Billig FPGA (Field-programmable gate array)

Mikael Bonnier

to coderdo...@googlegroups.com
Jag har börjat lära mig FPGA (Field-programmable gate array) och har
gjort två videor på engelska, varav den andra mer visar potentialen, ty
det är en Apple 1-dator med 6502-processor. Jag tror man kan lära ut
FPGA på CoderDojo.
https://en.wikipedia.org/wiki/Field-programmable_gate_array

De som utvecklade Apple I utvecklar nu VIC20 för samma FPGA-krets, men
jag tror de borde valt en enklare dator typ Apple II eller PET 2001, ty
det är tveksamt om VIC 20:s grafik- och ljudchip får plats i denna krets.

Olimex iCE40HX8K-EVB FPGA with VGA & Keyboard Demo
YouTube video: https://youtu.be/wE-y6hiQBts (8 min)

Demo of FPGA with VGA screen & keyboard.

In WSL Ubuntu in Windows 10:
~$ cp -r iCE40HX8K-EVB/demo/ice40-io-video/ icestorm/examples/
~$ cd icestorm/examples/ice40-io-video/
~/icestorm/examples/ice40-io-video$ make
~/icestorm/examples/ice40-io-video$ cp example.bin
/mnt/c/Users/pi/Downloads/

An Arduino Leonardo compatible set to 3.3V (Olimexino-32U4) shows up on
COM5 and is connected via UEXT cable to the FPGA.
In Cmd.exe in Windows 10 in Downloads-folder:
winiceprogduino.exe -Icom5 example.bin

Apple I on FPGA (iCE40HX8K-EVB & iCE40-IO)
YouTube video: https://youtu.be/hgTdOoLryXc (10 min)

Apple I on FPGA (iCE40HX8K-EVB w/ iCE40-IO by Olimex for VGA &
keyboard). I run programs in Integer BASIC for Apple 1 & test WozMon.

https://en.wikipedia.org/wiki/Apple_I

https://github.com/alangarf/apple-one

https://www.olimex.com/wiki/ICE40HX1K-EVB

https://olimex.wordpress.com/2016/06/30/getting-started-with-fpga-with-only-free-and-open-source-software-and-hardware-tools-tutorial/

https://olimex.wordpress.com/2016/07/12/hello-world-with-verilog-on-ice40hx1k-evb-with-open-source-tool-icestorm/

https://olimex.wordpress.com/2016/07/13/fpga-tutorial-vga-video-generation-with-ice40hx1k-evb-ice40-io-in-verilog/

https://olimex.wordpress.com/2016/07/18/using-ice40hx1k-evb-under-windows/

Jag köpte grejorna på https://www.electrokit.com/ i Malmö, men via
postorder. En extra grej man behöver är en sladd med tio pinnar
(UEXT-kabel), men jag använde en kabel som medföljde en annan produkt:
DUINOMITE-IO https://www.electrokit.com/duinomiteio.49381
Jag kan inte hitta att Electrokit säljer lösa UEXT-kablar, men
ovanstående produkt är billig och användbar i många sammanhang.
Totalt kostar det 846 kr inkl MOMS om man inte har något hemma från
början. En udda sak är att FPGA:n har en rund strömkontakt, men det
skall vara 5 V. Jag använde en adaptorkontakt, tejp (för isolering),
krokodilsladd kopplad till 5 V på Arduino-klonen Olimexino-32U4 som
annars kör på 3,3 V.

Mvh,
// Mikael Bonnier
----