Programmering på THEC64 MINI (C64 emulator som ser ut som förminskade originalet)

Mikael Bonnier

to coderdo...@googlegroups.com
Det har kommit ut en Commodore 64-emulator hårdvara som ser ut som ett
förminskat original (alla mått halverade). Ur CoderDojo-synpunkt är
den intressant eftersom den kan programmeras som en vanlig C64 om man
ansluter USB-tangentbord (helst för de inbyggda språken) och dessutom
kan man hacka dess firmware, ty internt har den en serieport och kör
Linux. Det är klart, en Raspberry Pi är kanske mer lämplig, men om man
nu vill ägna sig åt retroprogrammering eller vill hacka modern Linux
med A20-processor och har fått en sådan här emulator så kan man ha
glädje av den inte enbart som spelkonsol.

Jag har gjort videor om den och har bl.a. portat mitt
huvudräkningsträningsprogram Aritm till den. Det fanns liknande
program till C64 redan 1983 (t.ex. Math Blaster & Alge Blaster), men
Aritm har en del unika fördelar som gör att det ändå är bättre för
vissa personer eller kompletterar de gamla professionella programmen.
Aritm skulle kunna vidareutvecklas till ett fullt professionellt
C64-program och är öppen källkod (GPL). Jag har testat Aritm i THEC64
MINI och emulatorer för Windows och Android, samt i den äkta C64.
Aritm kom ursprungligen ut 1992 i C, men bygger på ett program jag
skrev 1983 i ZX81 BASIC: glosa.
http://aritm.orbin.se/
https://github.com/mobluse/aritmjs
https://github.com/mobluse/zx81-mob/blob/master/mob-i-l/glosa.bas

Video om Aritm för C64: http://youtu.be/65AOkL8Yz6E

Dessutom finns det communities för THEC64 MINI:
https://www.facebook.com/groups/209280506324242/
http://c64minicommunity.freeforums.net/
https://gurce.net/c64mini/coding
https://retrogames.biz/support/programming-in-c64-basic/

Nu kan man under Black Friday och kanske några dagar till köpa THEC64
MINI för ca 500 kr inklusive frakt eller i butik på t.ex. Webhallen på
Emporia i Malmö:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4518703

Man bör uppgradera sin nya THEC64 MINI till firmware 1.1.4 eller
senare så fort som möjligt.

Man kan köra programspråk som finns på cartridges i THEC64 MINI t.ex.
Comal 80 men det kräver en speciell teknik där man döper en
diskett-avbild till samma filnamn (förutom filändelse) som cartridgen.
Man sparar spel med enbart cartridgen. Startar disketten och
återställer spel. Då kör man cartridgen, men har tillgång till
disketten. Mycket omständligt och det kanske förenklas med nästa
firmware uppdatering. En intressant sak är att Comal 80 cartridgen är
bankswitchad, ty den lär ha 64KB ROM, men bara en mindre del är
inväxlad åt gången så att man även har tillgång till ganska mycket
RAM. Tursamt nog klarar emulatorerna av även dessa komplicerade
cartridges.

Till THEC64 MINI medföljer en joystick (som påstås vara lätt att bryta
- dock finns tips om hur man förstärker den). Man kan mappa vilka
knappar joysticken använder med CJM-filer. Man kan ansluta gamla
C64-joystickar med vissa USB-adaptrar. Jag har dock ännu inte fått
just min DB9- till USB-adapter (JoyDivision) att fungera med THEC64
MINI, men utvecklaren jobbar på det när han har tid över.

När jag testade Aritm i original-C64 så använde jag Android-appen
tapDancer som kan spela upp kassettfiler och fristående program till
en kassettadapter. Jag fick då använda dessa inställningar: volume 5 &
Auto Pause & First Silence & Safe Turbo (& slower, but not faster). I
have to press play on the phone manually when the tape starts after
the first pause (where the C64 shows the filename).

Mvh,
// Mikael Bonnier
----
// YouTube: http://www.youtube.com/MOBiL4u
// Scratch: http://scratch.mit.edu/users/mobluse/
// GitHub: https://github.com/mobluse

mob luse

to CoderDojo Malmö
Jag har gjort en video idag om hur man startar Linux på THEC64 MINI med "FEL mode" och hur man kan använda det operativsystemet:
https://youtu.be/VFdwbv87g9Q

Videon är på engelska. Det finns en diskussion här om "FEL mode":
http://thec64community.online/thread/270/c64mini-mode-hack-uart-needed