ESP32 och BPI:bit

Mikael Bonnier

to coderdo...@googlegroups.com
Jag har köpt en Adafruit HUZZAH32 ESP32 Feather. Den är mycket rolig och
kan nog passa bra på CoderDojo. Alla exempel har fungerat bra hittills.
T.ex. har den två snabba DAC:ar som gör att man kan sända AM-radio och
generera komposit video i färg. Den har även WiFi, BLE och Bluetooth
Classic samt magnetometer, termometer och diverse pinnar. Micro:bit har
bara BLE och fungerar inte med gamla mobiler (som mina), men det gör ESP32!

https://www.electrokit.com/adafruit-feather-huzzah32-esp32.55184

Dock var det svårt att installera drivrutinen för USB-serieporten i min
version av Windows 10, men det fungerade med den näst nyaste versionen i
mitt fall (CP2104 6.7.5). När den väl är installerad fungerar den bra
även i extremt höga hastigheter.

Anledningen till att jag köpte den var att jag ville prova denna emulator:

ABC80&ABC800-emulator:
https://github.com/robertjuhasz/ABC80ofThings

Jag har gjort en video om den emulatorn:
https://youtu.be/AoYaOoL6RiI

Sedan upptäckte jag diverse andra projekt.

Komposit video:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLjUbKCHhzPEzCm2_KFAICIN-7QTap_s72
AM-radio:
https://youtu.be/lRXHd3HNzEo

Installera stöd i Arduino IDE:
https://learn.adafruit.com/adafruit-huzzah32-esp32-feather?view=all#using-with-arduino-ide
Det fungerar med Arduino IDE från Microsoft Store, men även med andra
versioner.

Man kan även installera MicroPython på ESP32 genom att ladda aktuell
bin-fil från:
http://micropython.org/download#esp32

Min ESP32 har serieport COM21 (d.v.s. /dev/ttyS21 i Linux för WSL).

Hur man installerar MicroPython i Windows 10 från Kommandotolken om man
redan har Arduino för ESP32:
Jag står i mappen som innehåller bin-filen.

python ../Documents/Arduino/hardware/espressif/esp32/tools/esptool.py
--chip esp32 --port COM21 erase_flash

python ..\Documents\Arduino\hardware\espressif\esp32\tools\esptool.py
--chip esp32 --port COM21 write_flash -z 0x1000
esp32-20180424-v1.9.3-560-g8b912601.bin

Hur man installerar MicroPython i Windows 10 från Ubuntu från Store om
man redan har Arduino för ESP32:
python
/mnt/c/Users/pi/Documents/Arduino/hardware/espressif/esp32/tools/esptool.py
--chip esp32 --port /dev/ttyS21 erase_flash

python
/mnt/c/Users/pi/Documents/Arduino/hardware/espressif/esp32/tools/esptool.py
--chip esp32 --port /dev/ttyS21 write_flash -z 0x1000
esp32-20180424-v1.9.3-560-g8b912601.bin

Man behöver inte radera flash-minnet om man bara uppgraderar MicroPython.

Det skall komma en Micro:bit-liknande dator med ESP32:
https://github.com/yelvlab/BPI-BIT

Mvh,
// Mikael Bonnier
----
// YouTube: https://youtube.com/MOBiL4u
// Scratch: http://scratch.mit.edu/users/mobluse/
// GitHub: https://github.com/mobluse
// E-mail: mikael....@gmail.com
// Twitter: @mobluse
// Mob/SMS: +46730307498 Phone home: +4646323208

Mikael Bonnier

to coderdo...@googlegroups.com
Jag har köpt en Adafruit HUZZAH32 ESP32 Feather för 229 kr. Den är
mycket rolig och kan nog passa bra på CoderDojo. Alla exempel har
fungerat bra hittills. T.ex. har den två snabba DAC:ar som gör att man
t.ex. kan sända AM-radio och generera komposit video i färg. Den har
[...]

Man kan även installera MicroPython (som har REPL på serieporten) på
ESP32 genom att ladda aktuell bin-fil från:
http://micropython.org/download#esp32

Hur man installerar MicroPython i Windows 10 från Kommandotolken om man
redan har Arduino för ESP32:
Jag står i mappen som innehåller bin-filen. Min ESP32 har serieport
[...]

man redan har Arduino för ESP32 i Windows: