Re: Spontanmöte tisdag 26/10

Patrik Fredriksson

to dddsv...@googlegroups.com
Hej!

Bara som förtydligande, mötet är alltså I morgon, 26/10.

/Patrik

--
Web: http://www.citerus.se
Blog: http://weakreference.blogspot.com

Dan Bergh Johnsson

to dddsv...@googlegroups.com
Arman

Det finns en hel del .NET-folk inom DDD, t ex var Jimmy Nilsson med
och startade DDD Sverige en gång i tiden. Men, jag håller med om att
det definitivt är en övervikt mot "java-bakgrund".

Skulle kanske vara en intressant tema-kväll någon gång: "DDD.NET"?
Kanske även med andra språk - hur ser arkitektur/kod typsikt ut i DDD
a la Ruby? Python? Scala?

Dan

--
blog: Dear Junior, http://dearjunior.blogspot.com
twitter: @danbjson

Dan Bergh Johnsson

to dddsv...@googlegroups.com
Tack, Patrik

Alla: det var bara jag som halkade på tangenterna i ämnesraden när jag
skickade ut den första gången. Det är helt korrekt som det står nu
"tisdagen 26/10"

Dan

Den 25 oktober 2010 13:18 skrev Patrik Fredriksson
<patrik.fr...@citerus.se>:

Mikael Egnér

to DDD Sverige
Hej!
Jag har kört en dragning på Swenug om ett DDD-ramverk på Net.
http://swenug.ning.com/events/swenug-gbgddd-med-sharp

Hade varit kul att visa för andra inom DDD Sverige vad som finns i
Sharp Architecture

Mikael

On 25 Okt, 15:59, Dan Bergh Johnsson <dan.bergh.johns...@gmail.com>
wrote:
> [...]
>
> Skulle kanske vara en intressant tema-kväll någon gång: "DDD.NET"?
> Kanske även med andra språk - hur ser arkitektur/kod typsikt ut i DDD

Arman

to DDD Sverige
Hej Dan

Det kan absolut vara intressant, min tanke/undring var att det vore
trevligt om fler .Net-are är kanske med i dem diskussioner (om dem
inte är redan det), men jag är absolut intresserad av att komma på
liknande träffar och vara med på dem diskussioner/workshops. Man kan
kanske göra en DDD undergrupp i swenug(.net anv. grupp) för att locka
fler folk till dem träffarna.
Gemensam nämnare för oss alla är bla. "stategic design" - tex. hur man
kommunicerar med beställaren och gör en "context map", hittar bounded
context som kan vara service kandidater (om man tex. bygger
distribuerat lösning), filtrerar, refaktorerar. Hur man kodar är
mindre viktigt, men det finns verktyg och programmerings språk
"features" som underlättar utvecklingsprocesser och det kan man kanske
också visa/berätta för andra..

Har man kommit överens om vad man kommer att prata imorgon?, EDA vore
intressant, Vore lättare att planera om man kommer eller ej, det är
inte lika kul att sitta med skype :)

/Arman

wrote:
> [...]
>
> Skulle kanske vara en intressant tema-kväll någon gång: "DDD.NET"?
> Kanske även med andra språk - hur ser arkitektur/kod typsikt ut i DDD

Alejandro Coronel

to dddsv...@googlegroups.com
Jag skulle tycka det vore mycket intressant med en sån träff!
Jobbar just nu i ett projekt där vi försöker introducera DDD i en .Net-miljö, med utvecklare som är vara att jobba enligt (tidigare) traditionella .-Net-mönster vilket förstås är en omställning.

Det här tycker jag är en ganska vettig artikel från MSDN magazine, som tar upp grunderna i DDD (inkl. Contexts etc) på ett bra sätt innan man börjar prata teknik, vilket annars förstås brukar komma i första hand i många artiklar, forum och nätresurser överhuvudtaget:

Sen har Jeffrey Palermo skrivit en kort artikelserie i tre delar (också med .Net-fokus) om Onion architecture som är intressant ur DDD-perspektiv:

Så vill jag också tipsa om en site på på spanska MSDN som sammanfattar en exempelarkitektur ur microsoftperspektiv med ett övergripande arkitekturschema som syns på första sidan. Man har nyligen skrivit en bok på 400 sidor ("Arkitekturguide för DDD i .Net 4") som kan laddas ned som betaversion från sidan men som bara finns på spanska än så länge. Kommer tydligen att översättas så småningom.

Sharp architecture nämndes i ett tidigare mail, och det skulle nog många (inklusive mig själv) tycka vore oerhört intressant att få en genomgång i.

Mvh/
Alejandro

mobil: 0705-167712
e-post: alejandr...@kaskelot.se
Kaskelot Consulting AB - http://www.kaskelot.se
Mailbox 3903 - 111 74 Stockholm
e-post: kon...@kaskelot.se
tel: 018-104411

Arman

to DDD Sverige
Hej Alejando och Mikael

Vi kan kanske ta tråden och flytta den härifrån. trevligt att andra är
intresserade av samma ämne, har sett MS spaniens implementation har
lite kommentar kring implementationen, men det är en annan tråd.
Mikael du bor i GTB? man kanske kan fixa ngt videomöte och visa Sharp
Ark. för DDD sverige, tror dem flesta som jobbat med hibernate skulle
känna igen sig, om jag inte har fel i vissa delar använder man
NHibernate. Det vore kul också att diskutera CQRS med .Net, Pub-sub
olika mönster mm, men det kanske kan vi flytta till en annan tråd.

Hur blir det med skype ikväll Dan?
/Arman

On 26 Okt, 09:05, Alejandro Coronel <alejandro.coro...@kaskelot.se>
wrote:
> [...]
> (inklusive mig själv) tycka vore oerhört intressant att få en genomgång i.

Alejandro Coronel

to dddsv...@googlegroups.com
Hallå! Jag har ett par kollegor (varav en har viss erfarenhet av Sharp architecture) som också gärna deltar i en sån sammankomst, med fokus på DDD/.Net alltså. Bara hitta en tid o plats då :-)
Om Mikael skulle ha möjlighet att göra en liten presentation på just Sharp Arch. så tror jag att vi kan vara många som är intresserade (som det tydligen var i Göteborg vid tidigare tillfälle). Det är ju ett projekt som ofta anges som lite av en referensarkitektur i NHibernatesammanhang.

/Alejandro

[...]

Carl Kenne

to dddsv...@googlegroups.com
Spännande, jag kommer på en DDD/.Net diskussion så länge den håller hus i Stockholm!

/Carl