E-sportlovsrea på THEVIC20, d.v.s. VIC-20 emulator i en VIC20-liknande låda

mob luse

to CoderDojo Malmö
Hej,
jag tänkte bara tipsa om att det är rea på THEVIC20: Kostar nu 1190 kr ─ har kostat 1499 kr.
https://www.elgiganten.se/product/gaming/spelkonsol/retro-spelkonsoler-och-ovriga-konsoler/226469/commodore-vic-20-spelkonsol
Rean lär sluta på söndag vid midnatt, ty de går väl efter stockholmarnas sportlov. Man får nog beställa på nätet i vilket fall, ty närmaste butik som har den ligger i Helsingborg.

Det är klart att det kanske inte är så prisvärt om man jämför med Raspberry Pi 400, men om man är intresserad av VIC-20 eller C64 så är det kanske ett kap. Jag har själv THEVIC20, THEC64, och THEC64 MINI. Av dessa tycker jag THEVIC20 är bäst, ty den har helt korrekt tryck på tangenterna och har en bättre joystick än tidigare modeller.

THEVIC20 kan köra alla spel/program/appar som THEC64 kan. Jag tänker sälja eller skänka bort min THEC64 om ett tag. Linus Torvalds första dator var en VIC-20 så den är utmärkt att lära sig programmering på och passar bättre för den moderna människan som inte har all tid i världen att lägga på att lära sig retrodatorprogrammering, ty den är mindre komplex än Commodore 64.

Man bör uppdatera firmware till senaste som nu är 1.5.2.

Det intressanta med retrodatorprogrammering tycker jag är om man kan utveckla nya program som man själv eller andra hade haft stor nytta eller glädje av ca 1980, ty VIC 20 kom ut då. Då hade historien kunnat vara bättre och är det kanske också i ett parallelt universum. Jag har t.ex. utvecklat symboliska algebra-program som kan köras på Sinclair ZX81 med 1KB RAM och detta program fungerar även på VIC20.

Det finns böcker på svenska från 80-talet om VIC20 på:
Någon i en Facebook-grupp har fått rätt att sprida dem av författaren och de finns även i den gruppen bland filerna:

Det finns en del tips om att lära sig programmera VIC-20 i maskinkod och assembler längst ner på sidan om Vinterspelstävlingen:
De rekommenderar t.ex.:

Där använder de en cartridge som jag har fått att fungera i THEVIC20:
"I've got Vicmon (VIC-1213) to work on THEVIC20 using these names depending on what expanded memory you want:

Vicmon0K_MV.crt
Vicmon3K_MVB0.crt
Vicmon8K_MVB1.crt
Vicmon16K_MVB1B2.crt
Vicmon24K_MVB1B2B3.crt
Vicmon32K_MVB1B2B3B5.crt
Vicmon35K_MVB0B1B2B3B5.crt

The original filename was Vicmon-6000.prg. I load them in Classic mode using the rocket, but I could also get them to load from the USB stick in Carousel mode. I start using SYS6*4096. I noticed a bug: when I first load it from Carousel mode it doesn't set the right memory size. Another thing: If I load it using +24K or more, then the memory in BASIC is the same as for +16K. I don't know if this is a bug or the normal behavior of VIC-20.
[...]
The Vicmon manual can be found by googling."