Danske mac udviklingshuse

6 views
Skip to first unread message

Søren Spelling Lund

unread,
Jan 3, 2009, 9:10:05 AM1/3/09
to Copenhagen Cocoa
Hejsa,

Jeg er ny Mac bruger og er utroligt interesseret i udviklingssiden til
den, både i forhold til OSX og iPhone. Jeg har mange års erfaring med
udvikling af store løsninger i .NET og kunne godt tænke mig at prøve
kræfter med Mac som paltform.

Findes der danske virksomheder, som specialiserer sig i at udvikle
applikationer til OSX/iPhone? Er der overhovedet nogen idé i at
investere tid i at lære en snæver platform som Mac'en at kende?

/Søren

jkleis

unread,
Jan 3, 2009, 9:24:42 AM1/3/09
to Copenhagen Cocoa
Jeg kan desværre ikke svare dig på hvilke danske virksomheder der
specialiserer sig i at udvikle til OS X /iPhone - men det er en hel
del andre der kan på copenhagen cocoa.

Om det kan betale sig at udvikle på mac'en er en hel anden sag - jeg
har ikke selv personlig erfaring med den professionelle udvikling, men
refererer blot et pod-cast (tror at det var Mac roundatable eller
macbreak), hvor de diskuterede om det kunne betale sig at udvikle for
mac.

Podcastpanelet konkluderede at selvom Apple langtfra har den største
markedsandel - ja, så er der indikationer om at typiske mac-brugere
har flere penge mellem hænderne, og rent faktisk køber deres software.
Så hvis man retter sig mod privatpersoner i stedet for firmaer så er
der en chance.

Derudover har der på det seneste været en forøget markedsandel af mac
computere - hvilket gør at der er et vedvarende salg af Mac-
programmer. For hvis det før kunne betale sig at udvikle til en
platform der havde 8% af markedet - ja, så betyder en
markedsandelsstigning til 9 % rigtigt meget. Hvilket udviklerene i
podcastet kunne mærke. Da der derudoer er langt færre mac udviklere
end Windows udviklere - ja, så er der også færre der skal deles om
markedet, hvilket er klart en fordel.

Endelige var deres indtryk af de Windows udviklere de havde kontakt
med - at de generelt havde det meget bedre end deres Windows
kollegaer. Men om det forholder sig ligesådan i Danmark er
selvfølgelig en helt anden sag.

Mikkel Bruun

unread,
Jan 3, 2009, 9:28:37 AM1/3/09
to Copenhagen Cocoa
Hej

Mac platofrmen er jo ikke så ubredt i Danmark som windows, og som du
sikkert ved, bevæger flere og flere applikationer sig over mod web...

Ikke desto mindre er der lavet en del rigtig fed mac sofware her i
Danmark, fx textmate, som er kendt som en af de bedste editors på
platformen...

Iphone har åbnet for at man ret let kan få markedført og distribueret
sin software. Så hvis er alene, eller et par stykker sammen, er der
der en ret fed model for at få (lidt) penge ud af sin software.

Om det kan betale sig at investere sin tid i mac udvikling??
Absolut...Man bør som udvikler lære sig et nyt sprog hvert år og prøve
aqt rode med nye teknologier...

Og cocoa og mac er interessant på mange måder...

Men konklusionen må være; du finder nok ikke så mange faste stillinger
som mac udvikler her i landet, men der er rigtig gode muligheder for
selv at skabe noget, også internationalt...

Joachim har nok et bedre svar, eftersom han abejder som fuldtids mac
udvikler


Mikkel

On Jan 3, 3:10 pm, Søren Spelling Lund <pub...@publicvoid.dk> wrote:

Joachim Bondo

unread,
Jan 5, 2009, 8:35:03 AM1/5/09
to copenha...@googlegroups.com
Af virksomheder, der beskæftiger sig med iPhone-udvikling kender jeg
kun et enkelt, og jeg kan desværre ikke huske navnet. En hurtig Google-
søgning gav i øvrigt dette "stillingsopslag": http://www.videntilvaekst.dk/project/Project.action?view&project=3480
.

Jeg arbejder selv for Phase One (http://phaseone.com/4) og er på
udviklingsholdet for Mac-versionen af Capture One. Vi udvikler i Cocoa
og alt hvad dette indebærer af lækkerier. Jeg ved også, at Hasselblad
og Lego har en del Cocoa-udviklere. Jeg møder dem hvert år til WWDC i
San Francisco.

Som Mikkel siger, er der også indie-udviklere, som har taget springet
og udvikler deres egen software, som de sælger på nettet. Her er Allan
Odgaard (http://macromates.com) nok den mest successrige.

Så forestiller jeg mig, at flere og flere virksomheder vil supplere
med Mac-udviklere til at portere deres eksisterende Windows-versioner
til Mac'en (vær forsigtig her; virksomheder uden sans for hvad det er
der gør Mac'en speciel, og som blot ønsker at deres program kan
afvikles på Mac'en, er nok ikke de sjoveste at være Mac-udviklere for).

Joachim
Reply all
Reply to author
Forward
0 new messages