Rita julkort med MicroPython & vinn kanske en NumWorks grafräknare med Python

mob luse

to CoderDojo Malmö
Man kan tävla och kanske vinna en grafräknare med Python genom att skriva ett program i MicroPython till denna räknare (eller dess emulatorer) som ritar typ ett julkort. Man måste dock ha Twitter. Tävlingen slutar 19/12-2019. Miniräknaren har två bibliotek för att rita: turtle och kandinsky. Det finns emulatorer för webbläsare, Android, iPhone, Linux, Windows, macOS. https://twitter.com/numworks/status/1202176673057312771

Denna tävling kan kanske vara en rolig aktivitet i CoderDojo.

NumWorks grafräknare är öppen källkod: https://github.com/numworks/epsilon

Jag har lyckats kompilera den senaste versionen från GitHub och den har en extra finess som gör att man kan utveckla arkadspel, ty man kan läsa av tangentbordet utan att stoppa.

Även Casio och TI har numera grafräknare med Python, men NumWorks var tidigt ute (2017) och har som sagt fördelen att källkoden är öppen.

Tyvärr sparar inte emulatorerna programmen efter avstängning. När det gäller vissa emulatorer så kan man använda tangentbordet och då skulle man kunna skriva program på datorn som matas in i räknaren med program som simulerar tangenttryckningar, men jag har ej testat detta. Dock kan man skaffa gratis konto på http://workshop.numworks.com/ och där kan man skriva och köra program med enbart en webbläsare.

Microbit har också MicroPython, men har bara 16 KB RAM jämfört med 256 KB RAM för NumWorks. Microbit har 256 KB Flash ROM, men NumWorks har 8 MB Flash ROM.
Message has been deleted

mob luse

to CoderDojo Malmö
Jag har löst hur man kan mata in program i emulatorn från en fil på ett ganska bekvämt sätt. Metoden fungerar både på online emulatorn och X-versionen: