..19 @integer 0, 2~16, 101, 1001, … @decimal 0.0~1.5, 10.0, 100.0, 1000.0, 10000.0, 100000.0, 1000000.0, …</pluralRule>
+ <pluralRule count="few">v != 0 or n = 0 or n % 100 = 2..19 @integer 0, 2~16, 101, 1001, … @decimal 0.0~1.5, 10.0, 100.0, 1000.0, 10000.0, 100000.0, 1000000.0, …</pluralRule>

Cristian Secară
https://www.secarica.ro

Cristian Secară

În data de Wed, 17 Aug 2022 11:17:49 +0300, Cristian Secară a scris:

> Poate cineva să traducă în ce constă „CLDR-11577 fix for Romanian
> 101, etc.” ? Posibil să fi fost ceva greșit cu „101 ouă”, dar nu mă
> [...]

Are legătură cu o discuție ramificată:
https://github.com/unicode-org/cldr/pull/2282

Dumitru Moldovan

On 08/17/22 11:23:00, Cristian Secară wrote:
> În data de Wed, 17 Aug 2022 11:17:49 +0300, Cristian Secară a scris:

> [...]

Din ce înțeleg de la
https://unicode-org.atlassian.net/browse/CLDR-15255, Daniel Șerbănescu
a intervenit să corecteze formele de plural în acest repo, ceea ce s-a
întâmplat prin acel commit din 2019.

Aveau o formă de plural ce impunea folosirea prepoziției „de” pentru
numeralele 101, 201, șamd. De exemplu: „101 de cai”, 201 de oi”, „301
de ouă”. Formele corecte sunt evident „101 cai”, „201 oi”, „301 ouă”.
Pentru cine are îndoieli, rog să enumere ca în clasele primare: „98 de
cai”, „99 de cai”, „100 de cai”, „101 cai”, „102 cai”, șamd.

De la https://unicode-org.atlassian.net/browse/CLDR-15255, înțeleg că
anul ăsta s-a revenit la forma greșită, în urma intervenției lui Mihai
Niță. Argumentele lui se rezumă în mare la titlul unei opere literare
(„1001 de nopți”) și la faptul că la inventariere se mai omite
prepoziția „de”, de exemplu „101 bucăți”.

Primul argument e subțire, numele consacrate nu se supun regulilor
limbii, de aceea e tolerată de exemplu cacofonia „Ion Luca Caragiale”.
Al doilea e chiar mai străveziu, pentru că la inventariere se omite
prepoziția la toate numeralele, nu doar la 101/201/etc. Se folosește
de exemplu și „99 bucăți” în loc de „99 de bucăți”, cum ar fi corect.

Interesant e că Mihai Niță include (și chiar traduce pentru
nevorbitorii de engleză) un îndrumar al Comisiei Europene care susține
folosirea particulei „de” pentru 101/201/șamd. Plus sfatul unui
lingvist care i-a scris că regula e fără „de” pentru 101/201/șamd și
arată niște excepții ce nu o invalidează per ansamblu. Și totuși alege
să le ignore, urmând niște exemple greșite de pe net…

Dacă e cineva care să-l includă în această discuție, îl rog să o facă,
poate ne lămurește mai bine. Nu i-am găsit adresa de mail.

Cristian Secară

În data de Thu, 15 Sep 2022 15:46:24 +0300, Dumitru Moldovan a scris:

> [...]
> literare („1001 de nopți”) și la faptul că la inventariere se mai
> omite prepoziția „de”, de exemplu „101 bucăți”.

Aia cu 1001 de nopți este o aiureală inventată de cineva (poate de Mihai Niță, dar n-am urmărit atent sau am uitat), pentru că de fapt este sau se spune „o mie și una de nopți”. Dacă s-ar spune „o mie unu nopți”, de-ul ar dispărea de la sine, însă la pronunția titlului în cauză uzanța este cu o mie și una. Pe de altă parte, în limba română reală nu există nicăieri o sută și unu de ouă / o mie și unu de litri / etc.

Pe scurt, acolo este o argumentare tâmpă bazată pe o logică strâmbă, dar nu știu cine poate corecta situația și – mai ales – cum se poate argumenta obiectiv. Acum ceva vreme am încercat cu academia, n-am obținut niciun răspuns concret, dar o să încerc din nou.

Vlad Paval

Se poate argumenta (destul de) obiectiv, cu „Gramatica de naza a limbii
romane” de la Academie, vezi 1.3.4.
IMG_20220916_072022273.jpg
IMG_20220916_072034608.jpg
IMG_20220916_072044461.jpg