Septembermötet

2 views
Skip to first unread message

Bjoreman

unread,
Aug 28, 2011, 12:42:43 PM8/28/11
to Cocoaheads Göteborg
Hej allihop!

Nästa möte äger rum åttonde september, som vanligt 19:00 och i
TimeEdits lokaler på Drakegatan 7.

Vi har inga talare inbokade (inte än i alla fall, känner du dig sugen
på att tala om något är det som vanligt bara att säga till!), men jag
har kommit på ett ämne jag skulle vilja ta upp till diskussion om
intresse finns. Det jag är nyfiken på är vad folk gör för att
utvecklas som, tja, utvecklare, och hur folk balanserar utveckling med
andra aktiviteter. Några frågor kanske gör det hela lite tydligare:

Utvecklar du saker både på jobbet och fritiden?
Om du gör det, hur tycker du det fungerar att fördela energin mellan
jobb och fritidsprojekt? Har du några riktlinjer eller skillnader i
sakerna du gör?
Vad gör du för att bli en bättre utvecklare?
Går det att "öva" på programmering? Finns det en programmeringens
motsvarighet till att öva skalor inom musik eller olika sorters
skrivövningar?

Någonstans i de trakterna rör sig mina tankar. Vore sådant intressant
att diskutera? I så fall får ni gärna dyka upp med en massa tankar i
de banorna i högsta hugg :-) …

Väl mött, och svara gärna på detta meddelande om ni dyker upp.

Vänliga hälsningar,
Fredrik Björeman

Oscar Lindberg

unread,
Aug 28, 2011, 3:56:03 PM8/28/11
to cocoahead...@googlegroups.com
Hej! 

Jag deltar gärna i den diskussionen. 

Om någon är intresserad så kan jag prata lite om hur jag gjort lite saker i en App jag nyss släppte: http://itunes.com/apps/orbtoy

Det är en leksak utan något speciellt syfte, endast för iPad och gratis. Man kan skapa, sätta ihop och kasta omkring bollar på skärmen. Den är mestadels byggd med OpenGL, OpenAL och inte så mycket annat. Tittar man noga så finns det ljusreflexer på bollarna, och har man hörlurar så märker man att ljudet är positionerat höger-vänster. (För övrigt är buggrapporter och feedback mycket uppskattat. )

Fast ännu mer intressant hade varit om någon (annan) kunde prata om något framework eller tredjepartslib som de har erfarenhet av. Personligen hade jag tyckt att det hade varit intressant att höra om Core Animation, sociala medie-integration, Dropbox-integration eller In-App-Purchase. Det var bara förslag, jag har mycket att lära oavsett hur "basalt" ämnet är. 

Det hade också varit kul om någon ville visa upp något som han (eller hon?) har varit med att utveckla, för OS X eller iOS. Dels hur användargränssnitt och flöde är tänkt, men också lite intressanta "bakom scenerna" teknikdetaljer. 

mvh
  Oscar Lindberg

2011/8/28 Bjoreman <bjor...@gmail.com>

Fredrik Björeman

unread,
Aug 29, 2011, 3:05:36 PM8/29/11
to cocoahead...@googlegroups.com
Gokväll!

Jag bestämmer att du mer än gärna får prata om Orb toy. Har någon något emot det får de hojta väldigt högt och med extremt bra argument :-) … Förhoppningsvis inspirerar det fler andra att prata om liknande saker framöver. Instämmer för övrigt helt med övriga "det vore trevligt om"-tankar och idéer också.

Vänliga hälsningar,
Fredrik Björeman

Richard Hult

unread,
Sep 5, 2011, 3:22:36 AM9/5/11
to cocoahead...@googlegroups.com
Jag hade visst glömt att svara, jag tänker dyka upp.

/Richard

--
http://tinybird.com/ ~ Tinybird Interactive - Inspiring Software

Reply all
Reply to author
Forward
0 new messages