Lära sig mer om DDD/CQRS/etc...

Kim Johansson

to dddsv...@googlegroups.com
Hejsan alla!

Jag är ganska ny och oerfaren av DDD/CQRS, men försöker alltid lära mig nya saker. Det börjar dock bli lite jobbigt då många exempel oftast är för krångliga, använder för mycket designmönster som inte alls hör till det som visas eller så är dom för enkla. Så jag söker er hjälp, med att hitta nya resurser för att lära mig mer om DDD/CQRS eller saker i största allmänhet som kan göra att jag blir en bättre utvecklare. Jag föredrar C#/.NET men andra språk är inte alltför främmande.

Boken Domain-Driven Design av Eric Evans är ett givet val, men vad finns det mer? Gärna böcker, bloggposter, möten, etc som handlar mer om CQRS, hur man kan applicera det i olika scenarion och allt runt omkring.

Mvh Kim

Jesper Hammarbäck

to dddsv...@googlegroups.com
Den 15 oktober 2012 14:26 skrev Kim Johansson <hagbard...@gmail.com>:
> Hejsan alla!

Hej!

> [...]
> som kan göra att jag blir en bättre utvecklare. Jag föredrar C#/.NET men

Har du kollat Greg Youngs exempel-app och 6-timmarsvideo?
http://codebetter.com/gregyoung/2010/08/31/super-simple-cqrs-example/
http://cqrs.wordpress.com/video/

> [...]
> mer? Gärna böcker, bloggposter, möten, etc som handlar mer om CQRS, hur man
> kan applicera det i olika scenarion och allt runt omkring.

/Jesper

> --
> Det här meddelandet skickas till dig eftersom du prenumererar på gruppen DDD
> Sverige i Google Groups.
> Om du vill visa den här diskussionen på webben besöker du
> https://groups.google.com/d/msg/dddsverige/-/QDs9TbA4pAwJ.
> Om du vill göra ett inlägg i den här gruppen skickar du e-post till
> dddsv...@googlegroups.com.
> Om du vill sluta prenumerera på den här gruppen skickar du e-post till
> dddsverige+...@googlegroups.com.
> För fler alternativ, besök gruppen på
> http://groups.google.com/group/dddsverige?hl=sv.

anders sjöberg

to dddsv...@googlegroups.com
Hej,

Jag väntar själv på att Implementing Domain-Driven Design ska släppas. Ser fram emot att få läsa den.

mvh
Anders Sjöberg

to dddsv...@googlegroups.com
Om man inte orkar vänta finns boken att köpa som "Rough Cut" här:
http://my.safaribooksonline.com/book/project-management/9780133039900

/Patrik
------
Domain-Driven Design, kurstillfällen i Stockholm hösten 2012
* 27-30 November, DDD - Domänmodellen i arbete med, http://citerus.se/dddnov12

2012/10/15 anders sjöberg <anderssj...@yahoo.se>:

> [...]
> dddsv...@googlegroups.com.
> Om du vill sluta prenumerera på den här gruppen skickar du e-post till

Patrik Fredriksson

to dddsv...@googlegroups.com
Podcasten http://beingtheworst.com/ med exempelkod på GitHub kan
kanske också vara av intresse.

/Patrik
------
Domain-Driven Design, kurstillfällen i Stockholm hösten 2012
* 27-30 November, DDD - Domänmodellen i arbete med, http://citerus.se/dddnov12

Arman

to dddsv...@googlegroups.com
Hej Jesper.

Som jag ser det handlar DDD mycket om hur du designar ett system med fokus på verksamheten, lyssna på verksamheten och identifiera avgränsade områden (Bounded Context) som till slut stödjer dem processer verksamheten vill ha. Så det betyder att du måste lära dig att lyssna till verksamheten och modellera korrekt utifrån det. Några bra exempel har jag inte sett, Microsoft har CQRS journey (patterns&practices) men både Udi och Greg, även om Gregs namn står på autor listan, har sagt att lösningen är inte bra. Samma gäller DDD kod exempel från Erics bok, visa gillar den och visa gillar den inte. Det gillar att bilda egen uppfattning och inte lita på massa "best practices".

Fastna inte så mycket i alla termer så som CQRS, det är ett design mönster som är bra att känna till men du ska veta när du ska använda det och när du inte ska. CQRS kommer du inte använda i dem flesta fall, jag gillar Udis syn på det när du ska använda CQRS och när inte, han har väldigt bra argument.
Han har fler exempel på bla. CQRS, leta i hans blogg.

Tore Nestenius

to dddsv...@googlegroups.com
Kolla in följande FAQ om Domän Driven Design och CQRS.

CQRS & DDD - Frequently Asked Questions