ce înseamnă screen (și descreen) într-un program de grafică ? plus încă ceva (la Inkscape)

Cristian Secară

Am în Inkscape șirul ăsta:

The <b>feBlend</b> filter primitive provides different image blending modes, such as screen, multiply, darken and lighten.

Întrebarea unu: ce se înțelege aici prin „screen” ? Știu că la Photoshop sau la programul meu de scaner există „descreen”, dar nu am conștientizat niciodată ce face, de fapt. Mă gândesc că screen o fi inversul lui descreen, dar ce-s amândouă ?

Întrebarea doi: cum formulez asta cu filtrul și cu primitiva ? Mă refer mai ales la ordinea cuvintelor, pentru că primitivele matematice nu sunt materia mea preferată :)

La prima vedere aș zice așa:

Primitiva filtrului <b>feBlend</b> oferă diferite moduri de amestecare a imaginilor, cum ar fi [screen], multiplicare, întunecare și luminare.

Cristian Secară
https://www.secarica.ro

Iosif Fettich

Nu am răspunsuri, dar poate ajută un pic și discuția asta:

https://www.proz.com/kudoz/english-to-romanian/it-information-technology/638127-descreen.html

Numai bine,

Iosif Fettich
> --
> Ați primit acest mesaj deoarece sunteți abonat(ă) la grupul „Diacritice” din Grupuri Google.
>
> Pentru a vă dezabona de la acest grup și pentru a nu mai primi e-mailuri de la acesta, trimiteți un e-mail la adresa diacritice+...@googlegroups.com.
> Pentru a vizualiza această discuție pe web, accesați https://groups.google.com/d/msgid/diacritice/20220111120932.00005d41%40secarica.ro.

Cristian Secară

În data de Tue, 11 Jan 2022 12:16:58 +0200 (EET), Iosif Fettich a scris:

> Nu am răspunsuri, dar poate ajută un pic și discuția asta:
>
> https://www.proz.com/kudoz/english-to-romanian/it-information-technology/638127-descreen.html

Aha. În cazu ăsta poate că termenul de 'screen' o proveni de la aspectul unei imagini pe un ecran de monitor/televizor (screen), unde dacă te uiți sau faci o poză prea de aproape se văd mai bine luminoforii de la tubul cinescop sau LCD decât imaginea în sine, adică oarecum similar cu detaliile acelui raster din pozele de ziar.

Pe baza discuției de la proz, poate aș merge pe rasterizare (respectiv derasterizare dacă/unde ar fi cazul), deși mă întreb dacă nu cumva rasterul ăla de tipar(niță) o avea vreun alt nume consacrat în jargonul tipografic.

Ar fi așa:
Primitiva filtrului <b>feBlend</b> oferă diferite moduri de amestecare a imaginilor, cum ar fi rasterizare, multiplicare, întunecare și luminare.

Varianta cu moarul nu o agreez, pentru că eu știu foarte bine cum poate arăta un moar într-un semnal video de televiziune, unde de obicei este variabil și ca intermitență, și ca formă, și ca poziție și vizual per ansamblu nu este tot aia cu acel raster.