Re: [diacritice] Rezumat pentru diacritice@googlegroups.com - 5 (de) actualizări în Un subiect

Vlad Paul

to diacr...@googlegroups.com
Da, e loc de și mai bine, când am luat-o, acum vreun an, parcă, eram mulțumit că am găsit una cu diacriticile pictate pe taste, erau (și sunt, cred, rara avis) să nu le mai pirogravez eu, că maică-mea se chinuia să le țină minte... Scrie rar, da' voia neapărat cu diacritice.

On Tue, 14 Dec 2021 at 16:38, <diacr...@googlegroups.com> wrote:
Vlad Paul <vlad...@gmail.com>: Dec 13 09:34PM +0200

Asta e, am fost la ai mei azi și bam pozat-o.

Cristian Secară <li...@secarica.ro>: Dec 14 01:56AM +0200

În data de Mon, 13 Dec 2021 21:34:44 +0200, Vlad Paul a scris:

> Asta e, am fost la ai mei azi și bam pozat-o.

Ciudat. Acum 5 ani era mai bine
https://groups.google.com/g/diacritice/c/77t6IUAvaQw/m/Kp65wF07EwAJ

Nu m-ar mira să fi venit vreun dobitoc la Hama România (sau să fi găsit ăia la Hama Germania un dobitoc român căruia să îi fi cerut părerea) care în viața lui să nu fi văzut altceva decât maxim Windows XP.

Ar trebui încercată o reclamație direct la Hama Germania. Nu cred că nemții s-ar abate de la un standard DIN pentru indiferent ce (deși era chestia aia cu niciodată să nu spui niciodată).

Cristi

--
Cristian Secară
https://www.secarica.ro

On Mon, Dec 13, 2021 at 09:34:44PM +0200, Vlad Paul wrote:
>Asta e, am fost la ai mei azi și bam pozat-o.

Bravos, mulțumim! Tre' să recunosc că eram pesimist, toate modelele Hama ce le-am găsit la vânzare, cu fir sau fără fir, erau QWERTZ. Dar multe nu aveau poze cu aranjamentul de taste pentru tastaturile românești. Aceeași problemă există și pe site-ul producătorului: https://ro.hama.com/search?searchMode=1&q=rou. :-/

În fine, precum a remarcat și Cristi Secară, e departe de ce ar trebui să fie și modelul ăsta QWERTY de la Hama.

Apropo, pentru tastatura românească QWERTY Genius, ignorând plasamentul în stil ISO al tastei „” ați văzut vreo greșeală ori scăpare? N-am reușit să găsesc vreo abatere de la standard, poza edificatoare ar fi https://mikroatlas.ro/media/djcatalog2/images/item/17/tastatura-romaneasca-kb-100-usb-smart-genius-1.1_f.jpg.

Aș avea ceva de comentat însă pentru decizia dubioasă de a picta accentele moarte și alte mărunțișuri pe nivelurile 3 și 4 precum ©, §, șamd. A ieșit prea încărcată dpdv vizual pentru gustul meu.
Cristian Secară <li...@secarica.ro>: Dec 14 12:12PM +0200

În data de Tue, 14 Dec 2021 10:45:33 +0200, Dumitru Moldovan a scris:

> Apropo, pentru tastatura românească QWERTY Genius, ignorând
> plasamentul în stil ISO al tastei „” ați văzut vreo greșeală ori
> scăpare?

Lipsește pauza orizontală (nivelul 4 pe tasta -_), iar separatorul zecimal este este punct în loc de virgulă :)

Ce-i drept, încă o linie pentru linia de pauză orizontală este greu de înțeles ce mai e și aia pentru „omul de rând”, iar underscorele este prea sus (lucru care cred că este de fapt valabil cam la toate tastaturile, inclusiv cele en-US).

> Aș avea ceva de comentat însă pentru decizia dubioasă de a picta
> accentele moarte și alte mărunțișuri pe nivelurile 3 și 4 precum ©,
> §, șamd. A ieșit prea încărcată dpdv vizual pentru gustul meu.

Despre © și chiar și §, de acord. Probabil și ±, toate pe care azi le-aș scoate de tot din standard. Despre tastele moarte, păi dacă nu sunt pictate nu știe nimeni de ele sau care pe unde ar fi. Cel mai frecvent sunt întrebat unde e semul grad și unde e accentul ascuțit. Poate că cineva cu germana i-ar fi util să vadă unde este umlautul (mă refer la scrisul ocazional).

Cu Hama este chiar dubios cum de au scrântit-o, cea din pozele mele din 2017 era corectă și foarte reușită ca design și – trecând peste lipsa tildei de pe tasta din stânga lui 1 și lipsa nivelului 4 care poate o fi fost pur tehnologic la matriță – vizual părea mai aerisită decât Geniusul din pozele tale.

Cristi

--
Cristian Secară
https://www.secarica.ro

On Tue, Dec 14, 2021 at 12:12:03PM +0200, Cristian Secară wrote:

> [...]

>Ce-i drept, încă o linie pentru linia de pauză orizontală este greu de înțeles ce mai e și aia pentru „omul de rând”, iar underscorele este prea sus (lucru care cred că este de fapt valabil cam la toate tastaturile, inclusiv cele en-US).

Bine punctat! În plus, acuma văd că „Ș” și „Ț” sunt pictate cu sedilă, adică „Ş” și „Ţ”. Rezoluția pozei e prea slabă ca să fiu sigur, dar și „Ă” s-ar putea să nu fie A breve, ci un A caron, adică „Ǎ”.

>Despre © și chiar și §, de acord. Probabil și ±, toate pe care azi le-aș scoate de tot din standard. Despre tastele moarte, păi dacă nu sunt pictate nu știe nimeni de ele sau care pe unde ar fi. Cel mai frecvent sunt întrebat unde e semul grad și unde e accentul ascuțit. Poate că cineva cu germana i-ar fi util să vadă unde este umlautul (mă refer la scrisul ocazional).

[…]

De gustibus, prefer să nu fie prea încărcată dpdv vizual tastatura. De exemplu, e OK să fie disponibil simbolul © pe nivelul trei al tastei „C”, chiar îl mai folosesc câteodată, dar nu trebuie neapărat să fie pictat și pe tastatură. Nu știu de-l mai are vreo tastatură națională desenat pe C, deși e disponibil în multe aranjamente.

Iar pentru tastele moarte, parcă alte aranjamente naționale nu le au pictate pe taste, de regulă. Chiar dacă ele sunt trecute în standard. De fapt, de aia cred că le și zice taste moarte, că-s inactive și în mod obișnuit nu vrei să știi de ele.
Ați primit acest rezumat deoarece sunteți abonat(ă) la actualizările pentru acest grup. Puteți schimba setările din pagina de membri ai grupului.
Dacă doriți să vă dezabonați de la grup și să nu mai primiți e-mailuri de la acesta, trimiteți un e-mail la adresa diacritice+...@googlegroups.com.

--
Paval Vlad Paul