Koppla Scratch 2 till Microbit & Boktips-video om programmering för barn: "Cool kodning"

Mikael Bonnier

to coderdo...@googlegroups.com
Detta är ett system för att koppla samman Scratch 2 Offline Editor med
BBC micro:bit:
https://mryslab.github.io/s2m/
Det fungerar med Windows, MacOS X, Linux (inkl. Raspbian Stretch och
dess egna Scratch 2 som bygger på ScratchX). Det finns andra system som
jag nämnt tidigare, men de krävde Mac OS X, Raspbian plus en speciell
Bluetooth-dongel, eller ChromeOS. Det finns lite problem med det
nuvarande systemet vid snabb kommunikation -- se issue i GitHub -- nu
stängd, men finns än så länge i den släppta versionen:
https://github.com/MrYsLab/s2m/issues/7

Man kan se en bild på ett ljudnivå-projekt för Scratch 2 med Microbit
och med mig som ljudkälla:
https://twitter.com/mobluse/status/936768052716285953

En uppskattad tweet jag skrev om ett enklare sätt att programmera sin
Microbit, om man måste programmera den flera gånger under en session:
"Easier way to download the program to your BBC micro:bit: set the
default download directory in your browser to MICROBIT. Now, the browser
will program the Microbit. After you finished developing you need to
remember to restore the download folder."
https://twitter.com/mobluse/status/937108725676068866

Boktips om programmering för barn
=================================

Detta är en video-recension av boken "Cool kodning" av Robert Hansen
(2017): http://libris.kb.se/bib/20043304 . Jag beklagar det något
hackiga ljudet i videon, men det beror nog på att min dator är långsam
eller kör för många program. Ge gärna tummen upp ändå så blir jag
inspirerad att göra fler videor med bättre ljud.

Video:
https://youtu.be/wXDy6scmkQs

Man kan se några uppslag från den engelska versionen på
https://www.amazon.com/Cool-Coding-Filled-Fantastic-Facts/dp/1843653230
See all 7 images

Scratch-program i video: "Safety Net" (2013):
https://scratch.mit.edu/projects/12719200/

Fler boktips om programmering för barn som dök upp på mitt lokala
bibliotek idag, men de har jag ännu inte läst:
https://twitter.com/mobluse/status/938173023923863552

https://twitter.com/mobluse/status/938174908231749632

Det var jag som tipsade biblioteket om att köpa in böcker om
programmering för barn, ty vårt var det enda som inte hade några sådana
i Lunds kommun.

--
// Mikael Bonnier
----