Jeg kan desværre ikke svare dig på hvilke danske virksomheder der
specialiserer sig i at udvikle til OS X /iPhone - men det er en hel
del andre der kan på copenhagen cocoa.
Om det kan betale sig at udvikle på mac'en er en hel anden sag - jeg
har ikke selv personlig erfaring med den professionelle udvikling, men
refererer blot et pod-cast (tror at det var Mac roundatable eller
macbreak), hvor de diskuterede om det kunne betale sig at udvikle for
mac.
Podcastpanelet konkluderede at selvom Apple langtfra har den største
markedsandel - ja, så er der indikationer om at typiske mac-brugere
har flere penge mellem hænderne, og rent faktisk køber deres software.
Så hvis man retter sig mod privatpersoner i stedet for firmaer så er
der en chance.
Derudover har der på det seneste været en forøget markedsandel af mac
computere - hvilket gør at der er et vedvarende salg af Mac-
programmer. For hvis det før kunne betale sig at udvikle til en
platform der havde 8% af markedet - ja, så betyder en
markedsandelsstigning til 9 % rigtigt meget. Hvilket udviklerene i
podcastet kunne mærke. Da der derudoer er langt færre mac udviklere
end Windows udviklere - ja, så er der også færre der skal deles om
markedet, hvilket er klart en fordel.
Endelige var deres indtryk af de Windows udviklere de havde kontakt
med - at de generelt havde det meget bedre end deres Windows
kollegaer. Men om det forholder sig ligesådan i Danmark er
selvfølgelig en helt anden sag.