Testat BBC micro:bit

已查看 18 次
跳至第一个未读帖子

Mikael Bonnier

未读,
2017年2月25日 09:44:372017/2/25
收件人 coderdo...@googlegroups.com
Jag har testat micro:bit igår kväll för första gången. Jag köpte 2 st.
på Electrokit för att kunna testa radiokommunikationen. Först provade
jag JavaScript, men avläsning av knapparna fungerade ej pålitligt med
hjälp av händelser. JavaScript-koden fungerade bra i emulatorn, men inte
så bra i verkligheten.

Därefter gick jag över till MicroPython. Där verkar det inte finnas en
emulator, men man kan köra kommandon interaktivt. Jag använde e-boken
(pdf-filen) "micro:bit MicroPython in 60 minutes"
https://leanpub.com/microbitmicropython (gratis) för att komma igång.
Boken använder Mu som redigerare.

Jag har testat den mesta hårdvaran: display, knappar, accelerometer,
termometer, kompass, radio. Kompassen verkade vara lite okänslig. Radion
fungerade bara om man använder versionen av Mu på dess hemsida, och inte
den som finns lätt installerbar i Raspberry Pi -- detta skall dock fixas
om några veckor. Radioapparaterna fungerar bra, men använder ett eget
protokoll och inte Bluetooth (BT) när man kör MicroPython (MP), ty MP+BT
kräver mer RAM än de 16 KB som micro:bit har (samma som ABC 80 i
original). Mu på hemsidan finns för Windows, Mac OS X och Linux x86.

Jag beställde även ett startpaket för micro:bit med elektronik, men det
var tillfälligt slut.

Arduino UNO vs BBC micro:bit
============================

Arduino-kloner är billigare än Micro:bit. Det är klart, skall man köpa
till allt som ingår i Microbit från början (5x5 display, knappar,
accelerometer, kompass, radio-transceiver, termometer och batterikontakt
till Arduino så blir det dyrare. Micro:bit har mer RAM än Arduino: 16KB
respektive 2KB. Micro:bit har mer Flash-minne som man t.ex. kan logga
data till än Arduino. Arduino har fler tillbehör. Microbit har snabbare
processor (ARM) än klassiska Arduinos (AVR). Microbit har fler
programspråk, varav många riktar sig till barn. Arduino har hål för
kablar -- till Microbit måste man köpa en kortkantskontakt, men man kan
använda krokodilklämmor eller banankontakter till tre portar, samt för
spänning. Datapinnar på Arduino är 5V höga, men 3V för Micro:bit --
detta gör att inte alla Arduino-tillbehör går att använda direkt till
Microbit -- dessutom finns det fler drivrutiner till Arduino.

Raspberry Pi Zero vs BBC micro:bit
==================================

Raspberry Pi Zero är billigare än Microbit, men det är lättare att få
tag på Microbit, ty de är inte lika slutsålda. Raspberry Pi Zero är mer
som en stationär dator med möjlighet att koppla in skärm, tangentbord
och mus. Raspberry Pi saknar (inbyggd) display, knappar, radio och de
givare som finns inbyggda i Microbit -- förutom att Raspberry Pi Zero
har termometer. Raspberry Pi Zero har ännu inte officiellt stöd för
programmering via USB-kabel, men det går med speciella drivrutiner --
den fungerar då som ett USB-nätverkskort. Raspberry Pi Zero har
betydligt mer RAM än Microbit: 512MB respektive 16KB. Raspberry Pi kan
logga flera GB till SD-kortet, vilket är betydligt mer än Microbit.
Raspberry Pi Zero har betydligt snabbare processor än Microbit, men det
är ARM i bägge fallen. Raspberry Pi har en grafikprocessor, men Microbit
har ytterligare en ARM-processor för USB-kommunikation. Microbit har
förmodligen betydligt lägre strömförbrukning, kan underklockas kraftigt
och kan drivas av 3V (samt 5V), Raspberry Pi Zero kräver 5V. Raspberry
Pi har betydligt fler programspråk (d.v.s. alla till Linux) varav vissa,
t.ex. Scratch 1.4, till barn. Raspberry Pi Zero har pinnar eller
oflexibla hål (valbart) -- till Microbit måste man köpa en
kortkantskontakt, men man kan använda krokodilklämmor eller
banankontakter till tre portar, samt för spänning. Både Raspberry Pi och
Microbit har ca 3V på datapinnar höga så man borde kunna använda samma
tillbehör, men det finns nog fler drivrutiner till Raspberry Pi i
dagsläget. Man kan använda en Raspberry Pi Zero för att programmera en
BBC micro:bit, men knappast tvärtom.

Mvh,
// Mikael Bonnier
----
// YouTube: http://www.youtube.com/MOBiL4u
// Scratch: http://scratch.mit.edu/users/mobluse/
// GitHub: https://github.com/mobluse
// E-mail: mikael....@gmail.com
// Skype: mikael4u Twitter: @mobluse
// Mob/SMS: +46730307498 Phone home: +4646323208

mob luse

未读,
2017年12月23日 18:06:422017/12/23
收件人 CoderDojo Malmö
Boken om MicroPython för micro:bit jag nämnde här har flyttat till http://www.rareschool.com/workshops/ . Direkt länk:http://www.rareschool.com/workshops/microbitmicropython.pdf . Facebook-grupp: https://www.facebook.com/groups/microbit60mins/ .

Jag fick leverans av "Kitronik Inventor's Kit for BBC micro:bit" redan tidigt i våras och gjorde alla övningarna i medföljande bok. Allt fungerade utan problem.

Jag klagade på JavaScript för Microbit tidigare, men det var en tidig variant och den som är standard nu fungerar bättre och har radio och ljusmätare förutom allt annat -- dock är den kanske TypeScript och inte äkta JavaScript.

Jag tror Microbit är en fluga och att Scratch.MIT.Edu kommer att segra som system för att lära barn att programmera. Bildskärmen på en BBC micro:bit är bara 5x5 pixlar och knapparna är bara 2 och det är lite litet för att spel skall vara roliga. Scratch är också mer interaktivt, ty för Microbit måste man överföra koden innan den körs och kan inte ändra koden under körning. Dock finns till vissa programspråk, t.ex. Python, ett REPL där man kan skriva in kommandon interaktivt. När det gäller Windows tidigare än 10 så måste man installera en drivrutin för seriekommunikation med Microbit.

Det finns en tysk variant av Microbit: https://www.calliope.cc/ . Jag testade att utveckla ett program i Calliope Mini:s utvecklingsmiljö och sedan överföra det Microbit, men då fungerade inte knapp B -- de verkar inte vara helt kompatibla ens när det gäller sådan hårdvara som finns på bägge. Sedan lär det komma en kinesisk Calliope med en 12x12 lysdiodmatris för att klara kinesiska tecken: https://github.com/sinobitorg . Calliope-varianterna saknar kortkantskontakten som BBC micro:bit har. Jag tycker kortkantskontakten är en fördel, ty då kan eleverna utveckla sina program och sedan plugga in Microbiten i dyrare robotar som man inte behöver ha så många av.

Jag har gjort en liten video (ca 2 min) för dem som får en Microbit i julklapp: https://youtu.be/aHUOBzcm2gk
Ett flexibelt God Helg-program för din BBC micro:bit under hela Julhelgen. Imponera på grannarna - ha den i fönstret! Det klarar att skriva God Jul! Gott Nytt År! God Fortsättning! upprepat beroende på vilken knapp man trycker på: Reset, A eller B.

God Helg!
回复全部
回复作者
转发