Universitetskurs i Scratch 2

Mikael Bonnier

to coderdo...@googlegroups.com
Det finns en universitetskurs i Scratch 2, men man kan nog bara gå den
om man är verksam som grundskollärare med elever:
https://lnu.se/mot-linneuniversitetet/Organisation/fakulteten-for-teknik/utbildning/programmering/

Kursplan:
http://kursplan.lnu.se/kursplaner/kursplan-1ME150-1.pdf

Kurslitteratur:
Marji, Majed. (Senaste upplaga). Learn to Program with Scratch: A Visual Introduction

to Programming with Games, Art, Science, and Math. No Starch Press, Inc. San

Francisco. 160 sidor (288)

Webbaserat material, Linnéuniversitetet med flera; motsvarande 400 sidor

Jag har köpt boken på Bokus och den anlände idag. Man kan även läsa den
online om man har lånekort på t.ex. MAH och vissa andra
universitetsbibliotek.

Jag hittade en studio med program från boken:
https://scratch.mit.edu/studios/975348/

Jag har skrivit en uppsats på en kurs i universitetspedagogik som
handlar om en tänkt, liknande kurs: "Kurs: Programmering för lärare F-9
i matematik och teknik":
https://github.com/mobluse/universitetspedagogik/blob/master/presentation.md
Jag klarade kursen och rekommenderar den om man vill bli en bättre lärare.

I pdf-format:
https://gitprint.com/mobluse/universitetspedagogik/blob/master/presentation.md

Skolverket har även andra kurser om programmering:
https://www.skolverket.se/kompetens-och-fortbildning/larare/programmering-7-5-hp-1.262764

Jag har gjort en ny video som är textad:
"BASIC Programming Language in the Scratch 2 Editor & Alpine Skiing":
https://youtu.be/emO3R2R2zDY
Tyvärr är ljudet lite dåligt, men det beror nog på någon bugg i Windows
10 FCU som jag har i testversion.

Det har dykt upp en öppen källkodsversion av GW-BASIC som helt är
skriven i Python, se mitt Twitter-inlägg med bilder och mer info:
https://twitter.com/mobluse/status/912124621671059459

Mvh,
// Mikael Bonnier
----