Bra debattartikel i Computer Sweden

Tomas Karlsson

to DDD Sverige
Hej!

Jag har läst Niclas Nilssons utmärkta debattartikel i Computer Sweden.
Den försöker att tona ner viktigheten i valet av programspråk. Kanske
mot bakgrund av att vissa skribenter i CS verka tycka att valet av
(ett nytt) programspråk är överordnat förståelse för den domän du ska
arbeta inom eller att ha ett fungerande projektteam?

I mina projekt idag använder jag EJB+Hibernate - bland det mest
ineffektiva som finns - och upplever att tiden det tar för mig att
skriva kod är avsevärt mindre än tiden det tar för mig att förstå det
problem som jag ska lösa. Denna ineffektiva plattform är ändå så
effektiv att jag ofta går direkt från en workshop till att skriva kod.
Behovet av UML-diagram för domänmodellen eller user stories är borta!

I en av kommentarerna på Niclas artikel så säger författaren att
arkitekter ska ägna "åtminståne 50% av sin tid till programmering".
Jag är utvecklare och ägnar redan mindre än 50 % av min tid åt
programmering... Jag kanske är arkitekt, fast jag inte har förstått
det än? Generellt sett så tror jag även att det skulle vara värdefullt
om utvecklare ägnade mer tid åt att förstår språket i domänen - alltså
det ubika språket - snarare än att testa nya programspråk hela tiden.
Det skulle tillföra ett stort värde till alla semesterlediga projekt
där ute i den vackra svenska sommaren!

/Tomas