COVID-19 forskning i mobiler och datorer

mob luse

to CoderDojo Malmö
Man kan hjälpa till med COVID-19 forskning i mobiler och datorer. Man kan lära sig en del om nätverk genom att konfigurera så att man kan övervaka datorerna från en dator. Man kan skriva egna övervakningsprogram.

Det är denna app för COVID-19 forskning jag använder på mina Android-mobiler:

Den kör i bakgrunden och från början endast när man laddar och är fulladdad. Den pausar om man börjar att använda mobilen till annat. Det man beräknar är oftast hur proteiner veckas och interagerar med SARS-CoV-2 viruset som orsakar sjukdomen COVID-19. Syftet är att ta fram mediciner.

Man väljer projekt i appen t.ex. Rosetta och World Community Grid och anger sin e-post och hittar på ett användarnamn och lösenord. Jag använder samma e-post, användarnamn och lösenord för alla BOINC-projekt. Jag har min vanliga GMail som e-postadress och mobluse som användarnamn.

Om det inte skulle fungera att lägga till projekten på detta sätt så kan du skapa konton på webbplatserna genom att välja Sign Up eller Join Now:

Hur som helst kan du logga in på dessa webbplatser om det gick att skapa kontona på det första sättet med hjälp av e-post och lösenord.

I World Community Grid kan man välja vilka projekt man vill delta i och då kan man t.ex. välja bort alla som inte har med COVID-19 att göra ─  dock är de andra standardprojekten också för medicinsk forskning, t.ex. gällande cancer. World Community Grid ställer mindre krav på mobilen/datorn än Rosetta. Om World Community Grid-uppgifterna ändå skulle vara för stora för mobilen så finns det ett med ännu mindre uppgifter om asteroid-forskning, Asteroids@home, ty även asteroider kan orsaka katastrofer:

Ett annat liknande alternativ till BOINC för mobiler (både Android och iPhone) är:

Det har jag dock ej testat.

BOINC finns även till datorer och senaste versionen för Windows hämtas på:

Jag skulle undvika versionen från Science United, ty den är ofta äldre och inkluderar ett jättelikt program, VirtualBox, som inte behövs för COVID-19 projekten. Det man ska hämta till Windows är alltså det lilla installationspaketet som ej innehåller VirtualBox.

För datorer med x86-processor (32- eller 64-bit) finns det ytterligare ett COVID-19 projekt för BOINC:

Det finns dock inte i listan i BOINC Manager utan man får lägga till det manuellt.

För den som har Linux så installerar man BOINC via det inbyggda systemet för att installera appar. När det gäller Raspberry Pi behöver man fixa en del först för att få Rosetta@home att fungera, ty nuvarande Raspberry Pi OS (f.d. Raspbian) är ett 32-bit OS, men kan köra 64-bitars uppgifter, om man slår på det:

För vissa BOINC-projekt räcker det dock med 32-bit -- det gäller troligen World Community Grid och säkert Asteroids@home.

Det finns även Folding@home för COVID-19 forskning på datorer, men det fungerar inte så stabilt på äldre Windows-versioner såsom Vista och tidiga Windows 10, enligt min uppfattning:

Där deltar jag som mobluse i teamet Retrodatorer:

Jag är med i teamet Retrodatorer även på BOINC.

Man kan övervaka alla datorer som kör BOINC och Folding@home i realtid från en dator, men det kräver lite fixande med att tillåta inloggning. Dock kan man ej övervaka mobilerna som kör BOINC i realtid från en dator, men de går att övervaka via webbplatserna efter att de laddat upp data ─ vilket kan ta flera dagar.

När det gäller BOINC så finns det något sätt att tjäna pengar liknande Bitcoin:

Jag har dock ej testat detta.

När det gäller Folding@home så har svenska forskare haft med projekt.